Aktuality

Podpora odborného výcviku a praxe byla hlavním tématem oborových platforem

31. květen 2021
Tisková zpráva Školství Spolupráce škol a firem Vzdělávání HR a personalistika

Stále se potvrzuje, že odborná praxe je naprosto nezastupitelná. O tom, jaká je situace v oblasti praktického vyučování, diskutovali zástupci škol a firem na oborových platformách v rámci Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi. Nedostatek praxe, důležitost spolupráce škol a firem i problematická absence praktického vyučování v době pandemie byla hlavním témata jednotlivých setkání.

„Ve spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou a zaměstnavateli jsme se v oblasti odborného vzdělávání snažili překlenout covidové období. Tuto spolupráci jsme využili k diskusním platformám, na kterých nyní při otevření škol můžeme společně stavět a řešit témata, která se otevřela. Jedním z nich je například otázka budoucnosti gastrooborů při dalších vlnách covid-19,“ představuje společnou aktivitu Jihočeské hospodářské komory a Jihočeského kraje Hana Šímová, vedoucí Odboru školství mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Jihočeského kraje. Veronika Vicková z Jihočeské hospodářské komory doplňuje: „Diskusní setkání zástupců škol a firem budeme pořádat dvakrát ročně. Úvodní jarní setkání se věnovalo tématu praktické výuky ovlivněné pandemickou situací. Vyvstala ale i další témata, jako je délka praxe či motivace žáků.“

Zástupci středních škol a firem z Jihočeského kraje diskutovali na témata týkající se praktického vyučování žáků na celkem osmi oborových platformách, které proběhly v předešlých dvou měsících v Jihočeském kraji. Setkání probíhalo v oborech gastronomie, strojírenství, stavebnictví, elektrotechnika, informatika, zemědělství a lesnictví, ekonomika, obchod a služby. Zástupci škol a učitelé odborných předmětů se v současné době shodují na tom, že největší dopad z hlediska absence praktického vyučování je u žáků druhých ročníků. Chybí jim totiž skoro dva školní roky odborného výcviku. Výpadek samozřejmě zažili i žáci prvních ročníků, ti však budou mít čas na doplnění praxe v dalších dvou letech.

„Na jaře se z velké části školy zaměřily na žáky posledních ročníků, pro které se snažily udělat maximum, aby jejich vstup na trh práce byl co nejlepší. Zástupci škol napříč všemi obory uváděli, že nabídli žákům posledních ročníků jak individuální konzultace, tak i online vzdělávání. Žáci tak měli možnost na většině škol absolvovat praktickou část online,“ zmiňuje Veronika Vicková informace od zapojených škol a firem. Uvádí také další problémy, na které firmy upozorňují: „Současná doba přispěla k tomu, že žáci přestávají být motivovaní a rychle ztrácejí základní návyky jako např. ráno vstát, přijít včas či vůbec na praxi dorazit nebo se omluvit. Firmy upozorňují, že takto nemotivovaní žáci jsou pro ně přítěží.“

Otevřena byla vedle vlivu pandemie na praxe a odborné výcviky i další důležitá témata, kterými jsou nedostatky a překážky při praktickém vyučování. Petr Kubát z firmy Hochtief upozornil například na délku praxí: „Je velice důležité propojení praxe a teorie. Jako nedostačující vidím u maturitních oborů praxi trvající pouze 14 dní či jeden měsíc. Za tuto dobu do praxe žáci neproniknou.“ Eva Rubešová ze Správy železnic upozornila i na další oblasti, jako je zapojení odborníků do výuky. Právě oni ve výuce mohou praktickou výuku nejen zpestřit, ale i obohatit. Chybí jim však požadované pedagogické vzdělání.

V rámci jednotlivých oborových platforem budou vznikat i podpůrné materiály pro realizaci praktického vyučování, které budou navázány na potřeby škol, firem a jejich spolupráce. Pro učitele odborných předmětů budou také připraveny odborné workshopy na aktuální témata. Další setkání oborových platforem budou probíhat na podzim roku 2021 a každý zástupce školy a firmy je vítán.

Aktuální informace, pozvánky a materiály jsou k dispozici na webových stránkách Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi www.impulsprokarieru.cz

Platformy jsou realizovány v rámci projektu Jihočeského kraje s názvem Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, jehož partnerem je i Jihočeská hospodářská komora provozující Asistenční centrum Impuls pro kariéru a praxi.


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

25. listopad 2022
HR a personalistika

Podnikatelé by od vlády uvítali informace o jejích krocích, aby věděli, s jakými cenami za energie můžou počítat, vyplývá z průzkumu Komory

Dosavadní informační kampaň vlády o státní podpoře směrem k podnikatelům zasaženým energetickou krizí nevede k dostatečnému šíření informací k těm podnikatelům, kteří ji mají zájem využívat. Týká se t...

Přečíst celý článek
24. listopad 2022
Tisková zpráva Školství

Moderní technologie pomáhají školám zvyšovat digitální kompetence žáků. Oblíbený je 3D tisk i programovatelní roboti

Že výuka může zároveň bavit i vzdělávat, potvrzují mnohé školy, které čím dál častěji do výuky zapojují moderní technologie. Digitální kompetence totiž budou povinnou součástí výukových osnov již na z...

Přečíst celý článek
08. listopad 2022
Spolupráce škol a firem Vzdělávání

133 ze 135 absolventů doporučuje Soutěž & Podnikej dalším středoškolákům. Spuštění 7. ročníku podpořil i Mikýř

Se začátkem školního roku spustil program Soutěž & Podnikej přihlašování do 7. ročníku. Studenti středních škol si mohou vyzkoušet práci na vlastním nápadu a osvojit klíčové klíčové, například prezent...

Přečíst celý článek