Aktuality

Jan Krob: „Roční výpadek praxe žáků bude mít dopady nejen na dovednosti, ale i zájem uplatnit se v oboru“

22. duben 2021
Tisková zpráva Školství Spolupráce škol a firem Technika a řemesla

Podle MŠMT dojde od 26. dubna 2021 k obnově praktického vyučování a přípravy žáků a studentů všech ročníků středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol bez omezení počtu žáků ve skupině. Návrat žáků do praxe byl mimo jiné tématem oborové platformy Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi, která se bude pravidelně konat se zástupci středních škol a firem. Ti upozorňují, že roční přerušení praktického vyučování nelze nahradit a problém bude i s uplatněním žáků v zasažených oborech.

Návrat žáků na pracoviště firem, ke kterému má dle Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy dojít 26. dubna 2021, byl hlavním tématem jednání oborové platformy „GASTRONOMIE, HOTELNICTVÍ A TURISMUS“. Ta proběhla 14. dubna 2021 pod záštitou Jihočeské hospodářské komory (Jhk) v rámci aktivit asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

„Tyto oborové platformy, které nyní vznikají s cílem veřejně diskutovat aktuální témata v oblasti odborného vzdělávání, se budou konat pravidelně minimálně dvakrát za rok. Kromě již zmíněných gastro oborů vzniknou pro obory strojírenství, stavebnictví, elektrotechnika, informatika, zemědělství a lesnictví, ekonomika, obchod a služby,“ uvedl Petr Rejnek, koordinátor projektového týmu.

„Platformy otevírají diskusi zástupců firem a středních škol nad konkrétními náměty spolupráce, které vedou ke zlepšení a zkvalitnění odborného vzdělávání. Naše první platforma se věnovala především tématu distanční výuky. Podle většiny diskutujících je největším problémem více jak roční výpadek praxe žáků, který bude mít dopady nejen na získané znalosti a dovednosti žáků, ale také na jejich zájem a motivaci o daný obor,“ říká Veronika Vicková, metodička pro odborné vzdělávání Jihočeské hospodářské komory.

Potřebu spolupracovat s firmami potvrzuje i Jan Krob z Fine Food Academy: „S Jhk jsme již před několika lety realizovali první workshopy pro žáky a je třeba zdůraznit, že i když se řadu věcí žáci naučí ve školách, praxi v provozech nelze ničím nahradit.“ Zástupci platformy však také upozornili, že právě obory gastronomie a hotelnictví budou čelit problémům s umístěním žáků na praxe přímo v provozech firem. Firmy v těchto oborech totiž čelí krizi a ty, které znovu otevřou své provozy, pravděpodobně nebudou moci nabídnout tolik míst pro žáky jako v dřívějších letech.

Tomáš Olejník z Budějovického Budvaru upozornil na problém zvyšujícího se tlaku na financování škol, které nutí školy nabírat žáky bez ohledu na jejich preference. Právě zájem a preference žáků a zkvalitnění vzdělávání by oborům přineslo prestiž i zájem žáků daný obor studovat a hledat v něm uplatnění. To potvrzuje i Eva Pluchová, která má na Střední škole a Vyšší odborné škole cestovního ruchu, České Budějovice na starosti praktické vyučování: „Do oborů se hlásí žáci, kteří nemají vyhraněné zájmy. To se projevuje na studiu a zájmu opravdu získat dovednosti a znalosti.“

Jedním z výstupů platforem mimo jiné bude i školení pro učitele odborných předmětů na středních školách, a to přímo od odborníků z firem. „Jen díky spolupráci škol a firem se může propojovat teoretická výuka s praxí a absolventi budou nejen lépe připraveni, ale snad i také nadšeni a více odhodláni do práce,“ dodává Veronika Vicková. 

Školy aktuálně volají po pomoci se vzděláváním žáků i učitelů, které by vedlo ke sblížení teorie s praxí. Současně je důležité i inspirovat a motivovat žáky, například formou setkávání se známými osobnostmi. I o to se bude Jihočeská hospodářská komora v rámci aktivit Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi v dalších měsících snažit. Jhk plánuje realizovat školení pro učitele odborných předmětů spolu s již tradičními workshopy pro žáky ve firmách.

Jihočeská hospodářská komora se v rámci projektu Implementace krajského akčního plánu Jihočeského kraje III věnuje nejen otázkám zkvalitnění odborného vzdělávání, ale také podpoře kariérového poradenství, které je jedním z důležitých prvků výběru studijního oboru a volby povolání. Současně Jhk reaguje i na aktuální potřeby v oblasti změn trhu práce a připravuje vzdělávání pro pedagogy a žáky v oblasti digitálních kompetencí a také podpoře podnikavosti a kreativity.


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

03. květen 2021
Technika a řemesla

Průmysl 4.0 – jednoduše, bez hranic

Jihočeská hospodářská komora zve na webinář s názvem „Průmysl 4.0 – jednoduše, bez hranic“. Význam digitalizace pro malé a střední podniky neudržitelně roste. Mnoho společností mění své procesy nebo t...

Přečíst celý článek
03. květen 2021
Tisková zpráva Školství Spolupráce škol a firem

Odstartovala soutěž Talenty pro firmy. Jejím cílem je rozvíjet kompetence důležité pro 21. století

Tradiční soutěž T-Profi osloví nově nejen mladé talenty, ale i veřejnost. A to rovnou ve virtuální realitě. Soutěže dávají žákům příležitost naučit se něco nového, a právě letošní koronavirová opatřen...

Přečíst celý článek
30. duben 2021
Tisková zpráva Spolupráce škol a firem

Jihočeská hospodářská komora podporuje regionální trh práce v oblasti informačních technologií

Dle dat Českého statistického úřadu vyplývá, že se v posledních letech výrazně snižuje počet studentů informačních technologií a následně i odborníků s potřebnými technologickými znalostmi. Zaměstnava...

Přečíst celý článek
Zpracováváme soubory cookies. Pomáhají nám ke správnému fungování webové stránky, k poskytování funkcí sociálních sítí, personalizaci obsahu a inzerce a k analýzám její návštěvnosti. Používáním webu souhlasíte s jejich užitím.