Aktuality

Lockdown pomohl malým e-shopům, Češi si zvykli nakupovat přes internet, ukázal průzkum

12. červenec 2021
Byznys Obchod Marketing Textilní průmysl Koronavirus

Během pandemie se výrazně změnily nákupy zboží a služeb v českých domácnostech. Na internetu začali Češi častěji nakupovat oblečení a potraviny, nudu a izolaci se snažili vyplnit investicemi do zábavy, domova nebo domácích mazlíčků. Ukázaly to výsledky průzkumu pro fintech startup Twisto. Výzkum provedla společnost Perfect Crowd mezi 1 000 respondenty.

Češi si zvykli nakupovat na internetu

Covid omezil možnosti návštěv obchodů a restaurací, lidé, využívající v zaměstnání kanceláře, museli většinou pracovat z domova. To se projevilo i na jejich nákupním chování. Na internetu si zvykli nakupovat nové kategorie zboží. Vítězem lockdownu se staly malé e-shopy, dodání zboží už u nich lidé nevidí jako problém.

„Během lockdownu si Češi zvykli nakupovat na internetu zboží, které tam dříve nehledali. Kvůli tomu začali častěji spoléhat také na menší a méně známé e-shopy, které však mají to správné zboží. Do pandemie měli lidé tendenci spíše se menším obchodům vyhýbat, a to hlavně kvůli obavám o rychlost a způsob dodání. Celkem 75 % respondentů naší studie nyní deklaruje, že se již menším e-shopům nebrání, protože doprava funguje podobně spolehlivě jako u těch velkých,“ komentuje změnu přístupu lidí Renata Salata, Chief Commercial Officer v Twisto.

„Velké e-shopy ztrácí svou dosavadní výhodu rychlé a spolehlivé logistiky. Lidé se během lockdownu přesvědčili, že se lze na menší e-shopy spolehnout a v budoucnosti už se jich nebudou bát,“ dodává.

 

Češi nakupovali více jídla a alkoholu

Zákaz návštěv restaurací a povinnost práce z domova vedly Čechy k častějším nákupům potravin. Potraviny byly nejčastější odpovědí na otázku, které zboží lidé nakupovali během pandemie více než obvykle, celkem ji vybralo 41 % dotázaných. Téměř čtvrtina respondentů uvedla, že během pandemie nakupovala častěji alkoholické nápoje. Jak potraviny, tak alkohol nakupovali zejména mladí lidé mezi 18 a 29 lety, kteří nejsou tolik zvyklí stravovat se doma, velká část z nich online.

Až 26 procent dotázaných deklarovalo, že budou alkohol určitě nakupovat přes internet, dalších 30 procent to bude zvažovat.

Omezené možnosti zábavy vyústily ve snahu co nejvíce si zpestřit pobyt doma. Každý pátý mladý člověk více investoval do domácích mazlíčků, v celé populaci se jedná o 17 procent lidí. Češi si navíc oblíbili nakupování potřeb pro domácí mazlíčky na internetu – celkem 67 % z nich bude online nákup zvažovat nebo preferovat i v budoucnosti.

Z Čechů se také stali větší kutilové – více jsme nakupovali domácí potřeby, potřeby pro dům a zahradu a nářadí (vše kolem jedné pětiny dotázaných). Oproti očekáváním ale v celkové bilanci vychází negativně elektro. Zájem o něj se v průběhu roku 2020 měnil. Lidé nákup elektra omezili na jaře, během podzimu se pak situace opět změnila.

 

Místo permanentky do posilovny Netflix

Nákupy zboží se nicméně nezměnily tolik, jako výdaje českých domácností za služby. Kvůli vládním opatřením nemohli lidé navštěvovat restaurace, kulturní události, zábavní parky, zoo, koupaliště nebo kadeřnictví a salony krásy. Není proto divu, že největší pokles nákupů zaznamenaly právě tyto služby. Návštěvy restaurací omezilo téměř 70 % dotázaných, další jmenované kategorie muselo omezit kolem 50 % lidí.

Snížené využívání většiny obvyklých služeb se lidem podařilo nahradit pouze částečně. Čtvrtina z nich začala více využívat streamovací služby jako je Netflix, HBO GO, Spotify a další. Za obsah je ochotná platit zejména mladší generace mezi 18 a 29 lety. Asi desetina lidí se snažila vykompenzovat omezený pohyb a zavřené posilovny online cvičícími kurzy. O 14 % více lidí také vyrazilo na dovolenou v ČR, ačkoliv obecně ji lidé spíše omezovali. Dovolenou v zahraničí pak omezila polovina dotázaných.

 

Zelená pro e-shopy s oblečením

Jedna pětina Čechů si kvůli zavřeným obchodům poprvé vyzkoušela nákup nového oblečení a obuvi přes e-shop. Obchody se snažily vyjít novému trendu vstříc novými službami, jako je prodloužení doby na vrácení oblečení. Obecně však lidé nákupy oblečení a obuvi omezili – celkem 46 % lidí u oblečení a 43 % lidí u obuvi.

„Oblečení jsme nenakupovali ať už kvůli šetření, nebo kvůli nedostatku příležitostí, kam nové ošacení nosit. V týdnech po konci lockdownu však lidé vyrazili do otevřených obchodů a právě nové oblečení a obuv jsou tím vůbec nejčastějším cílem,“ komentuje Salata.

U oblečení, obuvi či potravin nicméně lidé stále ještě preferují kamenné obchody. Naopak u zboží, které si obecně nepotřebují vyzkoušet, hodlají v budoucnosti při koupi alespoň zvažovat online způsob nákupu. Jde vedle elektra i o kosmetiku, knihy, hračky, jídlo pro domácí mazlíčky, ale i sportovní potřeby. 

 

Redakčně upravená tisková zpráva Twisto, Businessinfo.cz


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

18. březen 2024
Byznys

Podnikatelé podávají daňové přiznání pouze elektronicky, čas mají do května

Termíny pro odevzdání daňového přiznání k dani z příjmů (DAP) letos zůstávají stejné jako loni, změny se dotkly slev i některých povinností OSVČ. Ty už musejí přiznávat daně výhradně elektronicky. Čas...

Přečíst celý článek
12. březen 2024
Byznys

Ekonomika ČR meziročně oslabila. Na 14. místo v EU nás stáhla vysoká inflace i nízká přidaná hodnota

Česko má 14. nejsilnější ekonomiku v EU. Podle srovnání Indexu prosperity a finančního zdraví jsme si ale v eurounijním srovnání již podruhé pohoršili. Oproti roku 2022 se Česko propadlo dokonce o 5 p...

Přečíst celý článek
05. březen 2024
Byznys

České firmy míří do Lucemburska. Zaměří se na vesmírné technologie a kybernetickou bezpečnost

Prezidenta České republiky Petra Pavla doprovodí na státní návštěvě Lucemburska ve dnech 28. února až 1. března podnikatelská delegace Hospodářské komory složená ze dvou desítek zástupců firem zaměřen...

Přečíst celý článek