Aktuality

Pandemie koronaviru významně ovlivnila automobilový průmysl. Oživení se očekává až na přelomu roku 2021

12. červen 2020
Tisková zpráva Doprava Technika a řemesla Koronavirus

Výrobci v automotive v posledních letech zaznamenávali rekordní poptávky, to však zastavila pandemie, která během posledních měsíců zcela ovlivnila autoprůmysl nejen v Česku. Jak zmínili hosté diskusního webináře Jihočeské hospodářské komory (Jhk) Miroslav Dvořák a Zdeněk Petzl, důležitý bude restart celého dodavatelského řetězce i situace na západních trzích, nárůst odvětví se ale očekává až v horizontu roku 2021. Rizikem může být i výroba součástek pro elektromobily, které se nyní produkují převážně v Asii.

„Základním problémem je, že mnoha firmám klesají tržby, nevyrábíme a jsme závislí na dodavatelích – prvovýrobcích. Výpadek prodejů během koronaviru logicky ovlivnil i nás, dodavatele v autoprůmyslu, a situace se tak stala složitou,“ popsal na webináři Jhk předchozí měsíce Miroslav Dvořák, předseda představenstva Jihočeské hospodářské komory a současně generální ředitel Motor Jikov Group a.s. Miroslav Dvořák také zmínil, že nejistota byla znát i na straně zaměstnanců majících strach z nákazy. „Situaci taky zkomplikoval fakt, že pandemie začala v Číně, která je významným dodavatelem dílů a materiálu pro autoprůmysl v Evropě. Komplikace výrobních podniků tak vznikaly kvůli uzavření čínských firem, ale nejenom těch čínských, obecně situaci ztížilo zastavení dodavatelského řetězce,“ řekl Miroslav Dvořák.

To potvrzuje i červnový průzkum Jihočeské hospodářské komory: „Největším problémem jihočeských firem bylo omezení odbytu, zpoždění plateb od odběratelů a uzavření hranic,“ dodává Luděk Keist, ředitel Jhk. Nejčastější odhad poklesu tržeb pak respondenti uvedli v rozmezí 21–40 %.

„Co se týče podpory od státu, myslím si, že podpora měla být přímá, která okamžitě řeší cash-flow podnikatelů. Je také třeba upozornit, že český kurzarbeit neodpovídá tomu, co funguje v Německu. V Česku stát kryje firmám zhruba 40 % jejich nákladů, což se mnohým firmám nevyplatí. V Německu zaměstnance, kteří jsou doma, platí stát zhruba ze 70 %. Když zaměstnanci pracují, platí je firma,“ vysvětlil způsob, jak předejít snižování stavu zaměstnanců Miroslav Dvořák, který si ale myslí, že firmy budou snižovat počty zaměstnanců a rovněž celkové náklady během letních prázdnin. Rozjezd podnikání tedy bude velmi pozvolný, spíš až v horizontu roku 2021.

„Situace v autoprůmyslu nebude jednoduchá, nezáleží pouze na poptávce na trhu, ale i na zátěži výrobních firem, kterou si s sebou nesou v podobě úvěrů, placení nájmů a jiných nákladů, jenž musí platit, aby přežily. Nutný je tedy silný restart všech odvětví, pozitivní je zatím současná situace, kdy vlády napříč Evropou podporují zachování pracovních míst,“ myslí si Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Ten ale vidí problém v budoucí chybějící poptávce.

Během webináře hosté zmínili i význam ekologických vozidel a schopnost evropských automobilek přeměnit výrobu na elektromobily. „Český autoprůmysl ovlivní i rozhodnutí Německa zaměřit podporu prodeje výlučně na elektromobily, které tvoří zhruba do 5 % trhu,“ řekl Zdeněk Petzl.

Je nutné také rozlišovat privátní segment poptávky po automobilech (cca čtvrtina prodejů v ČR) a segment firemní (zhruba zbylé tři čtvrtiny prodejů). Specifikem podle Zdeňka Petzla je také předchozí nárůst užitkových vozidel, nákladních aut a dodávek. Po koronavirové krizi totiž jejich prodej celoevropsky poklesl skoro o 80 %, právě z důvodu snižování nákladů firem, které jsou po krizi velmi opatrné v oblasti investic.

Podle výkonného ředitele AutoSAP tak bude rozhodující vývoj na západních trzích, které jsou obvykle likvidnější. Rizikem je také výroba součástek do elektromobilů, které se produkují převážně v asijských zemích, což je pro evropské automobilky výzva z pohledu budoucnosti.

Do budoucna mohou automobilový trh ovlivnit i zvyklosti uživatelů, kteří z nákupu vozidel postupně přechází k placení nájemného za využívání automobilu. Firmy také v současné době musí investovat do výzkumu a vývoje a zároveň do automatizace a digitalizace ve výrobě, aby si Česká republika zachovala konkurenceschopné místo, kde chtějí automobilky působit. Zde ale bude důležitá i podpora státu, produkce automobilů se totiž může propadnout až o 20 %.

Celý záznam webináře týkající se automobilového průmyslu naleznete také on-line na YouTube Jihočeské hospodářské komory.


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

05. duben 2024
Tisková zpráva

Veletrhy práce jsou místem, kde se jednoduše protínají cesty zájemců o zaměstnání s personalisty firem

Lidé, kteří hledají práci nebo uvažují o změně zaměstnání, by si neměli nechat ujít příležitost potkat se osobně s personalisty firem na některém ze sedmi regionálních Veletrhů práce, které tradičně p...

Přečíst celý článek
04. březen 2024
Doprava

Elektromobilita na vzestupu. Nový studijní program VUT připraví průkopníky v automobilové elektronice

První studijní program v České republice zaměřený na komplexní a detailní znalost elektroniky vozidel – to je nový obor Automotive Electronics and Electromobility, který se na Fakultě elektrotechniky ...

Přečíst celý článek
29. leden 2024
Tisková zpráva

Deloitte otevírá v Českých Budějovicích svou pobočku, pomůže jihočeským firmám

Po Praze, Brnu, Ostravě, Plzni a Hradci Králové přibude od 1. února 2024 v Českých Budějovicích nová regionální pobočka Deloitte, největší poradenské společnosti na světě. Primárně se zaměří na daňové...

Přečíst celý článek