Aktuality

Jak digitalizaci Česka konečně posunout z papíru do praxe: Stát, firmy a AI

18. listopad 2025
Byznys Inovace

Digitalizace se v českém veřejném prostoru skloňuje už léta, přesto se stále nedaří přenést ji z papíru do praxe. Jak je na tom Česko v digitalizaci doopravdy? Proč se „digitalizace“ často mění v prázdné slovo a jak z ní udělat měřitelnou výhodu pro občany i firmy?

O tom, proč nestačí jen zavádět IT systémy, ale je nutná skutečná transformace myšlení a řízení, debatovali Eva Pavlíková, vrchní ředitelka sekce IT na Ministerstvu pro místní rozvoj, Jan Havlík, bývalý vyjednavač EU Digital Services Act, a Pavel Ohnoutka, expert na transformaci firem.

„Slovo digitalizace bych nejradši zakázala,“ říká Eva Pavlíková. „Běžnému občanovi je to úplně nesrozumitelné. Jeho zajímá, jestli jednoduše komunikuje se státem. To znamená, jestli z pohodlí domova je schopný vyřídit si cokoliv během dvou minut.“ Podle Pavlíkové je digitalizace především příležitostí, jak zjednodušit procesy a šetřit veřejné peníze.

Také Pavel Ohnoutka upozorňuje, že samotné zavádění systémů už nestačí: „Digitalizace už dávno není o implementaci systémů, ale o změně lidského chování, procesů a datových struktur. My tomu dnes říkáme transformace.“ A dodává, že ve srovnání s Německem nebo Blízkým východem jsou české firmy stále pozadu. Úroveň jejich digitalizace se podle dat pohybuje jen kolem 25 až 30 procent.

Stát brzdí lidé, rozpočty i politická setrvačnost

Podle Pavlíkové zůstává velkou slabinou státní správy nedostatek expertů i nepochopení IT jako strategické priority. „Politici, kteří přicházejí na ministerstva, často s technologií nemají zkušenosti. Když už se IT stane prioritou, narážíme na problém investic a lidských kapacit,“ popisuje.

Jan Havlík k tomu dodává, že česká ministerstva trpí podprůměrným počtem úředníků a nízkým finančním ohodnocením odborníků: „IT specialisté mají ve státě o 40 až 60 procent nižší plat než v soukromé sféře. Lidé, kteří dělají ve státní správě, jsou dost často srdcaři.“ Problémem je i politická neochota jít do hloubky. Ministři mají málo času seznámení se s ministerstvem a změny často končí u symbolických opatření typu „vyhodíme tři procenta úředníků“.

Firmy narážejí na rezistenci i chybějící strategii

Ani soukromý sektor nemá vyhráno. Podle Ohnoutky končí až 70 až 85 procent transformačních projektů neúspěšně. „Bez podpory vedení, jasné strategie a pochopení lidí to prostě nejde. Mnoho firem žádnou transformační strategii vůbec nemá,“ říká. Největší překážkou je podle něj rezistence zaměstnanců vůči změnám. Proto musí být transformace řízená shora a spojená s vysvětlováním, proč má smysl.

Eva Pavlíková souhlasí, že ochota ke změně je v Česku nízká. „Jako národ máme malou chuť k celoživotnímu vzdělávání. V tom, že se musíme neustále učit a měnit, pořád zaostáváme,“ dodává.

Umělá inteligence jako urychlovač i pomocník

Diskutující se shodli, že umělá inteligence může pomoci nejen zrychlením procesů, ale i přenosem know-how. „Vyvíjíme aplikaci, která povede úvodní rozhovory, vytěží procesy a vytvoří úvodní transformační road mapu. To, co dnes trvá šest týdnů, zvládne za dva,“ popisuje Ohnoutka.

Podle Pavlíkové je přínos AI i v tom, že umožňuje laikům aktivně pracovat s technologií: „AI nám dává fantastickou možnost v tom, že jednotlivec, i když není ajťák, tak se v nějaké podobě dokáže s technologií bavit a dokáže mít tu technologii pod kontrolou. Už to není o IT oddělení, které drží know-how, ale o uživatelích, kteří technologii rozumějí a chtějí ji ovládat.“

Spolupráce je klíčovým faktorem

Klíčová je podle všech účastníků lepší komunikace mezi státem, byznysem a občany. „Vědci si stěžují na to, že firmy nepřicházejí s dobrými nápady. Úředníci říkají ‚nemáme na to peníze, firmy za námi nepřichází s ničím, co si můžeme dovolit‘, a firmy říkají, že stát nefunguje,“ shrnuje Havlík. Pavlíková dodává, že by pomohlo, kdyby lidé „cyklovali mezi sektory“ a učili se chápat, že svět nekončí hranicí jejich úřadu nebo firmy.

Pavel Ohnoutka vidí inspiraci i v byznysu: „Transformace firmy i úřadu je vlastně identická. Potřebujeme vysvětlit, proč se změna děje, jak pomůže a jaký dopad bude mít.“

Inspirace ze severu: konsenzus místo festivalu průměrnosti

Jako vzor fungující digitální transformace zmiňují Estonsko a Skandinávii. „Estonci si prostě sedli ke stolu a řekli si: tohle je naše realita, tak co si vybereme, v čem chceme být nejlepší? Rozhodli se pro excelenci a pro e-government,“ připomíná Havlík.

Jde tedy o otázku ochoty ke konsenzuální dohodě, jak mezi politickými stranami mezi sebou, tak mezi státem a firmami, co bude naše silná stránka. Česká společnost podle něj trpí spíš „festivalem průměrnosti“ a strach z vedoucí role nás brzdí.

Propojit světy, být transparentní a vést s vizí

Na závěr se všichni shodli, že Česko potřebuje větší propojení státu, firem a občanů. Pavel Ohnoutka zdůraznil nutnost spolupráce, lepší komunikace a jasné vize, která obnoví důvěru v digitalizaci.

Eva Pavlíková za klíčové považuje transparentnost a inovace. MMR podle ní musí jít příkladem, otevřeně komunikovat a ukazovat výsledky, například díky programu pro etické hackery.

Jan Havlík zdůraznil, že bez silného leadershipu a promyšleného řízení do detailu se transformace nikam neposune a že úspěch závisí na schopnosti spojit všechny aktéry kolem společného cíle.

www.businessinfo.cz


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

29. říjen 2025
Byznys

Firmy hlásí zlepšení, ale nerovnoměrné. Optimismus sílí i v průmyslu

Po stagnaci v roce 2023 a slabém růstu ekonomiky v loňském roce hlásí firmy za první pololetí letošního roku mírné zlepšení a roste také jejich optimismus vůči druhému pololetí 2025. Oživení podle zář...

Přečíst celý článek
26. září 2025
Inovace

Česko spouští největší vzdělávací program o AI pro učitele všech základních škol

Česká asociace umělé inteligence (ČAUI) startuje za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), Národního pedagogického institutu (NPI) a Hospod...

Přečíst celý článek
19. září 2025
Inovace

AI agentů ve firmách rychle přibývá. Za půl roku dvojnásobný nárůst

Podle nového indexu Agentic Enterprise Index společnosti Salesforce vzrostlo vytváření AI agentů mezi průkopnickými firmami v první polovině roku 2025 o 119 procent. Průměrný počet zákaznických rozhov...

Přečíst celý článek