Koronavirus

Aktuální informace pro zaměstnavatele i zaměstnance

Vážení podnikatelé, zástupci firem, zaměstnanci,

během koronavirové pandemie Vám chceme poskytnout co největší informační podporu, a proto níže naleznete přehled toho nejdůležitějšího, včetně kontaktů na odborníky z řad našich členských firem, kteří jsou Vám v této nelehké situaci nápomocni.

 

Odborné služby Jihočeské hospodářské komory

Odborné služby, a to ověřování certifikátů o původu zboží, ATA karnetů či systém Mýto fungují bez omezení v běžných otevíracích hodinách. Služba CzechPoint bude fungovat pouze dvakrát týdně nebo po telefonické domluvě a ideálně korespondenční cestou. Kontakty na nejbližší oblastní kancelář Jhk naleznete ZDE. Otevírací hodiny odborných služeb kanceláře v Českých Budějovicích zůstávají od 07:30 do 15:30 hod.

Pokud na této stránce nenaleznete hledané informace, neváhejte se na nás obrátit na kontaktním formuláři

 

Respirátory FFP2 - dodavatelé

Návod, jak si vybrat správný respirátor od Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) - informační leták

Aktualizováno dne 16. 09. 2021

 

Vstup na území České republiky

Všechny osoby vracející se ze zahraničí do ČR, s výjimkou dětí mladších 6 let, mají povinnost vyplnit příjezdový formulář. Osoby s ukončeným očkováním, osoby s prodělaným onemocněním COVID-19 a děti do dovršení věku 6 let nemusí absolvovat testy ani samoizolaci. Všechny ostatní osoby mají povinnost absolvovat testy na stanovení přítomnosti SARS-CoV-2 a případně absolvovat samoizolaci podle specifikace upřesněné v ZDE

Resort zahraničí představil web www.dovolena2021.cz s kompletními cestovatelskými informacemi. 

Podmínky pro vstup na území ČR a karanténní opatření je upraveno ochranným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR (platné od 10.9.2021).

 

Pravidla vstupu a návratu do ČR

Pravidla vstupu a návratu do ČR (účinnost od 11. září 2021)

  • občané ČR a cizinci s pobytovým oprávněním vydaným Českou republikou
  • občané EU+ a cizinci s povolením k dlouhodobému nebo trvalému pobytu v zemích EU+

 

Pravidla vstupu a návratu do ČR (účinnost od 11. září 2021)

  • občané třetích zemí, kteří nemají vydané pobytové oprávnění Českou republikou nebo nemají povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu v jiné zemi EU+
  • občané třetích zemí, kteří mají vydané krátkodobé vízum Českou republikou před 11. 5. 2020 a kteří mají vydané krátkodobé nebo dlouhodobé vízum v jiné zemi EU+

 

 

Informace:

 

Cestování do ostatních zemí

Přehled podmínek ke vstupu do jednotlivých zemí naleznete zde: Rozcestník – aktuální informace k cestám do zahraničí

DROZD - Projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům v nouzi a účinně organizovat pomoc v případě přírodních katastrof i sociálních nepokojů

 

Zdroje: 

Ministerstvo vnitra ČR

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo zdravotnictví

Aktualizováno 09. 04. 2021

Pobyt cizinců dle zákona a konec nouzového stavu

V souvislosti s blížícím se koncem nouzového stavu k 11. dubnu 2021 skončí i dočasná možnost zjednodušené změny zaměstnání držitelů zaměstnaneckých a modrých karet podle krizového opatření vlády.

Od 12. dubna 2021 tak bude možno měnit zaměstnavatele nebo pracovní zařazení opět již výhradně podle pravidel stanovených zákonem o pobytu cizinců:

  • držitel zaměstnanecké karty: oznámení změny zaměstnavatele nebo pracovní zařazení Ministerstvu vnitra alespoň 30 dní předem; změna zaměstnavatele nejdříve po 6 měsících od vydání karty;
  • držitel modré karty: změna zaměstnavatele nebo pracovní zařazení během prvních 2 let pouze po předchozím souhlasu Ministerstva vnitra.

 

Adaptačně integrační kurzy

Novinkou v oblasti zaměstnávání zahraničních pracovníků jsou od 1. 1. 2021 jsou tzv. adaptačně integrační kurzy:

  • realizátorem kurzů jsou pověřena Centra na podporu integrace cizinců
  • za realizaci pro Jihočeský kraj zodpovídá naše Centrum se sídlem: Kněžskodvorská 2296/8a, 370 04 České Budějovice (tel.: + 420 387 202 508 e-mail: icceskebudejovice@suz.cz)
  • na této adrese budou také kurzy probíhat, v případě kurzů pro firmy se počítá i s možností realizace v prostorách firmy
  • termíny kurzů zatím nejsou známy, budou se plánovat s ohledem na poptávku (předpoklad realizace v odpoledních až večerních hodinách i o víkendech, v případě zájmu bude možné vytvořit i termíny v dopoledních hodinách)
  • obsahem kurzu je seznámení se s právy a povinnostmi občanů v ČR, nasměrování na důležité státní orgány a kontakty, seznámení se se zvyky a tradicemi v ČR, jak funguje naše společnost, doporučení a tipy pro lepší integraci apod
  • pro koho je kurz povinný, jaká je délka kurzu, výše poplatku a výše pokuty za nesplnění atd. naleznete v příloze č.1 a zde: Adaptačně-integrační kurzy - Ministerstvo vnitra České republiky (mvcr.cz)
  • Více informací o integračních kurzech

 

Příchod zahraničních pracovníků do ČR

 

Lhůty a příjezdový formulář

Aktualizováno 06. 09. 2021

Vláda odsouhlasila, že 11. dubna 2021 skončil nouzový stav. Protiepidemická opatření od 12. dubna 2021 vychází z nového pandemického zákona. 

 

Testování od září - testy zůstanou bezplatné

Testy na covid budou od září dál zdarma. Vláda schválila proplácení testů na covid-19 ze zdravotního pojištění i po konci prázdnin. Lidé by tak měli mít i nadále nárok na čtyři antigenní a dva PCR testy měsíčně. Původně přitom kabinet zvažoval, že hrazení testů od září omezí. Názor vláda změnila kvůli horšící se epidemické situaci v Evropě.

 

Repirátory bez DPH

Stát prodlouží zrušení DPH na respirátory kategorie FFP2 a vyšší, nulová sazba by měla platit po celé letní prázdniny. Vláda počítá s povinným nošením respirátorů v MHD a vnitřních prostorech do konce srpna. Možnost nahradit respirátory běžnými rouškami kabinet kvůli hrozbě delta mutace covidu-19 odložil.

 

Rozvolňování od 1. září 2021

  • TESTOVÁNÍ VE ŠKOLÁCH: Žáci se budou testovat 1., 6. a 9. září. Pokud test nepodstoupí, budou muset nosit ochranu dýchacích cest. Doložit ale žáci budou moci negativní test z jiného odběrového místa. Výjimku budou mít očkovaní. Stejná pravidla pak budou platit i pro zaměstnance školy. Pokud však bude více než 25 pozitivních testů na 100 tisíc provedených, plánuje vláda v testování pokračovat i po 9. září, a to v rámci konkrétní školy či regionu.
  • KULTURNÍ AKCE: Od 1. září se zvýší kapacita kulturních či sportovních akcí, které budou moci být zaplněny na 100 %. Polovina lidí nad 3000 osob ale bude muset být s testem, půlka po nemoci nebo očkování.
  • ZOOLOGICKÉ ZAHRADY: Zoologické zahrady budou nově také bez kapacitních omezení, Musí být ale umožněn rozestup 1,5 metru.
  • RESTAURACE: Nově bude moci sedět u stolů šest lidí místo dosavadních čtyř.
  • PĚVECKÉ SBORY: Rozšiřuje se i kapacita účastníků pěveckých sborů, které může nově navštívit až 50 osob.

 

Rozvolňování od srpna 2021

  • KOUPALIŠTĚ: Koupaliště a bazény budou moci od srpna opět nabídnout 100 % své kapacity. Návštěvníci se musí prokázat negativním antigenním či PCR testem, dokončeným očkováním či potvrzením o prodělání nemoci.
  • SPORTOVNÍ A VEŘEJNÉ AKCE: Sportovních nebo kulturních akcí se smí účastnit až 3 tis. lidí uvnitř a 7 tis. venku. Musí mít doklad o prodělání covidu-19, negativním testu nebo očkování proti nemoci. Opět je zároveň pro návštěvníky klubů a diskoték povolen tanec.
  • KULTURA, PAMÁTKY, ZOO: Ve výstavních a podobných prostorech si provozovatelé mohou vybrat, zda dodrží limit návštěvníka na 10 metrů čtverečních nebo limit naplnění kapacity na 75 %. Na prohlídkách do 20 osob na zámcích, hradech či v zoo nově nebude nutné prokazovat bezinfekčnost. 

 

Změny od 9. července:

  • SLUŽBY A KULTURA: Do restaurace, kina či na koncert je možné jít při splnění určitých podmínek, jedná se především o prokázání bezinfekčnosti. Bez testu mohou nově za kulturou či gastronomií, ale také na návštěvu do nemocnice či domova důchodců, vyrazit lidé, kteří jsou minimálně 14 dnů po kompletním ukončení očkování, u dvoufázového očkování tedy po druhé dávce. Doposud byl jako bezinfekční brán i člověk, který je 22 dnů po dávce první.
    Kdo se nemůže prokázat kompletním očkováním, musí buď prokázat, že je maximálně 180 dnů po nákaze koronavirem, nebo musí předložit platný test. U antigenních testů stále platí, že nesmí být starší 72 hodin, u PCR testů je pak platnost 7 dnů.

  • OBCHODY: Do obchodu je nutné vstupovat v respirátoru třídy minimálně FFP2 nebo obdobné ochraně dýchacích cest (nanorouška, nanošátek). Nyní platí, že v obchodě může být maximálně jeden zákazník na 10 metrů čtverečních.

 

Co stále platí: 

 

NOŠENÍ ROUŠEK A RESPIRÁTORŮ

  • Respirátor, nanoroušku nebo šátek z nanomateriálu je od 9. července povinné nosit pouze ve veřejných vnitřních prostorách (obchody apod.) a v MHD. Venku už povinnost nosit ochranu dýchacích cest odpadla, a to i v případě, že není možné dodržet minimálně dvoumetrový rozestup od jiných lidí.
  • Povinnost nosit respirátor se nevztahuje například na: děti do 2 let věku, děti v mateřské škole, žáky, studenty a pedagogické pracovníky v rámci vzdělávací aktivity (zejm. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje), osoby s poruchou intelektu, osoby řídící vozidlo veřejné dopravy, moderátory či sportovce - celý výpis zde. 

 

OČKOVÁNÍ

Od pondělí 23. 8. 2021 bude Česko uznávat očkování u lidí ze zemí mimo EU, pokud bude jejich vakcína schválena Evropskou lékovou agenturou.

V ČR se začnou třetí dávky vakcíny proti covidu-19 podávat od 20. září. Lidé patřící do rizikové skupiny nebo chronicky nemocní budou už od 10. září dostávat SMS s upozorněním na možnost vakcinace. Lidé se budou moci dobrovolně očkovat třetí dávkou osm měsíců od ukončení dvoudávkové vakcinace. 

 

Další informace

Jihočeské firmy, které se dostanou do obtíží nebo se nacházejí v situacích, které vyžadují právní posouzení, je možné využít našich právních poraden. Tyto poradny mají své týmy, které jsou Vám schopny v brzké době zodpovědět Vaše dotazy a pomoci v situacích ovlivňujících Vaše podnikání. 

Právní poradna Jihočeské hospodářské komory

 

Zdroje informací

  • https://koronavirus.mzcr.cz - speciální web ke koronaviru

  • Informační server pro podnikatele: www.businessinfo.cz/koronavirus - mj. nejčastější otázky a odpovědi

  • Úřad vlády: www.vlada.cz

  • Ministerstvo zdravotnictví: www.mzcr.cz- zdraví a hygiena

  • Státní zdravotní ústav: www.szu.cz- zdraví a hygiena

  • Ministerstvo zahraničních věcí: www.mzv.cz- zahraniční cesty

  • Ministerstvo dopravy: www.mdcr.cz- doprava

  • Ministerstvo vnitra: www.mvcr.cz- bezpečnost, hranice a pobyt

  • Ministerstvo financí: www.mfcr.cz - daně a další finance

  • Ministerstvo práce a sociálních věcí: www.mpsv.cz - pracovněprávní oblast, sociální pojištění a sociální dávky

  • Česká správa sociálního zabezpečení: www.cssz.cz - sociální pojištění

  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: www.msmt.cz - vzdělávání a sport

  • Ministerstvo pro místní rozvoj: www.mmr.cz - cestovní ruch, zájezdy

  • Českomoravská záruční a rozvojová banka: www.cmrzb.cz - podpůrné programy

  • Česká obchodní inspekce: www.coi.cz - spotřebitelé

 

Informační linky

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu: 224 854 444 - speciální informační linka pro živnostníky a podnikatele

  • Státní zdravotní ústav: 724 810 106, 725 191 367 - zdraví a hygiena

  • Ministerstvo dopravy: 225 131 810, 225 131 820 - doprava

  • Ministerstvo zahraničních věcí: +420 224 183 100, +420 224 183 200 - zahraniční cesty

 

Informace z Hospodářské komory ČR

  • Hospodářská komora České republiky poskytuje a zveřejňuje informace spojené s COVID-19 na svých webových stránkách

Aktualizováno 05. 08. 2021

Covid kalkulačka

  • COVID kalkulačka MPO vypočívává podporu podnikatelů z dotačních programů státu. Tak, aby si bylo možné vypočítat celkové měsíční dotace za dobu, kdy podnikání muselo být kvůli koronaviru omezeno.
  • Cílem COVID kalkulačky je pomoci podnikatelům k lepšímu přehledu v dotacích a jejich výši.
  • Kalkulačka je k dispozici na adrese: https://www.mpo.cz/cz/covid-kalkulacka-mpo.html

 

Obchůdek 2021+ 

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo výzvu k programu Obchůdek 2021+.
  • Kraje mimo Prahu mohou skrze dotační program o podporu pro provozovatele malých obchodů žádat do 29. října, každý region může získat max. 3 mil. Kč.
  • Program má pomoci udržet menší prodejny v obcích a vesnicích do 3 000 obyvatel.
  • Více informací

 

Covid - KULTURA pro nestátní provozovatele veřejně přístupných kulturních památek

  • O podporu mohou ve 4. výzvě žádat podnikatelské subjekty, které mají jako svou hlavní a dlouhodobou činnost pořádání či zajištění hudebních, hudebně dramatických, tanečních, divadelních programů, jejichž primárním cílem je poskytnutí kulturní služby veřejnosti v oblasti Performing Arts (živé scénické umění) A individuální umělci.
  • Maximální částka podpory je ve výši 5 mil. Kč. Záleží také na tom, zda žadatel v rámci 4. výzvy provedl nějakou žádost v rámci předchozích výzev. Podrobnosti o tom najdete na webu MPO.
  • Rozhodné období: dle konkrétní Výzvy, 29. 7. zveřejnilo MPO již 4. výzvu, pro tu je rozhodné období od 1. června 2021 do 30. září 2021.
  • Příjem žádosti: Žádosti podnikatelských subjektů ve výzvě č. 4 je možné podávat od úterý 3. srpna 2021 od 9:00 hodin do středy 22. září 2021 do 23:59 hodin.
  • Způsob podání žádosti: Předpokládá se podání žádosti prostřednictvím informačního systému přístupného z Portálu AIS MPO.
    Pozor! Před zahájením prací v portálu je nezbytné si zřídit aktivní identitu fyzické osoby (účet), tzv. eIdentitu. Žádosti lze podávat, upravovat i hodnotit, uvolňování dotačních prostředků však bude možné až po udělení notifikace Programu Evropskou komisí, která stále probíhá. Všechna potřebná potvrzení a formuláře jsou pro žadatele připraveny v informačním systému.
  • Před podáním žádosti si, prosím, projděte podrobné materiály vydané MPO a MK. Zjistíte, jaké přesné podmínky musí žadatel splnit a kam se případně obrátit s dotazy.
  • Více informací na: https://covid.gov.cz/situace/kompenzace/covid-kultura-pro-nestatni-provozovatele-verejne-pristupnych-kulturnich-pamatek

 

Program ANTIVIRUS - program ochrany zaměstnanosti

Jednotlivé režimy

  • Antivirus A je určený pro podniky s nuceným omezením provozu a zaměstnanci v karanténě.
  • A+ je určen pro podniky, které byly uzavřené v souvislosti s vládním nařízením (například restaurace, fitness apod.).
  • V režimu B stát přispívá na náhrady mezd zaměstnanců v podnicích, na které koronavirová krize dopadla nepřímo. Například skrze pokles odbytu nebo dodávek vstupů.

AKTUÁLNĚ: Vláda dne 28. 6. rozhodla prodloužení Antiviru A do konce října - více na: Antivirus A, A Plus – nucené omezení provozu a karantény · Covid Portál (gov.cz)

Antivirus B – související hospodářské potíže

  • AKTUÁLNĚ: Vláda dne 31. 5. již neprodloužila Antivirus B na červen. Více ZDE

Kde žádat a kdo má nárok na podporu

 

COVID – Nepokryté náklady

  • Má pomoci podnikatelům, kteří se kvůli pandemii koronaviru nachází ve ztrátě, s uhrazením části nepokrytých fixních nákladů.
  • Jedná se o plošně zaměřený, záchytný program pro firmy bez ohledu na konkrétní sektor, formu vlastnictví či počet zaměstnanců.
  • O podporu z plošného programu Covid – Nepokryté náklady mohou podnikatelé žádat od 28. června do 13. září. Žádosti se budou, stejně jako dosud, podávat prostřednictvím informačního systému AIS MPO. V aktuální první výzvě ze stejného titulu lze žádosti podávat do 19. července. 
  • Byla vyhlášena výzva s rozhodným obdobím od 1. dubna do 31. května. Pokud si do 9. května žádáte o COVID- 2021, můžete si ještě následně zažádat o COVID - Nepokryté náklady. Poté platí, že poměrná část vyplacená žadateli v programu COVID - 2021 bude snižovat základ pro výpočet výsledné výše dotace v programu COVID - Nepokryté náklady. 
  • Podmínkou získání podpory v programu COVID – Nepokryté náklady bude pokles obratu firmy v lednu a únoru 2021 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 alespoň o 50 % a doložení účetní ztráty.
  • COVID - Nepokryté náklady bude alternativou k programu COVID - 2021. Firmy si budou moct vybrat jednu z těchto dvou kompenzací, která pro ně bude výhodnější.
  • Výše podpory bude činit 60 % nepokrytých fixních náklad, limit na jednoho žadatele bude 40 milionů korun. Podnikatelům tak pomůžeme s úhradou části nákladů/výdajů, které nejsou pokryty výnosy/příjmy.
  • Spolu s pomocí z COVID – 2021 nahradí dosavadní specifické programy. Kromě těchto dvou kompenzací bude pokračovat náhrada mzdy v programu Antivirus a kompenzační bonus OSVČ.
  • Více informací na MPO

 

Kompenzační bonus pro OSVČ

 

Ošetřovné pro OSVČ 

 

COVID III (Úprava Invest)

  • Cílem programu je podpořit prostřednictvím ručení za provozní bankovní úvěry podnikatelů do 500 zaměstnanců, jejichž ekonomické aktivity jsou omezeny v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření.
  • Covid III bude prodloužen do 31. prosince 2021. K definitivnímu prodloužení ale dojde až po notifikaci Evropskou komisí.
  • Podnikatelé budou moci nově kromě provozních úvěrů požádat Českomoravskou záruční a rozvojovou banku o záruku i na investiční úvěry.
  • Prodlužuje se i doba, do kdy lze uplatnit plnění ze státní záruky, a to až do 30. dubna 2026, namísto původního 30. června 2024.
  • Českomoravská záruční a rozvojová banka nabízí tři typy záruk, a to:
    • až do výše 90 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků do 250 zaměstnanců,
    • až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků od 250 do 500 zaměstnanců,
    • maximální výše zaručovaného úvěru nesmí přesáhnout 50 mil. Kč.
  • Doba ručení max. 3 roky
  • Podnikatel o podporu žádá formou žádosti o úvěr u spolupracující finanční instituce, která má s ČMZRB uzavřenou smlouvu o portfoliovém ručení pro Program COVID III.
     
  • Záruční program Covid III bude nově změněn na Covid III – Úprava Invest. Firmy tak budou moci získat záruku od Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s. i za komerční úvěry na investice.
  • Dosud stát touto formou ručil jen za úvěry provozní. Podnikatelé se tak se státní zárukou budou moci půjčit na investice až 90 milionů korun. Podniky do 250 zaměstnanců dostanou záruku až do výše 90 procent jistiny pro úvěry do 50 milionů, respektive do 50 procent pro úvěry do 90 milionů. U firem do 500 zaměstnanců bude ručení až do výše 80 procent pro úvěry do 50 milionů, respektive až do výše 50 procent jistiny úvěru do 80 milionů.
  • Více informací ZDE

 

Záruka COVID Plus pro velké exportéry

  • Cílem tohoto podpůrného úvěrového programu Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. (EGAP) je podpořit podnikání a posílit likviditu velkých exportních firem a jejich dodavatelů s více jak 250 zaměstnanci, které postihly ekonomické dopady COVID-19.
  • Podmínkou pro získání záruk je:
    • Minimální počet 250 zaměstnanců a podíl vývozu na celkových tržbách v roce 2019 musí dosahovat minimálně 20 procent, do čehož se ovšem počítají i výrobní dodávky pro jiného exportéra.
    • Program není určen firmám, které měly existenčních problémy ještě před vyhlášením nouzového stavu.
    • EGAP přijímá žádosti o záruky i pro firmy z oblastí cestovního ruchu a dopravy.
  • AKTUÁLNĚ: Vláda ČR dne 25. ledna 2021 projednala a schválila úpravu programu. Změnou je, že v rámci programu může žádat i subjekt s převažující ekonomickou činností ubytování - více ZDE.
  • Více informací 

 

Balíček opatření na podporu exportérů

  • Určeno pro právnické osoby. 
  • Přednostní vyřízení žádosti, snížené poplatky, zkrácená čekací doba a další služby
  • Bez žádosti - funguje automaticky.
  • Více informací ZDE

 

Odložení EET

  • Vláda předloží Parlamentu  návrh novely zákona o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, kterým chce prodloužit odložení povinnosti pro podnikatele evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb z 31. prosince 2020 až do 31. prosince 2022.
  • Odložení by se týkalo všech vln EET, tedy jak podnikatelů z 1. a 2., kteří v uplynulých letech již povinně evidovali, tak i 3. a 4. vlny, která doposud čekala na svůj start.
  • Novelu je třeba schválit ještě v letošním roce, jinak by se k 1. lednu 2021 musela EET rozběhnout naplno, a proto chce vláda použít institut legislativní nouze.
  • Více informací ZDE

 

Bezplatný odklad daně

  • V případě finančních potíží způsobených opatřeními proti šíření koronaviru mohou podnikatelé bezplatně do konce roku požádat o odložení platby daně nebo její rozložení na splátky.

  • Žádost by měla obsahovat informaci, v jak vysokých splátkách a v jakých lhůtách může poplatník daň uhradit.

  • Jak podat: Pro podání vůči správci daně elektronicky lze využít buď datovou schránku nebo společné technické zařízení správců daně (aplikace EPO - Elektronická podání pro Finanční správu), dostupná na adrese www.daneelektronicky.cz

  • Více informací ZDE

 

Komorová právní poradna

Členové Jhk mohou řešit právní otázky, které vyvstaly v souvislosti s koronavirem, přes bezplatnou Komorovou právní poradnu. Až do odvolání mohou členové Jhk zasílat své dotazy na:

Mimo to mohou podnikatelé využít také poradny Hospodářské komory ČR, která je dostupná v Právním elektronickém systému (PES): https://www.pespropodnikatele.cz/, od 1. února 2021 HK ČR obnovila činnost poradny pro podnikatele v souvislosti s covidem-19 - odkaz pro vložení dotazu: https://poradnapropodnikatele.komora.cz/

Informace pro pendlery

Od 30. září 2021 se do červené kategorie, kde jsou země s vysokým rizikem nákazy covidem-19, přesunulo Německo. Přísnější podmínky cestování se nicméně dotýkají jen těch, kteří se ze země vrací a nejsou plně očkováni. Zároveň platí zachování všech výjimek pro malý příhraniční styk nebo pendlery. 

 

Interaktivní mapa Evropské unie ke Covid-19

Interkativní mapa států Evropské unie zobrazuje veškeré důležité informace týkající se covid-19 a přístupu či omezení v jednotlivých zemích. Naleznete tu také informace pro podnikatele, turisty či dopravce, telefonní čísla a odkaz na webové stránky zahraničních institucí.

Interaktivní mapa ZDE

 

Bezplatné exportní služby pro vývozce

  • Agentura CzechTrade poskytuje 58 expertů na teritoria celého světa. A to jak přes českou centrálu v Praze, tak i v zahraničních kancelářích. Poskytování exportních služeb bude zdarma až do konce roku 2020.
  • Více informací ZDE

 

Klíčové informace pro podnikání se zahraničím

Pokud obchodujete se zahraničními subjekty, doporučujeme sledovat: 

  • tarifní a netarifní bariéry – nejčastěji se dozvíte o zákazu vývozu specifických výrobků (převážně zdravotnického materiálu);
  • logistiku – všechna nutná či doporučená opatření pro tranzit či dodej zboží včetně dokumentů, které musíte nově předkládat na hranicích;
  • otevřené hraniční přechody – nejen, které přechody jsou otevřené, ale často i doporučené přechody s menšími kolonami (pokud takové jsou);
  • hygienická opatření – nejčastější je nutnost mít roušku a dezinfekci (někde dobrovolně, někde povinně);
  • plán ekonomické podpory – komplexní informace o krocích vlády dané země pro zmírnění ekonomického poklesu;
  • perspektivní sektory pro podnikání – obchodní výměna se nezastavila a i v dnešní době je možné se zeměmi obchodovat (například při přestavbě nemocnic);
  • ekonomická predikce – odhady pro ekonomický vývoj v dané zemi pro rok 2020 a často i rok 2021

Z hlediska obchodních cest a nutnosti testu na koronavirus doporučujeme sledovat Rozcestník informací k cestování  Ministerstva zahraničních věcí ČR a mapu cestovatele.

Pokud musíte absolvovat po návratu test na koronavirus, zde je seznam odběrových center.

 

Pomoc české ekonomice - Mapa strategických příležitostí

Mapa strategických příležitostí má za cíl pomoci firmám orientovat se v turbulentní době a zprostředkovává aktuální příležitosti ze světa. Vychází z unikátních informací, kterými disponují ekonomičtí diplomaté českých zastupitelských úřadů a zástupci agentur na podporu exportu ve světě. Publikace reaguje na bezprecedentní události roku 2020. Najdete zde kromě aktuálních strategických sektorů i pochopení dopadů pandemie koronaviru na český export, a to pomocí představení dosavadních proměn ekonomik vybraných zemí jak z pohledu fiskálních reakcí národních vlád, tak v makroekonomických souvislostech spolu s budoucím ekonomickým vývojem a faktory, které jej ovlivňují.

Mapa strategických příležitostí ke stažení ZDE

 

Zdroj informací:

Komorové vouchery

Komorové vouchery pomáhají podnikatelům v této covidové době, kdy nemohou běžně poskytovat své služby, i v blízké budoucnosti s nastartováním podnikatelské činnosti.

Propagujte své podnikání zveřejněním své nabídky. Zveřejnění je pro členy Jhk zdarma.

Chcete podpořit ostatní firmy? Zakupte si nabízené vouchery. 

Aktuality

Zpracováváme soubory cookies. Pomáhají nám ke správnému fungování webové stránky, k poskytování funkcí sociálních sítí, personalizaci obsahu a inzerce a k analýzám její návštěvnosti. Používáním webu souhlasíte s jejich užitím.