Aktuality

Roste význam českého exportu do zahraničí. Díky vývozu se zvyšuje i životní úroveň

27. březen 2023
Byznys Obchod Export

Od vzniku České republiky výrazně narostl význam vývozu v tuzemské ekonomice, neboť roste poptávka po kvalitních českých produktech a službách směřující do zahraničí. Před třiceti lety za hranice mířila podle její hodnoty téměř pětina českých výrobků. Nyní se jedná o třetinu všeho, co tuzemské podniky a jejich zaměstnanci vyprodukují.

 

„Je to velký úspěch tak malé země, jakou je Česká republika. Po rozpadu Rady vzájemné hospodářské pomoci se české firmy dokázaly prosadit i na náročných a výrazně vyspělejších trzích. Potvrzuje se, že polistopadové kroky, jako byly privatizace a transformace průmyslu, byly správně realizované, protože založily dobrý ekonomický vývoj České republiky, a tím zvýšily životní úroveň lidí,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý,

Ten jako federální ministr hospodářství a později český ministr průmyslu se účastnil všech transformačních procesů a v 90. letech byl mezi nejoblíbenějšími politiky.

 

Díky rostoucímu významu exportu se v posledních třiceti letech zlepšila životní úroveň zaměstnanců. Po odečtení růstu spotřebitelských cen se jejich reálné příjmy zvýšily. Dnes mají zaměstnanci téměř 2,5krát vyšší mzdy než před třiceti lety.

České firmy dnes vyváží své výrobky do 217 zemí, přičemž Německo zůstává hlavním obchodním partnerem stejně jako před třiceti lety. Od vzniku České republiky se více zvýšil vývoz do Polska, Francie a Nizozemí. V roce 2022 se Španělsko stalo součástí skupiny deseti největších vývozních teritorií, zatímco Rusko z první desítky vypadlo.

 

Během posledních třiceti let se české firmy staly důležitou součástí světového dodavatelsko-odběratelského řetězce. Hospodářská komora provedla analýzu zapojení české ekonomiky do zahraničního obchodu a zjistila, že mezi lety 1993 a 2021 se zvýšila míra otevřenosti české ekonomiky.

Roste také význam české výroby motorových vozidel. Zatímco v roce 2005 tvořil přibližně 17 % podíl hodnoty vývozu, loni to bylo téměř čtvrtina. Automobilový průmysl sehrál důležitou roli v českém hospodářství, jelikož je ekologičtější a energeticky méně náročný než těžký průmysl a umožnil rozvoj dalších odvětví, jako je elektrotechnický, chemický, plastikářský, sklářský a textilní průmysl.

Hospodářská komora ve své analýze upozorňuje na zranitelnost a nedostatečnou odolnost české ekonomiky vůči výkyvům v evropských zemích. Česká ekonomika je totiž mimořádně závislá na vývozu do zemí Evropské unie, kam směřuje více než 80 % českého exportu. Navzdory proklamacím všech dosavadních vlád se závislost české ekonomiky na těchto státech stále zvyšuje.

 

„Jestliže třetina celkové hodnoty produkce připadá na vývoz, silný vliv na vývoj české ekonomiky má zahraniční poptávka. Ekonomické problémy evropských zemí se tak snadno přelijí do výkonnosti tuzemského hospodářství a do životní úrovně občanů,“ vysvětlil Vladimír Dlouhý.

Hospodářská komora navrhuje zlepšit odolnost české ekonomiky proti výkyvům v evropských zemích tím, že se více zaměří na teritoriální diverzifikaci. Konkrétně to znamená, že kromě výrobků s vyšší přidanou hodnotou by se Česká republika měla soustředit i na mimoevropské trhy. Jako účinný nástroj, který se osvědčil ve vyspělých zemích, je označována ekonomická diplomacie. Ta zahrnuje účast prezidenta a členů vlády na podnikatelských misích, propagaci českých výrobků během oficiálních návštěv a vytváření podmínek pro zahraniční obchod.

 

Hospodářská komora navrhuje vládě posílit proexportní politiku a zlepšit koordinaci aktivit ministerstev v oblasti ekonomické diplomacie. Také se doporučuje zavést státní podporu pro malé exportéry a při rozhodování o působnosti českých velvyslanectví zohlednit zájmy exportérů. Hospodářská komora organizuje podnikatelské mise a obchodní jednání v zahraničí již od roku 1993. Dosud uspořádala 387 misí, kterých se zúčastnilo 6 200 českých firem. Tyto mise pomohly podnikům proniknout na 112 trhů včetně specifických teritorií, jako jsou Uganda, Bhútán, Írán, Senegal, Somaliland, Etiopie, Pákistán a Omán.

Mongolsko je považováno za velkou příležitost, kam Hospodářská komora každoročně organizuje početné delegace. Nicméně tato asijská země není v žádné státní exportní strategii uvedena jako prioritní země, přestože do roku 1989 patřila mezi největší obchodní partnery Československa.

 

Podle analýz Hospodářské komory by se státní ekonomická diplomacie měla zaměřit na USA, Jižní Koreu, Izrael, celý Indopacifik (Indie, Vietnam, Indonésie, Malajsie) a Perský záliv. Afrika (Senegal, Etiopie, Zambie, JAR atd.) a Latinská Amerika (Peru, Kolumbie, Brazílie, Chile), které jsou českými firmami opomíjeny, mají velký potenciál pro posílení obchodní výměny. Firmy by také měly posílit svou přítomnost v zemích jako jsou Turecko, Srbsko, Severní Makedonie, Gruzie nebo Arménie.

Podle vládního programového prohlášení bude vláda usilovat o zvýšení odolnosti ekonomiky tím, že zajistí bezpečné investiční prostředí a podpoří diverzifikaci dodavatelských toků. Cílem je také otevřít exportérům dveře do třetích zemí.

Ministr životního prostředí (MŽP) Petr Hladík nedávno oznámil posílení podpory a podepsal dohodu s ministrem zahraničních věcí Janem Lipavským 22. března. Následoval tak ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou. MŽP se tak stalo desátým rezortem participujícím na Společném nástroji financování ekonomické diplomacie ČR.

Hospodářská komora České republiky letos připomíná výročí 30 let obnovy samostatného českého státu a také 30 let své novodobé historie. Analyzuje a zveřejňuje vybrané ukazatele, které ilustrují proměnu tuzemského hospodářství, na jehož rozvoji a prosperitě se jako podnikatelská samospráva podílí.

 

Ve čtvrtek 30. března se ve Valdštejnském paláci uskuteční debata, které se zúčastní 150 hostů z řad podnikatelů, politiků, ekonomů a představitelů podnikatelských asociací, unií, svazů, klastrů a řemeslných cechů. Debata bude mapovat vývoj tuzemského hospodářství od vzniku České republiky.

 

Zdroj: Hospodářská komora České republiky


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

25. duben 2025
Byznys Export

Business Mixer Česko-německé obchodní a průmyslové komory v Českých Budějovicích

Osobní kontakty jsou často klíčové k novým obchodním příležitostem – zejména na regionální úrovni. S cílem podpořit Váš business a Vaše kontakty v regionech ČR pořádá Česko-německá obchodní a průmyslo...

Přečíst celý článek
25. duben 2025
Byznys

Podnikatelky v Evropě brzdí byrokracie, nedostatek financí a potíže se skloubením práce a rodiny

Podnikatelky v Evropě nejvíce brzdí byrokracie, obtížný přístup k financím a složité skloubení práce s rodinou. Potvrzuje to nový průzkum Eurochambres a UN Women, do kterého se zapojily i české podnik...

Přečíst celý článek
23. duben 2025
Byznys

Firmy zvládly druhé pololetí 2024 lépe, než se čekalo. Malé podniky táhly nahoru, velké brzdil export

České firmy zvládly druhé pololetí loňského roku lépe, než se očekávalo. Třetina podniků zaznamenala zlepšení své situace, téměř polovina (44 %) stagnaci a pouze 23 % hlásí zhoršení. Přes turbulentní ...

Přečíst celý článek