Aktuality

Malé firmy se lépe adaptují na nové technologie, ale často jim chybějí kvalitní data

15. červenec 2025
Byznys IT Inovace

„Firmám často chybí byznys plán, plánování financí a průběžné vyhodnocování těchto plánů. Finančním tokům spousta podnikatelů i manažerů nerozumí a nechápou proč nemají peníze, když jsou v zisku,“ upozorňuje daňový poradce a finanční analytik Martin Plachý.

„Pokud podnikatel neví, na čem vydělává a kde mu utíkají peníze, nebo má rozhodování postavené spíše na intuici než na číslech, je to jasný signál, že mu chybějí správná data,“ dodává majitel společnosti Gimmedata a spoluautor online aplikace Rekap v rozhovoru pro BusinessInfo.cz.

Jak má firma poznat, že jí pro kvalifikovaná rozhodnutí chybějí ta správná data?

Firmy by se měly zaměřit především na data, která ověřují fungování základů jejich byznys modelu. A pilíři každého byznys modelu jsou tržby, ekonomika a finance. Klíčové je sledování marže, tedy rozdílu mezi tržbou a variabilními náklady. Stejně jako sledování vývoje tržeb celkově i u jednotlivých zákazníků nebo produktů.

Co nejčastěji brání firmám efektivně využívat reporting? Proč je tak důležité plánovat podle aktuálních dat, nikoli jen z ročních závěrek?

Brzdou je často chybějící návyk měsíčně uzavíraného účetnictví. Realizace transakcí, které do příslušného měsíce patří – změna stavu zásob, nedokončená výroba, odpisy, časové rozlišení. To jsou věci, které u těchto firem účetní obvykle provádějí jenom v rámci závěrky na konci roku a díky tomu je účetnictví průběžně nepoužitelné. A pokud je v průběhu roku mizerné, žádný reporting ho nespasí. Příčinou jsou nekvalitní vstupní účetní data nebo neochota měnit zavedené postupy. Uzávěrka se sestavuje až v průběhu následujícího období a předepsaný obsah je pro řízení a rozhodování nepoužitelný.

Co je tedy pro správné finanční řízení zapotřebí?

Potřebujete manažerskou výsledovku, analýzy tržeb, hospodaření financí každý měsíc, a to ve významně správných hodnotách. Velmi často to nepředstavuje ani tak velký objem práce, jedná se o pár účetních zápisů měsíčně, dobré strukturování analytických účtů. Někdy je až neuvěřitelné, jak jednoduše se dá dosáhnout kvalitního účetnictví a reportingu.

Máte nějaký konkrétní příklad, kdy pravidelný reporting a přehled o datech pomohl firmě překonat složité období?

Máme spoustu příkladů, kdy díky kvalitnímu reportingu došlo k odhalení problémů ve výrobě, v obchodě či v cenotvorbě. Častá je mylná představa podnikatele o marži, a to jak celkové, tak u klíčových produktů. Ve složitém období potřebujete vědět, co je váš core byznys a jak si vede a co jsou neproduktivní náklady a režie. Kde si můžete dovolit úspory. Několikrát jsme pomohli strukturováním nákladů poukázat na nesmyslné výdaje. Identifikovat včas nepříznivé trendy.

A ten příklad?

Jeden z našich klientů – e-commerce firma – díky naší aplikaci odhalil výrazný propad marží u nového produktu. Rychle upravil cenovou strategii a dodavatelské smlouvy. Díky tomu se vyhnul několikaměsíční ztrátě. Jiný e-shop zase rychle odhalil, díky výsledným kalkulacím a na základě reálných dat, že v původních kalkulacích cen výrobků zapomněl započítat speciální obaly a přepravu a vyhnul se ztrátám v řádech milionů. Jeden z výrobců včas zahájil jednání s odběrateli s dobrou a podloženou argumentací a podařilo se mu marži nejen udržet, ale i mírně navýšit. Obecně v těžkých dobách potřeba pravidelného reportingu významně roste.

Zaměřujete se především na pomoc pro malé a střední firmy?

Ano, cíleně se zaměřujeme na malé a střední podniky – tedy firmy, které chtějí růst a potřebují mít informace pro rozhodování a řízení. Naši aplikaci aktuálně využívá asi 700 podniků. Mezi naše partnery patří také asi stovka účetních firem, které mají díky nám možnost poskytovat klientům přidanou hodnotu v podobě kvalitní poradenské služby namísto klasického „plnění povinností”.

Jsou to podle vás právě české MSP, které v digitalizaci ostatním ukazují směr? Nebo jde stále spíš o velké hráče a technologické firmy?

V současnosti probíhají změny velmi rychle a celá řada činností přechází do HiTech služeb. Malé firmy mají mnohem větší schopnost adaptace na nové trendy a technologie, ale často jim chybějí motivace, kvalifikace i kvalitní data. Velké firmy dlouhodobě pracují s daty i s účetnictvím jinak. Podléhají auditu a mají řízení a rozhodování daleko více postaveno na datech. Na druhou stranu ale mají větší setrvačnost. Investovaly významné částky do technologií, které rychle zastarávají a změny tam probíhají velmi pomalu.

V oblasti MSP vyrostla spousta firem, které rychle vyvíjejí moderní digitální nástroje a jsou to zase malé a střední podniky, které je často dokáží rychle adaptovat. Schopnost rychlé adaptace je dnes obrovskou výhodou. Pokud se ale budeme bavit například o digitalizaci ve výrobě, tam jsou naopak lídry větší firmy, kterým chybějí kvalifikovaní lidé a mají tedy silnou motivaci.

Najdeme u malých a středních firem nějaké společné problémy, které je trápí?

Určitě. Nejčastější je právě absence již zmíněných kvalitních měsíčních dat z účetnictví, závislost na ročních uzávěrkách, absence plánování, cash flow a nedostatečná spolupráce a komunikace s účetní firmou. Mnoho podnikatelů neví, co všechno by mohli z účetních dat zjistit – a to je příležitost i výzva zároveň. Nedostupnost financí je rovněž společný problém, ale ten dost souvisí s problematickým účetnictvím a výkazy, které jsou pro banky a investory nevěrohodné a představují velké riziko. Mimo jiné je zde také problém generační výměny. Neschopnost najít nástupce, který by podnik převzal.

Už jsme zmiňovali, že firmy mají díky postupující digitalizaci k dispozici stále více dat. Umí je podle vaší zkušenosti dostatečně využít?

Ze zkušenosti víme, že většina malých a středních firem potenciál dat bohužel zatím plně nevyužívá. Účetnictví je často vnímáno jen jako nástroj pro splnění daňových povinností, nikoli jako zdroj pro řízení firmy. Právě proto chceme pomoci podnikatelům využívat svá účetní data ke každodennímu rozhodování.

Co by mělo firmě signalizovat, že se již dále neobejde bez digitální správy svých financí? Je to určitá výše obratu, počet zaměstnanců, nebo jiný ukazatel?

Často to není jen otázka velikosti firmy, ale komplexity. Jakmile podnikatel ztrácí přehled o financích, řeší cash flow „za pochodu“, nebo musí informace lovit z různých zdrojů, je na čase digitalizovat správu financí. Správný reporting se neřídí velikostí firmy, ale potřebou mít včas přehled a kontrolu. Jakmile moje dohledná budoucnost není kvalifikovaně naplánována z pohledu tržeb, ekonomiky a financí a neověřuji průběžně její naplňování, mohu si o data driven managementu (řízení na základě dat) jenom zdát. Ale tak to má bohužel většina malých a středních firem.

Jak může podnikům pomoci externí odborník?

Externí odborník pomůže nastavit systém práce s daty a přeložit účetnictví do srozumitelného obrazu podnikání. Hodně práce bývá obvykle už na vstupu dokladů do účetnictví a v metodice účtování. Způsob vedení účetnictví většiny MSP obvykle neodpovídá potřebě informací pro průběžné rozhodování a řízení. Kvalitní účetní může často pomoci více než zástup finančních poradců, kteří stejně nakonec hledají informace v účetnictví, kde obvykle nejsou.

Máte nějaké konkrétní doporučení pro firmy, aby byly lépe připravené na svůj rozvoj?

Jsou klíčové věci, které je potřeba sledovat. Marže a produktivita lidí. Zatímco zisk vás může mást, protože ho může ovlivňovat řada věcí, marže je to, co vás živí. A ta by měla jít nahoru. Pokud vám roste obrat a klesá marže, víc se nadřete a vyděláte stejně. V tom není žádný smysl. U produktivity lidí by vám zase měl klesat podíl lidské práce na tržbách. To ukazuje na technologický pokrok, větší efektivitu, růst kvality apod. Dnes už existuje celá řada skvělých nástrojů na úsporu lidské práce. No a tyto trendy by se měly plánovat, zapracovávat do byznys plánů a na ně zase navazovat finanční plány, abyste věděli, jak to všechno ufinancujete.

Zní to hezky, ale je to vůbec možné bez důkladných analýz?

Kvalitní byznys plán skutečně nepostavíte, pokud nemáte dobrou analýzu toho, co bylo. Pravidelný reporting vám analyzuje minulost, vyhodnocuje současnost a připravuje vás na budoucnost. A právě proto potřebujete kvalitní účetnictví, které je průběžně a správně vedeno. Potřebujete schopnou účetní, které vysvětlíte, co jsou pro vás klíčové informace a on nebo ona nastaví strukturu a metodiku účetnictví tak, aby odpovídala vašim potřebám. Každé podnikání stojí na byznys modelu. A ten má tři pilíře. Tržby, ekonomiku a finance. Všechny tři pilíře musíte mít pod kontrolou.

Dá se tedy říci, že většina českých podnikatelů při základech řízení a finančním plánování selhává? Máte obecnou radu, jak to změnit a jak tomu může napomoci digitalizace?

Ano, skoro by se dalo říct, že selhávají až příliš často. Digitalizace je velmi dobrý nástroj, který zrychluje a zpřesňuje zpracování informací, umožňuje nám efektivní práci s daty, jejich transformaci na analýzy, trendy. Bohužel často dochází k digitalizaci špatného procesu nebo služby. Jakmile máte někde chybné nastavení a vznikají vám data, která nejsou dobře strukturovaná, nejsou kompletní a často ani relevantní, výstupem takové digitalizace jsou nesmysly.

Martin Plachý je ekonomický expert, daňový poradce, auditor a finanční analytik s třicetiletou praxí a zakladatel společnosti GimmeData. Vytvořil nástroj (Rekap), který přetváří účetní data do přehledných a objektivních informací a z podnikového účetnictví průběžně sestavuje podrobný reporting o finančních tocích ve firmě.

Zdroj: www.businessinfo.cz


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

26. červen 2025
Byznys Inovace

Cenu za Průmysl 4.0 může získat i váš inovativní projekt

Svaz průmyslu a Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) vyhlašují šestý ročník soutěže Cena za Průmysl 4.0. Získejte ocenění pro inovátory. Přihlaste se do letošního ročníku. V rámci soutě...

Přečíst celý článek
23. červen 2025
Inovace

Digitalizace z pohledu podnikatelů se liší od pohledu občana, zaznělo na debatě Hospodářské komory

Špatný přístup k soukromému kapitálu pro projekty spojené s umělou inteligencí a digitalizací, neefektivní rozhodování o využití státních a unijních prostředků a slabé zastoupení České republiky při t...

Přečíst celý článek
23. červen 2025
Inovace

Od Merkuru k inovacím: T-PROFI otevírá dveře budoucím technickým talentům

V Čestlicích se utkali nejlepší mladí technici z České republiky. Unikátní technická soutěž T-PROFI, která propojuje žáky základních škol, studenty středních škol a odborníky z firem, ukazuje, že svět...

Přečíst celý článek