Aktuality

Podle podnikatelů vláda nedostatečně podporuje zahraniční obchod

10. březen 2023
Byznys Obchod Export

Současná exportní politika české vlády má podle podnikatelů rezervy. Vláda by měla zlepšit nástroje na financování exportu skrze ČEB, EGAP a NRB a posílit ekonomickou diplomacii, na kterou se vynakládá méně finančních prostředků, než by potřebovala. Hospodářská komora ČR předpokládá podporu exportu od prezidenta Petra Pavla.

 

Podnikatelé by uvítali státní podporu pro export

„Exportéři by uvítali, aby do podpory exportu stát směroval alespoň stejné finance jako před covidem a aby se zlepšila její koordinace. Export generuje významný daňový příjem státu, podpora exportu má navíc značný multiplikační efekt,“ vysvětluje viceprezident Hospodářské komory Radek Jakubský.

Dodal, že vláda zatím žádné nové nástroje exportní politiky nepřinesla. Na stávající nástroje, jako jsou např. Projekty na podporu ekonomické diplomacie (PROPED), nevynakládá ve srovnání s předchozími lety dostatek peněz. Exportní politika nepostoupila ani v zefektivnění exportního financování. Novou exportní strategii se vláda zavázala schválit v roce 2023.

Jakubský přitom připomíná, že zdroje vynaložené na podporu exportu přináší významný ekonomický stimul díky multiplikačnímu efektu, což se odrazí v lepší kondici státního rozpočtu, vyšších mzdách pracovníků exportujících firem a jejich dodavatelů a celkově v růstu prosperity Česka. Podle mezinárodních studií se efektivita podpory exportu pohybuje podle jednotlivých zemích v návratnosti mezi 50 až 80násobkem vložených prostředků. V České republice 1 vložená koruna do podpory exportu přináší 70 korun v samotném objemu exportu.

Podle Hospodářské komory by se vláda měla zaměřit na diverzifikaci českého exportu, který je z 85 % závislý na zemích EU.

 

České firmy mají co nabídnout

„Rozhodně nejde o nahrazení exportů do zemí EU, ale zvýšení stávajících velmi nízkých vývozů do afrických, asijských či latinskoamerických teritorií. Kromě čistě geografické diverzifikace je potřeba se více zaměřit na vývoz tzv. investičních projektů. Například realizaci výstavby nemocnic, obytných komplexů, výstavbu mostních konstrukcí, silnic či letišť. České firmy mají při realizaci podobných projektů nemalé zkušenosti. Tyto projekty v sobě nesou především synergické procesy, protože se zapojuje řada českých subdodavatelů. To kvalitativně posiluje samotný export a otevírá možnosti vývozu pro širší skupiny českých firem. Podobné vývozy musí být aktivně podporovány jak českými vládními institucemi, tak i českou bankovní sférou a EGAP. Jde o strategickou záležitost, která v dlouhodobém horizontu významně přispěje k akceleraci českých vývozů,“ vysvětluje Jakubský.

Hospodářská komora oceňuje, že po českém předsednictví v Radě EU začali ústavní činitelé znovu jezdit s podnikateli do zahraničí. Aktivně to však plánují a realizují jen někteří z nich, jako příklad dobré praxe označuje ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu. Ten s šedesátkou podnikatelů vycestuje tuto neděli do Spojených států amerických.

 

Prezident jako podporovatel zahraničního obchodu

Hospodářská komora si myslí, že na ekonomické diplomacii se bude aktivně podílet i nový prezident Petr Pavel. „Podnikatelé očekávají, že prezident bude podporovat zájmy českých podnikatelů a pomáhat jim v posilování jejich přítomnosti na stávajících trzích a pronikání na ty nové. Podnikatelé také předpokládají, že Petr Pavel povede podnikatelské mise do zahraničí,“ uvedl Jakubský.

Prezident by podle něj měl aktivně pracovat na zesilování obchodních vztahů s klíčovými partnery, zejména s tradičně náročnými trhy ve Spojených státech amerických a zemích Evropské unie, ale také se státy na Blízkém Východě, v Asii a Africe. Prezident by také podle představ podnikatelů měl v zahraničí usilovat o zvýšení povědomí o českých výrobcích a podílet se na tom, aby se Česká republika stala atraktivním cílem pro turisty.

 

 

Zdroj: Hospodářská komora České republiky


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

11. červenec 2024
Export

Startuje soutěž Ocenění Českých Exportérů: Úspěšní vývozci jsou inspirací pro ostatní

Startuje další, v pořadí již pátý, ročník soutěžního projektu Ocenění Českých Exportérů, který vyzdvihuje, podporuje a oceňuje ryze české firmy.

Přečíst celý článek
03. červenec 2024
Export

Zástupci CzechTrade a CzechInvest přivážejí do Prahy nové exportní příležitosti pro firmy

O aktuálních exportních příležitostech, možnostech vstupu na trh a současném vývoji na více než 90 světových trzích, budou v Praze s českými firmami jednat ekonomičtí diplomaté a ředitelé zahraničních...

Přečíst celý článek
25. červen 2024
Byznys

Pozvánka na 6. BAVORSKO-ČESKÝ DEN PRO FIRMY

Bavorsko-český den pro firmy je etablovanou platformou pro přeshraniční a mezioborová propojení a nové kooperace, z níž vzešlo již mnoho úspěšných obchodních vztahů.

Přečíst celý článek