Aktuality

Studenty jihočeských středních škol láká podnikání, necítí se však na to připraveni

30. červen 2021
Tisková zpráva Školství Spolupráce škol a firem Podpora podnikání

Z celorepublikového dotazníkového šetření, které na jaře tohoto roku realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej, vyplynulo, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního podnikání. Žákům však dle výsledků chybí znalosti a informace. Šetření poslouží k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj dovedností žáků. Tedy aktivit, které Jihočeská hospodářská komora dlouhodobě podporuje v rámci Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

Více jak polovina respondentů z řad žáků jihočeských středních škol má zájem o budoucí podnikání. Stejně tak jsou na tom i ostatní kraje. Celorepublikově by se dalo říct, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního byznysu po ukončení školy, a to nezávisle na současném zaměření studia. Na druhou stranu nás nemile překvapilo zjištění, že většina žáků na podnikání není zcela připravena a chybí jim spoustu znalostí a informací,“ uvádí Martin Necid z Jihočeské hospodářské komory, kde zastává pozici metodika Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

Dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo celkem 1 298 žáků, z toho 36,6 % respondentů bylo z jižních Čech, realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, vzdělávacím programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej. Cílem šetření bylo zjistit postoj žáků středních škol k podnikání – zda ho preferují před zaměstnáním, zda již mají nějakou zkušenost s podnikáním, nebo naopak čeho se obávají, pokud by měli začít podnikat.

Výsledky byly využity k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj podnikavých dovedností žáků středních škol. Vzdělávací balíček připravuje Jihočeská hospodářská komora v rámci projektu Jihočeského kraje. Martin Necid vysvětluje, že jednou z priorit projektu je právě podpora podnikavosti a kreativity žáků: „Podnikavost vnímáme jako schopnost umět pracovat s nápadem, fungovat v týmu, komunikovat, plánovat, umět využít vlastní kreativitu a poradit si s problémem. Jedná se o dovednosti potřebné nejen k vlastnímu podnikání, ale i z hlediska pracovního uplatnění. Většina zaměstnavatelů si právě podnikavost a kreativitu u svých pracovníků velmi cení.“

K tématu podnikavosti také Jihočeská hospodářská komora uspořádala na konci června pracovní setkání, kterého se účastnila i řada zástupců jihočeských středních škol. Ti potvrzují, že podnikavost a kreativita se dostává do hledáčku zájmů a priorit středního školství: „U nás ve škole jsme zavedli od letošního školního roku nový předmět Podnikání v praxi. Právě z důvodu, že považujeme za velmi důležité zavádět prvky podnikavosti do výuky. Chtěli bychom podpořit zájem žáků o podnikání, aby si uvědomili všechny klady a zápory a v budoucnu se rozhodli, zda je pro ně podnikání ta správná volba,“ uvádí Renata Dufková z Obchodní akademie Husova, České Budějovice.

Právě vzdělávací balíček, který vzniká v rámci aktivit Jihočeské hospodářské komory, bude cílit na rozvoj dovedností pedagogů ze středních škol v Jihočeském kraji. Díky němu pak budou moci snadněji implementovat prvky podnikavosti a kreativity do výuky se zkušeným mentorem z praxe. Žáci středních škol si pak v průběhu dalších dvou školních let budou moci v rámci projektových dní vyzkoušet to, jak připravit projekt nanečisto, naučit se jej prezentovat nebo dokonce svůj záměr budou moci přihlásit do soutěže podnikavosti.

Zajímavým zjištěním v rámci průzkumu byl zájem o podnikání mezi žáky z větších měst. Ti mají také lepší teoretické znalosti, větší sebedůvěru a ve většině případů i větší snahu se sebevzdělávat v oblasti ekonomie, podnikání, marketingu a dalších oblastí nezbytných k založení vlastního byznysu. I to je jedna z důležitých zjištění průzkumu.

„Naše aktivity plánujeme zavádět plošně a pokusíme se více motivovat právě školy z menších měst,“ doplňuje Martin Necid, který dokresluje i motivaci žáků začít podnikat: „Jihočeští žáci obdobně jako ve většině krajů ČR chtějí podnikat především kvůli časové nezávislosti a vidině vysokých příjmů. K podnikání je přitom vede zkušenost z podnikání rodinných příslušníků či blízkého okolí.“

 

Výsledky dotazníkové šetření

Kompletní výsledky dotazníkového šetření k podnikavosti žáků českých škol nalezente na webu Impuls pro kariéru - na tomto odkaze dole v příloze.

 

Asistenční centrum „Impuls pro kariéru a praxi" vzniklo v rámci realizace projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

30. listopad 2022
Podpora podnikání

Agentura pro podnikání a inovace a regionální kancelář Agentury CzechInvest zvou na Konzultační den pro podnikatele

Regionální kancelář Agentury pro podnikání a inovace (API) a regionální kancelář Agentury CzechInvest si Vás dovolují pozvat na Konzultační den pro firmy a podnikatele z Jihočeského kraje.

Přečíst celý článek
28. listopad 2022
Školství

Mzdy ve stavebnictví rostou, obor ale čelí nedostatku absolventů technických škol a vzdělaného personálu

Průměrná náborová mzda absolventa stavebních oborů je podle analýzy 28 191 korun hrubého. Ředitelé stavebních firem připouští, že ve srovnání s jinými technickými obory nemusí být pro absolventy práce...

Přečíst celý článek
24. listopad 2022
Tisková zpráva Školství

Moderní technologie pomáhají školám zvyšovat digitální kompetence žáků. Oblíbený je 3D tisk i programovatelní roboti

Že výuka může zároveň bavit i vzdělávat, potvrzují mnohé školy, které čím dál častěji do výuky zapojují moderní technologie. Digitální kompetence totiž budou povinnou součástí výukových osnov již na z...

Přečíst celý článek