Aktuality

Kdy a za co lidé utrácejí prozradí interaktivní analýza tržeb z EET

09. červenec 2020
Byznys Marketing Cestovní ruch

Jihočeská centrála cestovního ruchu dala veřejnosti k dispozici analýzu tržeb z EET, která centrála využívá pro efektivní plánování podpory cestovního ruchu v regionu. Právě to kdy a za co lidé utrácejí, jak se v jejich útratách projevují víkendy, svátky, dovolené, roční období a další okolnosti jsou velmi cenná marketingová data, která mohou nyní podnikatelé i veřejnost využít. 

Příležitost zmapovat si chování spotřebitelů podle svých potřeb a zájmů umožní podnikatelům i dalším zájemcům interaktivní Analýza tržeb z EET v období od 1. 1. 2017 do 31. 12. 2019, kterou JCCR nově zpřístupnila, včetně všech filtrů a statistických funkcí, na svých webových stránkách www.jccr.cz„Zveřejnění této analýzy je dalším z drobných střípků do skládačky celkové pomoci Jihočeského kraje podnikatelům a firmám v době koronavirové krize. A to nejen v oblasti cestovního ruchu a na něj navazujících služeb, ale i v dalších odvětvích,“ uvedl ředitel JCCR Jaromír Polášek. Analýza, pocházející z dílny agentury Dataseek, vznikla ve spolupráci s agenturou CzechTourism.

Předností zmiňované analýzy, která porovnává tržby dle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) a EET, je její značná variabilita výběrů sledovaných dat. Lze ji totiž upravovat mimo jiné volbou časových období, po letech, měsících, týdnech či konkrétních dnech, výběrem odvětví a ekonomických činností dle klasifikace CZ NACE, jejich kombinací i souhrnným výběrem dle konkrétních potřeb. Lze tak vysledovat třeba i navýšení tržeb v různých službách v návaznosti na některé významné události v kraji, velké sportovní, kulturní nebo společenské akce a podobně.

„Ačkoli pro nás má analýza primárně význam pro sledování ekonomiky celého komplementu služeb v cestovním ruchu, zabývá se stejně podrobně i činnostmi zcela mimo cestovní ruch. Její využití je tak velmi široké,“ doplnil Polášek. Pro JCCR jsou nejdůležitějšími údaji ukazatele tržeb v jednotlivých obdobích. Ty následně slouží k posuzování vlivů sezónnosti, konkrétních událostí, meziročních a meziměsíčních příjmů z hlediska státního rozpočtu a podobně. Celá interaktivní Analýza tržeb z EET v období od 1. 1. 2017 do 31. 12. 2019 je přístupná na webové adrese: www.jccr.cz/cinnosti-jccr/statistiky-a-analyzy.

„Data poskytovaná v mezikrajském srovnání jsou bohužel částečně ovlivněna proměnlivým sběrem EET v jednotlivých letech. Zvlášť začátek roku 2017 není úplně přesný, protože EET teprve začínalo. Letos bude pro změnu EET několik měsíců vypnuté, proto bude následně obtížné srovnávat tržby za 2020 s předchozími lety. Dostupná data jsou tedy dotčena jistou chybou, pro určité typy analýz je ale možné k nim nepřihlížet,“ poznamenal analytik JCCR Michal Šindelíř.

Velmi čitelné jsou podle něj z analýzy vycházející pravidelnosti a trendy. Například výrazné poklesy tržeb připadají na státní svátky, kdy musejí mít nově větší prodejny zavřeno. Z dat je však patrné i to, jak se lidé před volnými dny předzásobují. Podobně lze analyzovat také třeba dny mezi státními svátky, kdy si řada lidí bere dovolenou. „Některá odvětví jsou registrována do EET, nicméně objemy jsou spíše symbolické. To však neznamená, že tím klesá jejich vypovídací schopnost. Příkladem jsou kempy a tábořiště. Je z nich zcela zřejmé, že sezóna zde začíná v červnu a končí v září. Vyšší tržby vždy představují i víkendy. Podobně lze zobrazovat trendy i pro ostatní obory podnikání,“ vysvětlil Šindelíř a poznamenal, že statistická data a analýzy tohoto typu jsou pro JCCR velmi důležitá.

Odborná analýza, kterou si letos v dubnu nechala JCCR zpracovat, například konstatovala, že kvůli ztrátám v cestovním ruchu na jihu Čech v důsledku koronavirové pandemie mohou přijít veřejné rozpočty o 3,4 miliardy korun. Ztratit místo by mohlo 4,2 tisíce pracovníků z oblasti cestovního ruchu, stejně jako dalších 9,7 tisíce lidí, jejichž činnost je na oblast cestovní ruch přímo navázána.

 

Zdroj: JCCR.cz


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

25. duben 2025
Byznys

Business Mixer Česko-německé obchodní a průmyslové komory v Českých Budějovicích

Osobní kontakty jsou často klíčové k novým obchodním příležitostem – zejména na regionální úrovni. S cílem podpořit Váš business a Vaše kontakty v regionech ČR pořádá Česko-německá obchodní a průmyslo...

Přečíst celý článek
25. duben 2025
Byznys

Podnikatelky v Evropě brzdí byrokracie, nedostatek financí a potíže se skloubením práce a rodiny

Podnikatelky v Evropě nejvíce brzdí byrokracie, obtížný přístup k financím a složité skloubení práce s rodinou. Potvrzuje to nový průzkum Eurochambres a UN Women, do kterého se zapojily i české podnik...

Přečíst celý článek
23. duben 2025
Byznys

Firmy zvládly druhé pololetí 2024 lépe, než se čekalo. Malé podniky táhly nahoru, velké brzdil export

České firmy zvládly druhé pololetí loňského roku lépe, než se očekávalo. Třetina podniků zaznamenala zlepšení své situace, téměř polovina (44 %) stagnaci a pouze 23 % hlásí zhoršení. Přes turbulentní ...

Přečíst celý článek