Zaostřeno na zákaznickou zkušenost, umělou inteligenci a big data. Aby firmy neztratily své místo na trhu a získaly po marketingové stránce konkurenční výhodu, budou se do budoucna muset zaměřit na využití chytrých technologických řešení.
Globální marketingové trendy pro rok 2022
Mezi hlavní trendy bude patřit především sběr a využití dat pro zlepšení zákaznické zkušenosti a posílení nabízených služeb pomocí umělé inteligence. Kupříkladu investicí do hybridních zákaznických řešení (tj. platforem sociálních médií, VR, hlasových asistentů atd.) chce v budoucnu zvýšit personalizaci anebo inovovat nabídku produktů 75 % dotázaných firem. Vyplývá to z průzkumu Deloitte Globální marketingové trendy pro rok 2022.
7 nejvýznamnější marketingových trendů pro rok 2022
1. Jasné firemní vize a cíle
Udržitelnost je pro třetinu mladých spotřebitelů rozhodující faktor při rozhodování o koupi produktu či služby
Dobře definované cíle spolu s jasnými vizemi jsou pro firmy zárukou konkurenční výhody. Zisk jako jediný smysl byznysu nestačí – nově je potřeba přehodnotit vše od poskytování produktů přes udržitelnost výroby až po zapojení zaměstnanců a komunity. A právě marketing může tyto aktivity významně podpořit a prezentovat jejich efekt.
2. Inkluzivní marketing
Rozmanitost, rovnost a inkluze jsou pro 38 % firem zásadními faktory pro efektivní rozvoj značky a její komunikaci směrem k zákazníkům
Být po všech stránkách inkluzivní je v oblasti firemního řízení prakticky nezbytnost, v případě marketingu jde však o zvlášť specifickou výzvu. Spotřebitelé dávají totiž přednost takovým značkám, které se aktivně a viditelně zavazují k řešení sociálních nerovností. Inkluze je tak spolu s diverzitou a rovností jedním z klíčových faktorů marketingového úspěchu.
3. Netradiční strategie zaměřené na talenty
Pro 29 % firem je hlavní devízou dobrého zaměstnance schopnost efektivně spolupracovat v týmu
Význam dat v byznysu roste, oblast marketingu nevyjímaje. Firmy mají proto stále větší tendenci přijímat zaměstnance primárně s dobrými analytickými schopnostmi a týmovým duchem. Marketing je ale mimo jiné oborem kreativním – zaměstnavatelé by tak při sestavování týmů měli brát na zřetel dovednosti technického a analytického, ale i tvůrčího charakteru.
4. Ochrana osobních údajů a first-party data
Zhruba 61 % rychle rostoucích značek zaměřuje svou strategii na first-party data
Zatímco v minulosti bylo shromažďování souborů cookies třetích stran běžný způsobem, jak lépe cílit na zákazníky a posílit vztahy mezi nimi a značkou, dnes je více kladen důraz na ochranu osobních údajů. Namísto toho se tak společnosti nyní zaměřují na first-party data, tedy data získávaná napřímo od svých zákazníků.
5. Sběr dat a zákaznická zkušenost
Zákazníkům se nelíbí analýza jejich elektronické komunikace pro marketingové účely (53 %), o obchodní nabídky však zájem mají (68 %)
V marketingu jsou podrobné údaje o zákaznících využívány ke zlepšení zákaznické zkušenosti. Avšak hranice mezi užitečným a nadměrným množstvím shromažďovaných informací je poměrně tenká. Firmy by se proto měly snažit najít rovnováhu, a to nastavením intenzivnější spolupráce mezi marketingovými odděleními a kybernetickými týmy zaměřujícími se na informační bezpečnost.
6. Hybridní zákaznický zážitek
Přibližně 75 % společností hodlá v průběhu následujících 12 měsíců investovat do hybridních zákaznických řešení
Digitalizace se v posledních měsících a letech neustále zrychluje a e-commerce se stal pro mnoho byznysových oblastí hlavním způsobem realizace obchodu. Zákazníci však nově vyžadují kombinaci digitálních a fyzických zážitků, a zejména mladší generace chtějí nakupovat prostřednictvím sociálních médií, hlasových asistentů nebo pomocí VR.
7. Posílení služeb zákazníkům pomocí umělé inteligence
Nejčastěji motivuje zákazníky k realizaci nákupu včasná obchodní nabídka (bezmála 37 %) a komplexní zákaznická podpora (více než 30 %)
Umělá inteligence má v marketingu řadu využití, aktuálně však firmám pomáhá především se zacílením správné nabídky ve správný čas a s poskytováním kvalitních poprodejních služeb. AI tak přímo a ve významné míře ovlivňuje zákaznickou zkušenost. Rozmach digitálních a hybridních kanálů je však stále větší, a na to musí společnosti při implementaci chytrých řešení pamatovat.
Globální marketingové trendy pro rok 2022 - verze v PDF.
Pokud se chcete dozvědět další informace o marketingových trendech pro rok 2022 nebo se chcete seznámit s podrobnými výsledky průzkumu, neváhejte a přečtěte si kompletní studii 2022 Global Marketing Trends: Thriving through customer centricity (v anglickém jazyce).
Zdroj: https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/strategy-operations/articles/globalni-marketingove-trendy-pro-rok-2022.html
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Business Mixer Česko-německé obchodní a průmyslové komory v Českých Budějovicích
Osobní kontakty jsou často klíčové k novým obchodním příležitostem – zejména na regionální úrovni. S cílem podpořit Váš business a Vaše kontakty v regionech ČR pořádá Česko-německá obchodní a průmyslo...
Podnikatelky v Evropě brzdí byrokracie, nedostatek financí a potíže se skloubením práce a rodiny
Podnikatelky v Evropě nejvíce brzdí byrokracie, obtížný přístup k financím a složité skloubení práce s rodinou. Potvrzuje to nový průzkum Eurochambres a UN Women, do kterého se zapojily i české podnik...
Firmy zvládly druhé pololetí 2024 lépe, než se čekalo. Malé podniky táhly nahoru, velké brzdil export
České firmy zvládly druhé pololetí loňského roku lépe, než se očekávalo. Třetina podniků zaznamenala zlepšení své situace, téměř polovina (44 %) stagnaci a pouze 23 % hlásí zhoršení. Přes turbulentní ...