#jihoceskepodnikani
Menu

Aktuality

Velký liberační balíček shrnuje stávající i nová opatření pro podnikatele a živnostníky

15. říjen 2020
Legislativa a účetnictví Podpora podnikání Koronavirus

Ministerstvo financí s ohledem na složitou situaci řady daňových poplatníků prodloužilo platnost daňových úlev představených v rámci jarních liberačních balíčků a rozšířilo je o další. Zároveň vyzvalo podnikatele a živnostníky, aby v případě potřeby využívali stávajících možností, které jim nastavení daňového systému přináší. Stávající i nová liberační opatření jsou shrnuta v takzvaném Velkém liberačním balíčku.

Zásadní novinkou je odložení daňových povinností těm podnikatelům, jejich činnost byla bezprostředně omezena vládním nařízením. Podnikatelé, jejichž převažující činnost spadá do některého z oborů, na které explicitně míří vládní zákazy, mají nově automaticky odloženy všechny úhrady DPH, daní z příjmů a silniční daně, k jejichž splatnosti došlo v období nouzového stavu. Stačí, aby Finanční správě zaslali oznámení, že splňují podmínky generálního pardonu ministryně financí, a to i emailem.

Například provozovatelé fitness center či hospodští tak po zaslání oznámení budou mít odloženo placení vybraných daní do konce letošního roku. Aby se podnikatelům vše zjednodušilo, tak oznámení půjde poslat Finanční správě i emailem jako to bylo v případě kompenzačních bonusů. Poplatníci, na které se generální pardon nevztahuje, mohou o odklad platby daně zažádat individuálně.

Jedná se o tyto obory:

  • provozování restauračních zařízení a barů,
  • provozování hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték
  • pořádání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových představení,
  • pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do registrovaného partnerství a smutečních hostin,
  • provozování cirkusů a varieté,
  • pořádání poutí a podobných tradičních akcí,
  • pořádání kongresů a jiných vzdělávacích akcí,
  • pořádání veletrhů,
  • provozování vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness zařízení,
  • provozování zoologických zahrad,
  • provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií,

Současná situace přináší mnoha podnikatelům zcela zásadní komplikace. Pokud podnikatel za rok 2020 očekává daňovou ztrátu, může si do výše této ztráty požádat o vratku daně z příjmů, kterou zaplatil ve dvou předchozích letech a do 15 dnů po podání žádosti o vrácení obdrží peníze na účet.

Institut zpětného uplatnění daňové ztráty byl přijat právě pro tyto situace. Pokud tedy poplatník již dnes očekává za zdaňovací období roku 2020 daňovou ztrátu, bude si moci o tuto ztrátu zpětně snížit svůj základ daně za zdaňovací období let 2019 a 2018 a finanční úřad mu prostředky vyplatí přednostně.

Nad rámec těchto opatření mohou podnikatelé negativně zasažení koronavirem nadále využívat následujících opatření liberačního balíčku. Požádat může jakýkoliv subjekt, který prokáže důvody související s koronavirem. Typicky se může jednat o onemocnění či karanténu účetní nebo dalších klíčových zaměstnanců, jejichž absence znemožnila plnění daňové povinnosti. Toto opatření dopadne na všechny daně spravované orgány podřízenými Ministerstvu financí a na všechny daňové subjekty (fyzické i právnické osoby, podnikatele i nepodnikatele). Finanční správa bude zejména u subjektů z nejpostiženějších oblastí postupovat při posuzování žádostí maximálně vstřícně.

Další mimořádná opatření z předchozích liberačních balíčků zůstávají v platnosti, nebo budou prodloužena tak, aby pokryla i stávající situaci:

  • Plošné prominutí správního poplatku za podání žádostí na finanční či celní úřad. Týká se následujících situací:
    • prominutí úroku z prodlení,
    • prominutí úroku z posečkané částky,
    • prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení,
    • vrácení daní při dovozu a prominutí celního nedoplatku,
    • potvrzení bezdlužnosti.
  • Plošné prominutí DPH na bezúplatné dodání základních ochranných prostředků, u nichž vznikla povinnost přiznat daň v období od října do prosince. To zahrnuje zejména následující situace:
    • bezúplatné dodání zboží (ochranné pomůcky, testovací soupravy atd.),
    • bezúplatné dodání zboží k výrobě dezinfekce,
    • bezúplatné dodání zboží zdravotníkům,
    • bezúplatné dodání zboží složkám integrovaného záchranného systému, armádě ČR, pro potřeby sociálních služeb.

V případě potřeby lze využívat i nejčastější individuální nástroje, které daňové zákony dlouhodobě upravují za účelem zohlednění individuální tíživé situace na straně daňových subjektů:

  • možnost žádat o posečkání daně či rozložení její úhrady na splátky,
  • možnost požadovat snížení či zrušení záloh,
  • možnost žádat prodloužení vybraných lhůt či jejich navrácení v předešlý stav,
  • možnost žádat o individuální prominutí úroků z prodlení, penále a pokuty za nepodání kontrolního hlášení.

V minulosti přinesly úlevu ve vybraných daňových oblastech následující legislativní opatření:

  • Snížení sazeb DPH (sazba 10 %) – budoucímu rychlejšímu oživení postižených segmentů podnikání pomůže významné snížení DPH, např. na točené pivo, na stravovací služby, ubytovací a kulturní služby, provoz lyžařských vleků, při vstupu na sportovní akce a do sportovních zařízení (včetně saun, fitcenter či posiloven).
  • Snížení daně silniční u vozidel nad 3,5 t o 10 % přinese přímou redukci fixních nákladů jejich provozovatelům.
  • Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí má pozitivní vliv na trh s nemovitostmi a přináší významnou úsporu kupujícím.

 

Zdroj: Ministerstvo financí ČR


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

18. leden 2021
Podpora podnikání Koronavirus

Podnikatelé mohou do 1. března žádat o podporu z programu pro uzavřené provozovny a restaurace

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo výzvu k podávání žádostí o podporu v programu COVID – Gastro – Uzavřené provozovny (dále jen „Výzva“). Žádosti je možné podávat od 18. ledna 2021 od 9:...

Přečíst celý článek
15. leden 2021
Legislativa a účetnictví

Hospodářská komora podnikatelům usnadňuje administrativu při obchodování s Velkou Británií. ATA karnety podnikatelé vyřídí i na Jhk

Hospodářská komora začala v lednu vydávat dokumenty pro mezinárodní obchod s Velkou Británií a celní dokumenty pro dočasný vývoz a dovoz zboží. Největší zájem podnikatelů je o karnety ATA, které jim u...

Přečíst celý článek
13. leden 2021
Legislativa a účetnictví Podpora podnikání

Paušálně bude v letošním roce platit daně a pojistné zhruba 60 tisíc živnostníků

Finanční správa k 12. lednu eviduje 57 826 přihlášených živnostníků, kteří letos budou platit daň z příjmů, pojistné na sociální a zdravotní pojištění paušálně. To znamená prostřednictvím pravidelné m...

Přečíst celý článek
Zpracováváme soubory cookies. Pomáhají nám ke správnému fungování webové stránky, k poskytování funkcí sociálních sítí, personalizaci obsahu a inzerce a k analýzám její návštěvnosti. Používáním webu souhlasíte s jejich užitím.