Hospodářská komora České republiky považuje duální formu odborného vzdělávání za klíčový prvek modernizace odborného vzdělávání. Model, v němž praktická výuka probíhá přímo na pracovištích firem, může být efektivní jak pro žáky, tak pro zaměstnavatele. Bohužel, aktuální návrh vlády, který byl v minulém týdnu stažen z jednání kabinetu neřeší zásadní otázky financování a pravomocí jednotlivých aktérů, což brání jeho úspěšné realizaci.
Duální vzdělávání je prioritou, ale legislativní úprava musí být funkční
„Je důležité zdůraznit, že Hospodářská komora duální vzdělávání podporuje a považuje ho za prioritu v rámci odborného vzdělávání. Nejsme proti duálnímu modelu – naopak, jsme jeho zastánci. Návrh, který byl minulý týden stažen z jednání kabinetu, ale neodráží potřeby firem ani reálné fungování systému,“ uvedla viceprezidentka Hospodářské komory Jana Havrdová.
Duální vzdělávání podle viceprezidentky Havrdové přináší řadu výhod – umožňuje lepší propojení teoretické výuky s praxí, kdy se žáci učí přímo v podnicích a získávají dovednosti nezbytné pro uplatnění na trhu práce.
Absolventi jsou lépe připraveni na aktuální i budoucí potřeby zaměstnavatelů a mají vyšší předpoklady dále se vzdělávat. Současně může zavedení tohoto systému zvýšit zájem o odborné vzdělávání, pokud budou žáci motivováni například stipendii, příspěvky na dopravu, stravování či ubytování.
Přestože princip duálního vzdělávání Hospodářská komora jednoznačně podporuje, návrh novely školského zákona vypracovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy považuje za nedostatečný. Klíčovým problémem je nerovnováha povinností mezi školami a firmami – zatímco podniky by nesly značnou administrativní i finanční zátěž, školy by žádné nové závazky nepřebíraly.
Návrh také nezohledňuje nutnost jasného systému financování, včetně podpory organizací zaměstnavatelů, které by měly ověřovat způsobilost poskytovatelů duálního vzdělávání. Zcela chybí i legislativní zakotvení duálního statusu žáka jako zaměstnance, což je v úspěšných modelech v Německu či Rakousku běžnou praxí.
„Firmy jsou připraveny investovat do vzdělávání mladých lidí, ale potřebují stabilní a jasně definované podmínky. Pokud vláda chce, aby duální vzdělávání skutečně fungovalo, musí nabídnout zaměstnavatelům dostatečné legislativní záruky a ekonomické pobídky.
Nejde o kosmetické úpravy, ale o zásadní změny, které zajistí dlouhodobou udržitelnost duálního vzdělávání. Pokud má systém fungovat, musíme se inspirovat úspěšnými zahraničními modely a přizpůsobit je podmínkám českého trhu,“ dodala ředitelka odboru vzdělávání Hospodářské komory Helena Úlovcová.
Hospodářská komora proto požaduje, aby byla vyváženě rozložena odpovědnost mezi školy a firmy, aby byla jasně definována pravidla financování a podpory zaměstnavatelů a aby byl zajištěn reálný vliv firem na obsah a podobu odborného vzdělávání. Klíčové je také legislativní ukotvení duálního statusu žáka jako zaměstnance, což umožní stabilní fungování systému a přinese skutečné benefity všem zapojeným stranám.
Zdroj: www.komora.cz
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Schválená flexibilní novela zákoníku práce je krokem k modernímu pracovnímu trhu
Hospodářská komora vítá souhlas Poslanecké sněmovny s tzv. flexinovelou zákoníku práce, která po dlouhé době reflektuje vedle nároků zaměstnanců také požadavky zaměstnavatelů. Legislativní změna podle...
Hospodářská komora ČR představila v Bruselu své energetické priority
České firmy čelí vyšším cenám energií, než existují v sousedních státech, což výrazně ovlivňuje jejich konkurenceschopnost a mnohdy i samotné přežití. Proto Hospodářská komora ČR hledá řešení nejen na...
Veletrhy práce 2025: Kariérní růst i nové pracovní příležitosti na jednom místě
Veletrhy práce se stávají stále důležitějším nástrojem pro zaměstnavatele hledající kvalifikované pracovníky. Letos v dubnu proběhnou ve všech sedmi regionech Jihočeského kraje, a vzhledem k rostoucí ...