Aktuality

Zájem žáků o učební obory se zvyšuje. Šikovní absolventi naleznou práci už při studiu

08. listopad 2022
Tisková zpráva Školství Spolupráce škol a firem Vzdělávání HR a personalistika

Zájem o učební obory v Jihočeském kraji roste a šikovní absolventi si dle slov předsedy Jihočeské hospodářské komory Miroslava Dvořáka najdou práci už na škole. I přesto jsou však mladí absolventi škol jedni z nejohroženějších na trhu práce. Statistiky však potvrzují, že Česká republika aktuálně patří v této oblasti k těm státům Evropské unie, kde uplatnitelnost čerstvých absolventů je jedna z nejvyšších. Je to mimo jiné důsledek spolupráce škol a firem, a proto se na tuto kooperaci Jihočeská hospodářská komora zaměřila ve svém jarním průzkumu. Ten přinesl nejen pozitivní zjištění, že 95 % oslovených firem v současnosti se školami již spolupracuje a podílí se tak aktivně na odborném vzdělávání v kraji, ale odhalil také některé z bariér spolupráce.

V loňském školním roce usedlo do jihočeských školních lavic 7 248 středoškoláků, z toho necelá třetina zvolila obor učební. Zájem o učební obory stoupá, celkový podíl žáků studujících tyto obory vzrostl v Jihočeském kraji z 22 na 25 procent. Odborné vzdělávání má v českém vzdělávacím systému významné postavení. Ve školním roce 2021/2022 Česká republika zaznamenala druhý největší podíl těchto žáků napříč Evropskou unií. K tomuto dobrému výsledku přispívá i široké zapojení jihočeských firem do odborného vzdělávání. „O popularizaci řemeslných a technických oborů usilujeme spolu s Jihočeským krajem již řadu let. Nezastupitelnou roli v našem snažení mají i členové komory, jihočeští zaměstnavatelé, kteří se aktivně zapojují do spolupráce se středními školami a učilišti,“ chválí aktivitu firem Miroslav Dvořák, předseda představenstva Jihočeské hospodářské komory (Jhk) a generální ředitel Motor Jikov Group a.s. „Šikovní absolventi učebních oborů si najdou práci už na škole a firmy jsou ochotné je zaměstnat okamžitě,“ zdůrazňuje Miroslav Dvořák. 

Jeho slova potvrzují poslední statistiky, podle kterých je v České republice uplatnitelnost absolventů vysoká, ačkoliv patří k nejrizikovějším skupinám na trhu práce. Dlouhodobě je Česká republika nad průměrem států EU, co se týče zaměstnanosti čerstvých absolventů ve věku 20 až 34 let (82,1 %). Mezi nejrizikovější obory z pohledu trhu práce jsou pro čerstvé absolventy obory učební, u nich existuje vyšší riziko s ohledem na nalezení nové práce. Proto je důležité vyvíjet aktivity, které podporují uplatnitelnost absolventů.

S cílem zmapovat aktuální míru spolupráce škol a firem na odborném vzdělávání provedla na jaře 2022 Jihočeská hospodářská komora prostřednictvím svého Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi šetření mezi zaměstnavateli a středními školami z jižních Čech. Do šetření se zapojilo 101 firem a 70 škol napříč všemi obory a odvětvími. „Z výsledků šetření nám vyplývá, že si školy i firmy uvědomují důležitost vzájemné podpory. Celých 95 % zapojených firem v současnosti se školami již spolupracuje a podílí se tak na odborném vzdělávání v kraji,“ přibližuje výsledky průzkumu Miroslav Dvořák s tím, že nejčastější formou spolupráce a velkým trendem posledních let jsou exkurze a workshopy, které firmy nabízejí nejen středním, ale i základním školám: „Od roku 2018 jsme ve spolupráci s jihočeskými zaměstnavateli pro školy připravili neuvěřitelných 1 400 workshopů, tedy nějakých 280 workshopů ročně. Když si to přepočítáte na školní rok, je to víc než jeden workshop každý den, a to už musí být někde znát,“ dodává Miroslav Dvořák.

Obdobně jako firmy vnímají důležitost procesu navazování aktivních forem kooperace také školy. Všechny oslovené školy, které nabízejí obory středního vzdělávání (obory E, H), uvádějí, že se bez spolupráce s firmami neobejdou. Jako nejčetnější formu spolupráce školy uvádějí zajištění praktického vyučování a exkurze ve firmách. Třetina jihočeských škol má dokonce navázané spolupráce s 11 a více firmami. Školy si většinově podporu od firem pochvalují a vnímají ji jako přidanou hodnotu a prestiž, proto se také snaží svým partnerům pomoci s administrativní zátěží, kterou mnohé firmy vnímají jako bariéru. Ve většině případů tak veškerou administrativu zajišťují právě školy.

Petr Rejnek, koordinátor Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi při Jhk, upozorňuje také na některé z bariér spolupráce firem a škol, které průzkum odhalil: „Mezi nejčastější překážky vzájemné spolupráce patří personální kapacity firem. Především menší firmy si nemohou z personálních důvodů dovolit aktivní spolupráci se školami, jelikož proces podílení se na praktickém vyučování je časově, administrativně i finančně náročný. Častým problémem jsou i chybějící školy v okolí sídla firmy se stejným oborovým zaměřením. Proto se v našich aktivitách zaměřujeme i na cílenou podporu těmto menším podnikům.“

Nepřehlédnutelným problémem vnímaným školami a firmami je i nedostatečně a nesystematicky řešená oborová soustava, kterou je nutné aktualizovat, a to především s ohledem na současné trendy trhu práce a potřeby firem na pracovníky. Progrese a aktualizace vzdělávacího systému v ČR je vítanou složkou, která by dle názorů pedagogů i firem mohla vnést větší motivaci pro pedagogické pracovníky i samotné žáky s ohledem na získávání potřebných kompetencí a zvyšování kvality a úrovně odborného vzdělávání. V současné době jsou fungující spolupráce a propojení vzdělávací sféry a firemního prostředí závislé na proaktivitě pedagogů a zástupců firem. Systematičnost a ucelenost těchto procesů ze strany státu a zároveň zjednodušení administrativních procesů by mohly výrazně ulehčit práci zapojeným subjektům a otevřít dveře novým kooperacím.

Kompletní výstup z provedeného Mapování spolupráce škol a firem 2022 je k dispozici na webových stránkách www.impulsprokarieru.cz/trh-prace.

 

Aktivity asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi jsou realizovány v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

25. listopad 2022
HR a personalistika

Podnikatelé by od vlády uvítali informace o jejích krocích, aby věděli, s jakými cenami za energie můžou počítat, vyplývá z průzkumu Komory

Dosavadní informační kampaň vlády o státní podpoře směrem k podnikatelům zasaženým energetickou krizí nevede k dostatečnému šíření informací k těm podnikatelům, kteří ji mají zájem využívat. Týká se t...

Přečíst celý článek
24. listopad 2022
Tisková zpráva Školství

Moderní technologie pomáhají školám zvyšovat digitální kompetence žáků. Oblíbený je 3D tisk i programovatelní roboti

Že výuka může zároveň bavit i vzdělávat, potvrzují mnohé školy, které čím dál častěji do výuky zapojují moderní technologie. Digitální kompetence totiž budou povinnou součástí výukových osnov již na z...

Přečíst celý článek
08. listopad 2022
Spolupráce škol a firem Vzdělávání

133 ze 135 absolventů doporučuje Soutěž & Podnikej dalším středoškolákům. Spuštění 7. ročníku podpořil i Mikýř

Se začátkem školního roku spustil program Soutěž & Podnikej přihlašování do 7. ročníku. Studenti středních škol si mohou vyzkoušet práci na vlastním nápadu a osvojit klíčové klíčové, například prezent...

Přečíst celý článek