#jihoceskepodnikani
Menu

Koronavirus

Aktuální informace pro zaměstnavatele i zaměstnance

Vážení podnikatelé, zástupci firem, zaměstnanci,

v této velmi obtížné situaci Vám chceme poskytnout co největší informační podporu, a proto níže naleznete přehled toho nejdůležitějšího, včetně kontaktů na odborníky z řad našich členských firem, kteří jsou Vám v této nelehké situaci nápomocni.

 

Průvodce testováním ve firmách prostřednictvím samotestování

Ministerstvo zdravotnictví změnou dalšího mimořádného opatření sjednotilo pravidla pro samotestování pro zaměstnance a OSVČ. Jedná se například o povinnost vést evidenci testování či nahlásit případný pozitivní test závodnímu, respektive ošetřujícímu praktickému lékaři.

  • mimořádné opatření o povinnosti zaměstnavatelů vést evidenci testování a povinnosti zaměstnanců a OSVČ nahlásit případný pozitivní test lékaři
  • mimořádné opatření o testování zaměstnanců nestátních neziskových organizací
  • mimořádné opatření o testování zaměstnanců mikro firem s 1 až 9 zaměstnanci a o testování osob samostatně výdělečně činných

Další užitečné informace a rady, jak při testování postupovat, naleznete na webu Hospodářské komory ZDE.

V případě samotestování postupujte dle následujících 10 kroků.

 

Respirátory FFP2 - dodavatelé

Návod, jak si vybrat správný respirátor od Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) - informační leták

  • Otavan Třeboň a.s.: Respirátory vyráběné v Polsku odpovídají normě EN 149:2001+A1:2009, předpokládaný termín dodání a garance ceny je do 7 pracovních dní.
    Cena za 1 ks respirátoru: objednávka na 750 ks - cena 12,- Kč/ks; objednávka na 750 až 1500 ks - cena 11,- Kč/ks; objednávka na 1 500 ks a více ks - cena 10,50 Kč/ks.
    Minimální jednorázový odběr je 750 ks (jeden velký karton).
    Kontakt: Martin ŠEBESTA – martis@otavan.cz   tel: +420 737 207 81
  • GASTRO PRODUCTION s.r.o. - nabídka respirátorů FFP2 s certifikátem: objednávka nad 20 tis. ks - cena 7 Kč/ks, pod 20 tis. ks - cena 8Kč/ks. K dodání od 8. 3. 2021.
    Kontakt: tel.: +420 727 876 194, e-mail: libal@gastro.cz, web: www.gastro.cz

  • Anglo česká s.r.o. - respirátor s filtrační třídou FFP2 NR zachycuje více než 95% virů, bakterií, prachových, pylových i smogových částic. Materiál: Bavlna + netkaná látka, CE certifikace, Cena 19 Kč/ks, baleno po 10 ks.
    Kontakt: Jana PAUKROVÁ - mob:  778 403 721, paukova-j@angloceska.cz, web: www.angloceska.cz

  • nanoSPACE s.r.o. - web: www.nanospace.cz

 

Nabídka antigenních testů pro samotestování

Hospodářská komora v posledních dnech eviduje zájem (nejen) podnikatelské veřejnosti o zajištění antigenních testů pro tzv. samotestování. Vzhledem k vyčerpání zásob je nyní možné prostřednictvím kontaktních formulářů HK ČR objednávat antigenní testy. HK ČR nabízí možnost zajištění samoodběrových testů prostřednictvím e-shopu VIAKOM (Antigenní test ze slin na COVID-19 – 20 ks (Clongene Biotech Co., Ltd.). Před objednávkou se nejprve zaregistrujte v pravém horním rohu a při tvorbě své objednávky dejte do poznámky kód "CCL". Upozorňujeme, že i tento uvedený dodavatel disponuje omezeným množství ks.

Kompletní seznam antigenních testů, pro které vydalo ministerstvo výjimku, naleznete zde: https://www.mzcr.cz/seznam-antigennich-testu-pro-ktere-vydalo-mz-vyjimku/. Součástí přehledu jsou k využití i kontakty na dodavatele.

 

Nabídka externího testování

  • Pokud by Vaše firma měla zájem o testování ze strany externí firmy, kontaktujte ohledně vyřízení administrativních záležitostí jednatele firmy Smržo – Medic, s.r.o., pana Hamříka: hamrik@smrzomedic.cz, +420 777262590
  • Pro informaci o volných termínech, rezervaci konkrétního termínu a případnými dotazy se obracejte na koordinátorku pro jižní Čechy - p. Mackovou: Edita Macková, mackova@smrzomedic.cz, +420 736 681 913
  • Informace k testování:
    • Zdravotnické zařízení poskytuje formou mobilních týmů testování ve firmách a společnostech na území většiny krajů ČR.
    • Testování se provádí neinvazivními antigenními testy ze slin.
    • Jako zdravotnické zařízení provádí fírma Smržo - Medic, s.r.o. testování proúčtováním na zdravotní pojišťovny a firmám neúčtujeme žádné platby ani poplatky.

 

Odborné služby Jihočeské hospodářské komory

Kvůli mimořádným opatřením Vlády, ale i bezpečnostni našich pracovníků, přešla většina zaměstnanců Jihočeské hospodářské komory na práci z domova. Odborné služby, a to ověřování certifikátů o původu zboží, ATA karnetů či systém Mýto ale fungují bez omezení v běžných otevíracích hodinách. Služba CzechPoint bude fungovat pouze dvakrát týdně nebo po telefonické domluvě a ideálně korespondenční cestou.

Kontakty na nejbližší oblastní kancelář Jhk naleznete ZDE. Otevírací hodiny odborných služeb kanceláře v Českých Budějovicích zůstávají od 07:30 do 15:30 hod.

Pokud na této stránce nenaleznete hledané informace, neváhejte se na nás obrátit na kontaktním formuláři

Aktualizováno dne 07. 04. 2021

 

Pohyb mezi okresy

Kompletní informace k pohybu mezi okresy České republiky na webu Ministerstva vnitra.

Spolu s nouzovým stavem, který skončí 11. dubna 2021, skončí také zákazy cestování mezi okresy a nočního vycházení. Ve středu 7. 4. ministři zdravotnictví a školství oznámí, zda bude rozhodnutí platit pro všechny okresy, nebo se v některých kvůli síle epidemie opozdí.

 

Vstup na území České republiky

S účinností od 27. února 2021 je pro celé území České republiky vyhlášen nový nouzový stav, který skončí 11. dubna 2021. 

Podmínky pro vstup na území ČR a karanténní opatření je upraveno ochranným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR (platné od 5. 4. 2021)

 

 Pravidla pro návrat ze zemí (od 5. 4. 2021):

Kompletní informace na webu MZV

  • NÍZKÉ RIZIKO (zelená): Cestující mohou z těchto zemí do ČR přijet bez jakýchkoliv omezení.
  • STŘEDNÍ RIZIKO (oranžová):
    • Čeští občané, jejich rodinní příslušníci, občané EU s vydaným potvrzením o přechodném pobytu a cizinci s povolením k trvalému pobytu musí před vstupem do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň v případě přepravy veřejnou dopravou podstoupit antigenní nebo PCR test, jehož provedení není na začátku cesty starší než 24 hod (antigenní), resp. 72 hod (PCR) a nechat si vystavit písemné potvrzení o výsledku. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
    • Čeští občané, jejich rodinní příslušníci, občané EU s vydaným potvrzením o přechodném pobytu a cizinci s povolením k trvalému pobytu, kteří se na území ČR nepřepravují veřejnou dopravou, se do 5 dnů musí podrobit antigennímu nebo PCR testu. Před vstupem do ČR musí vyplnit příjezdový formulář. Do doby negativního testu je nutná samoizolace. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
    • Cizinci cestující z těchto zemí musí před cestou do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň podstoupit antigenní nebo PCR test, jehož provedení není na začátku cesty starší než 24 hod (antigenní), resp. 72 hod (PCR) a nechat si vystavit písemné potvrzení o výsledku. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
  • VYSOKÉ RIZIKO (červená):
    • Čeští občané, jejich rodinní příslušníci, občané EU s vydaným potvrzením o přechodném pobytu a cizinci s povolením k trvalému pobytu musí před vstupem do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň v případě přepravy veřejnou dopravou podstoupit antigenní nebo PCR test, jehož provedení není na začátku cesty starší než 24 hod (antigenní), resp. 72 hod (PCR) a nechat si vystavit písemné potvrzení o výsledku. Následně musí předložit druhý PCR test (antigenní nestačí) provedený v ČR, a to nejpozději do 5 dnů od příjezdu. Do doby negativního testu je nutná samoizolace. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
    • Čeští občané, jejich rodinní příslušníci, občané EU s vydaným potvrzením o přechodném pobytu a cizinci s povolením k trvalému pobytu, kteří se na území ČR nepřepravují veřejnou dopravou, musí podstoupit PCR test (antigenní nestačí) provedený v ČR, a to nejpozději do 5 dnů od příjezdu. Před vstupem do ČR musí vyplnit příjezdový formulář. Do doby negativního testu je nutná samoizolace. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
    • Cizinci cestující z těchto zemí musí před cestou do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň podstoupit antigenní nebo PCR test, jehož provedení není na začátku cesty starší než 24 hod (antigenní), resp. 72 hod (PCR) a nechat si vystavit písemné potvrzení o výsledku. Následně musí předložit druhý PCR test (antigenní nestačí) provedený v ČR, a to nejpozději do 5 dnů od příjezdu. Do doby negativního testu je nutná samoizolace. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
  • VELMI VYSOKÉ RIZIKO (tmavě červená):
    • Čeští občané, jejich rodinní příslušníci, občané EU s vydaným potvrzením o přechodném pobytu a cizinci s povolením k trvalému pobytu musí před vstupem do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň podstoupit antigenní nebo PCR test, jehož provedení není na začátku cesty starší než 24 hod (antigenní), resp. 72 hod (PCR) a nechat si vystavit písemné potvrzení o výsledku. Následně musí předložit druhý PCR test (antigenní nestačí) provedený v ČR, který lze provést nejdříve 5. den a nejpozději 14. den od vstupu. Do doby negativního testu je nutná samoizolace. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.
    • Cizinci cestující z těchto zemí musí před cestou do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň podstoupit PCR test (antigenní nestačí), jehož provedení není na začátku cesty starší než 72 hod. a nechat si vystavit písemné potvrzení o výsledku. Následně musí předložit druhý PCR test (antigenní nestačí) provedený v ČR, který lze provést nejdříve 5. den a nejpozději 14. den od vstupu. Do doby negativního testu je nutná samoizolace. Povinností je také 14 dnů po příjezdu nosit respirátor FFP2 všude mimo domov.​

Seznam zemí dle míry rizika nákazy

 

Informace:

 

Cestování do ostatních zemí

S účinností od 26. února 2021 není možné vycestovat do zemí s extrémním rizikem nákazy onemocnění covid-19. Zákaz cest do těchto zemí se týká občanů ČR a cizinců s bydlištěm na území ČR. Více informací a výčet zemí, kterých se tento zákaz týká, jsou uvedeny v ochranném opatření Ministerstva zdravotnictví (platné 26. 2. - 11. 4. 2021) a v ochranném opatření MZ ČR (platné 12. 4. – 31. 5. 2021).

Přehled podmínek ke vstupu do jednotlivých zemí naleznete zde: Rozcestník – aktuální informace k cestám do zahraničí

DROZD - Projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům v nouzi a účinně organizovat pomoc v případě přírodních katastrof i sociálních nepokojů

 

Zdroje: 

Ministerstvo vnitra ČR

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo zdravotnictví

Aktualizováno 09. 04. 2021

Pobyt cizinců dle zákona a konec nouzového stavu

V souvislosti s blížícím se koncem nouzového stavu k 11. dubnu 2021 skončí i dočasná možnost zjednodušené změny zaměstnání držitelů zaměstnaneckých a modrých karet podle krizového opatření vlády.

Od 12. dubna 2021 tak bude možno měnit zaměstnavatele nebo pracovní zařazení opět již výhradně podle pravidel stanovených zákonem o pobytu cizinců:

  • držitel zaměstnanecké karty: oznámení změny zaměstnavatele nebo pracovní zařazení Ministerstvu vnitra alespoň 30 dní předem; změna zaměstnavatele nejdříve po 6 měsících od vydání karty;
  • držitel modré karty: změna zaměstnavatele nebo pracovní zařazení během prvních 2 let pouze po předchozím souhlasu Ministerstva vnitra.

 

Adaptačně integrační kurzy

Novinkou v oblasti zaměstnávání zahraničních pracovníků jsou od 1. 1. 2021 jsou tzv. adaptačně integrační kurzy:

  • realizátorem kurzů jsou pověřena Centra na podporu integrace cizinců
  • za realizaci pro Jihočeský kraj zodpovídá naše Centrum se sídlem: Kněžskodvorská 2296/8a, 370 04 České Budějovice (tel.: + 420 387 202 508 e-mail: icceskebudejovice@suz.cz)
  • na této adrese budou také kurzy probíhat, v případě kurzů pro firmy se počítá i s možností realizace v prostorách firmy
  • termíny kurzů zatím nejsou známy, budou se plánovat s ohledem na poptávku (předpoklad realizace v odpoledních až večerních hodinách i o víkendech, v případě zájmu bude možné vytvořit i termíny v dopoledních hodinách)
  • obsahem kurzu je seznámení se s právy a povinnostmi občanů v ČR, nasměrování na důležité státní orgány a kontakty, seznámení se se zvyky a tradicemi v ČR, jak funguje naše společnost, doporučení a tipy pro lepší integraci apod
  • pro koho je kurz povinný, jaká je délka kurzu, výše poplatku a výše pokuty za nesplnění atd. naleznete v příloze č.1 a zde: Adaptačně-integrační kurzy - Ministerstvo vnitra České republiky (mvcr.cz)
  • Více informací o integračních kurzech

 

Příchod zahraničních pracovníků do ČR

 

Lhůty a příjezdový formulář

Aktualizováno 07. 04. 2021

Nouzový stav byl prodloužen do 11. dubna včetně. Do stejného data prodloužila i všechna dosud platná krizová opatření. Zároveň dne 6. dubna vláda odsouhlasila, že 11. dubna 2021 skončí nynější nouzový stav. Protiepidemická opatření budou poté vycházet z nového pandemického zákona. 

Návrh doporučení pro vládu od Hospodářské komory ČR

 

Postupné rozvolňování od 12. dubna 2021

  • ŠKOLY: Zatím se k prezenční výuce vrátí jenom žáci 1. stupně základních škol, jednotlivé třídy se budou po týdnu ve škole střídat. Zároveň se do mateřských škol vrátí poslední ročníky, tedy předškoláci. Obnoví se také výuka na speciálních školách. Ve školkách nebudou povinné roušky. Děti se ale budou muset stejně jako ve školách dvakrát týdně testovat.
  • OMEZENÍ MEZI OKRESY A NOČNÍ VYCHÁZENÍ: Spolu s nouzovým stavem skončí také zákazy cestování mezi okresy a nočního vycházení. Ve středu 7. 4. ministři zdravotnictví a školství oznámí, zda bude rozhodnutí platit pro všechny okresy, nebo se v některých kvůli síle epidemie opozdí.
  • PROVOZOVNY A OBCHODY: Bude obnoven provoz prodejen s dětským oblečením a obuví a papírnictví. Dále budou moci fungovat prodejny pietního zboží, čistírny, prádelny, zámečnictví, provozovny oprav zařízení pro domácnosti nebo prodej náhradních dílů pro auta a stroje.
  • FARMÁŘSKÉ TRHY: Otevřít budou moci také farmářské trhy, ale s omezeními. Prodejci například nebudou smět nabízet občerstvení k přímé konzumaci, na tržištích tak nebudou smět být místa k sezení.
  • SLUŽBY: Umožněn bude provoz služeb pro projektovou činnost, psychologické poradenství a diagnostika.
  • ZOO: Zoologické a botanické zahrady mohou od pondělí obnovit provoz ve venkovních prostorech. Naplnit budou smět maximálně 20 procent kapacity.
  • Kompletní mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví

 

Změny od 30. března:

  • TESTOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ: Zákaz přítomnosti neotestovaného zaměstnance bude platit i pro pracoviště veřejného zaměstnavatele, který zaměstnává méně než 50 osob. Za takové zaměstnavatele se považují mimo jiné obce, veřejné vysoké školy, bezpečnostní sbory či armáda. Tito zaměstnavatelé mají povinnost spustit testování svých pracovníků nejpozději od 23. března.
  • Zavřená zůstane například také většina obchodů a služeb. Neotevřou ani restaurace. Platí i přísný zákaz vycházení po 21. hodině a zákaz pití alkoholu na veřejnosti.

 

Aktuální změny a nařízení

NOŠENÍ OCHRANNÝCH PROSTŘEDKŮ

  • V zastavěném území obce bude povinné všude venku nosit minimálně zdravotnickou roušku, respirátor nebo jiný podobně účinný ochranný prostředek splňující příslušnou normu. Na nejvíce rizikových místech, jako jsou obchody či MHD, už nebude možné nahradit respirátor dvěma rouškami.
  • Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k nošení ochranných prostředků dýchacích cest od 1. března.
  • Zákaz se nevztahuje například na: děti do 2 let věku, děti v mateřské škole, žáky, studenty a pedagogické pracovníky v rámci vzdělávací aktivity (zejm. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje), osoby s poruchou intelektu, osoby řídící vozidlo veřejné dopravy, moderátory či sportovce - celý výpis zde. 

 

TESTOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ VE FIRMÁCH

  • Zaměstnavatelé nově nesmí umožnit na pracovišti přítomnost zaměstnance, který v posledních 7 dnech neabsolvoval PCR test nebo Ag test nebo jiný preventivní test na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem.

      Zaměstnavatelé s více než 250 zaměstnanci:

  • smluvně musí mít dostupnost testů pro zaměstnance zajištěnu od 3. 3. 2021
  • musí vyzvat zaměstnance, aby test absolvovali mezi 5. 3. a 12. 3. 2021 (tzn. s testováním by měl začít od 5. 3. 2021)
  • od 12. 3. 2021 nesmí mít na pracovišti žádného zaměstnance, který by v posledních 7 dnech neabsolvoval některý z určených druhů testů s negativním výsledkem.

      Zaměstnavatelé s 50 - 249 zaměstnanci:

  • smluvně musí mít dostupnost testů pro zaměstnance zajištěnu od 5. 3. 2021
  • musí vyzvat zaměstnance, aby test absolvovali mezi 8. 3. a 15.3. 2021 (tzn. s testováním by měl začít od 8. 3. 2021)
  • od 15. 3. 2021 nesmí mít na pracovišti žádného zaměstnance, který by v posledních 7 dnech neabsolvoval některý z určených druhů testů s negativním výsledkem.
  • Pro informace k testování lze kontaktovat celostátní informační linku pro firmy a OSVČ na telefonním čísle 1212, kterou provozuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
  • Více informací ZDE
  • Testování se řídí dle mimořádného opatření

       Zaměstnavatelé s méně než 50 zaměstnanci:

  • Do povinného testování na covid-19 se zapojí i malé firmy zaměstnávající mezi 10 a 49 zaměstnanci, rozhodla vláda.
  • První kolo testování musejí malé podniky dokončit do 26. března.

 

       Zaměstnavatelé s méně než 10 zaměstnanci a živnostníci:

  • Testovat se nově musí také firmy do 10 lidí a živnostníci, kteří se při práci setkávají se třetími osobami.
  • Malé firmy a OSVČ musí podle rozhodnutí vlády první antigenní testy uskutečnit do 6. dubna.

 

ZAMĚSTNANCI NA PRACOVIŠTI

  • Končí i výjimka pro zaměstnance. Ti si budou moci ochranný prostředek sundat pouze tehdy, pokud budou na svém pracovišti sami.
  • Zaměstnavatelé však budou mít od 1. března povinnost své zaměstnance, kteří přicházejí do styku s jinými osobami, ochrannými prostředky vybavit v dostatečném počtu na každou pracovní směnu.

 

ZÁVODNÍ STRAVOVÁNÍ

  • Díky přehodnocení původního zákazu bude v provozovnách, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, ve vězeňských zařízeních), opět umožněna od středy 3. března 2021 i přímá konzumace pokrmů.
  • U jednoho stolu ale bude smět sedět jen jeden strávník, pokud se jedná o dlouhý stůl, musí být mezi strávníky alespoň dvoumetrová mezera nebo mechanické překážky, které brání šíření kapének.
  • Více informací ZDE

 

VOLNÝ POHYB OSOB

  • Stále platí zákaz pohybu od 21:00 do 5:00 hod.
  • Shromažďování osob na veřejnosti je omezeno na dvě osoby.
  • Od 1. března platí zákaz opouštět území okresu nebo hlavního města Prahy, na jehož území má dotyčný trvalý pobyt nebo bydliště, bez zásadního důvodu, jakým je například cesta do zaměstnání či k lékaři.
  • Zákaz bude platit i obráceně pro vstup do jiného okresu, kde dotyčný nebydlí. Pokud lidé vlastní rekreační objekt, pak na něj mohou do začátku platnosti nařízení odjet, ale bude se po dobu platnosti opatření považovat za jejich bydliště. Cesty mimo vlastní okres bude muset každý umět při případné kontrole doložit buď příslušným potvrzením, nebo čestným prohlášením.
  • VÝLETY PO OKRESE: Od 22. 3. se rožšířila opět možnost vyrazit na výlet do přírody nebo sportovat na území celého okresu.
  • SETKÁVÁNÍ RODIČŮ S DĚTMI: Výjimku ze zákazu opustit okres mají od 22. 3.  také rodiče pro styk se svými nezletilými dětmi nebo návštěvy osob blízkých u dětí v náhradní rodině nebo ústavní nebo ochranné výchově. Pro kontakt rodiče s dítětem bude nově platit i výjimka z omezení kontaktů se členy jiné domácnosti.
  • VZORY DOKUMENTŮ: Vzor čestného prohlášení v pdf a word, vzor formuláře pro cesty mimo okres v pdf a word, vzor formuláře pro cesty do místa výkonu práce v pdf a word.
  • Svateb a pohřbů se bude moci účastnit nanejvýš 15 osob. Pro církevní a náboženská shromáždění byla snížena povolená kapacita v kostelech a modlitebnách na maximálně deset procent míst k sezení, nově byl ale povolen hromadný zpěv za podmínky, že zpěváci nebo sbor budou oddělení od ostatních účastníků shromáždění.
  • Mezi výjimky ze zákazu vycházení v denní době se nově od 3. března 2021 doplňuje účast na shromáždění a upřesňuje se, že osoby, které se takového shromáždění účastní, musí používat respirátor či chirurgickou roušku či obdobně účinný certifikovaný prostředek na ochranu dýchacích cest - více ZDE

 

MALOOBCHOD A SLUŽBY

  • Vláda zredukovala počet výjimek ze zákazu přítomnosti veřejnosti v provozovně.
  • Ve výjimkách už nejsou například prádelny a čistírny, autoservisy a prodejny náhradních dílů, prodejny textilního materiálu a textilní galanterie, zámečnictví, papírnictví či prodejny se zbraněmi a střelivem.
  • Zavřít budou opět muset i prodejny dětského oblečení a obuvi a například provoz automyček bude možný jen bez obsluhy.
  • Přerušit činnost budou muset také provozovny péče o dítě do tří let věku v denním režimu s výjimkou dětské skupiny při zdravotnickém zařízení nebo zařízení sociálních služeb.
  • Omezen bude opět také provoz poskytovatelů lázeňské léčebně rehabilitační péče tak, že lze poskytovat výlučně lázeňskou léčebně rehabilitační péči, která je alespoň částečně hrazena z  veřejného zdravotního pojištění.
  • Krizové opatření o zákazu maloobchodního prodeje a služeb s účinností od 1. do 21. března.

 

SPOLEČNÁ KARANTÉNA

  • Od 3. března dochází k úpravě délky nařízené karantény pro osoby, které žijí ve společné domácnosti s osobou nakaženou koronavirem a nelze dodržet podmínky její izolace od ostatních členů domácnosti.
  • Nově se délka karantény v takovém případě zkracuje z 21 dnů na 14 dnů.

 

ŠKOLY A ŠKOLNÍ DOCHÁZKA

  • Od 1. března budou muset přerušit prezenční školní docházku i žáci 1. a 2. ročníků základních škol včetně přípravných stupňů, speciálních škol a praktických škol jednoletých a dvouletých. Vláda se rozhodla uzavřít i mateřské školy.
  • Výjimku budou mít jen základní školy, školky a dětské skupiny při zdravotnickém zařízení, školy zřízené při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pokračovat bude i nařízení vlády, které ukládá hejtmanům a pražskému primátorovi zabezpečit péči o děti zaměstnanců integrovaného záchranného systému, pracovníků kritické infrastruktury, bezpečnostních sborů a dalších vybraných profesí. Možné budou pouze individuální konzultace.
  • Krizové opatření o omezení provozu škol a školských zařízení s účinností od 27. února do 21. března a krizové opatření o určení pověřených škol k zajištění péče o děti vybraných pracovníků ve věku 2 až 10 let s účinností od 27. února do 21. března
  • Přibyla možnost konání komisionálních opravných a komisionálních náhradních zkoušek na středních školách a v konzervatořích - více v mimořádném opatření
  • Je možné domlouvat si individuální konzultace i u studentů vysokých škol, uskutečnit přijímací zkoušky na vysoké školy ve skupinách nanejvýš deseti osob a konat zkoušky na vyšších odborných školách rovněž za účasti nejvýše deset osob.

 

ZRUŠENÍ OMEZENÍ ÚŘEDNÍCH HODIN

  • Vláda rozhodla o zrušení omezení úředních hodin orgánů veřejné moci a správních orgánů.
  • Nadále platí, že úřady mají omezit práci na nezbytně nutné agendy a omezit na minimum osobní kontakty zaměstnanců s veřejností.
  • Více v mimořádném opatření

 

PROVOZ LANOVEK A VLEKŮ

  • Od 30. ledna 2021 bude povolen provoz pouze lanových drah pro zajištění dopravní obslužnosti v rámci veřejných služeb a lyžařských vleků a lanových drah výhradně pro zajištění zásobování nebo chodu kritické infrastruktury nebo pro potřeby složek Integrovaného záchranného systému včetně Horské služby.

 

AUTOŠKOLY

  • Provoz autoškol v současnosti zcela zakázaný není, pokračovat může při dodržování protipandemických podmínek teoretická i praktická výuka.
  • Po dobu praktické jízdy s výcvikovým vozidlem v rámci zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel musí posádka vozidla používat respirátory alespoň třídy FFP2 nebo KN95.
  • Původně měly pokračovat i zkoušky studentů, v pondělí 1. 3. se však vláda rozhodla jejich konání zakázat.

 

NÁVŠTĚVY VE ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍCH

  • Od 20. 3. při návštěvách pacientů ve zdravotnických zařízeních poskytujících dlouhodobou nebo následnou lůžkovou péči nebudou muset předložit platný negativní test na covid-19 lidé, kteří prokáží, že buď prodělali nemoc covid-19 v posledních 90 dnech, nebo byli kompletně očkováni, a to více než před 14 dny.
  • Stejné pravidlo bude platit i pro výjimku z povinné karantény pro klienty zařízení sociální péče, kteří vyrazili na vycházku mimo areál, v němž jsou ubytováni. 
  • Výjimku budou mít za přísnějších podmínek třetí osoby při porodu, návštěvy pacientů s omezenou svéprávností a návštěvy pacientů v hospicech a dalších pacientů v terminálním stadiu nevyléčitelného onemocnění.
  • ZAMĚSTNANCI IZS: Příslušníci a zaměstnanci základních složek integrovaného záchranného systému budou moci nově používat k ochraně dýchacích cest také masku nebo polomasku splňující všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek) normy ČSN EN 140 +A1.

 

ANTIGENNÍ TESTOVÁNÍ

  • Vláda odsouhlasila také změnu v pravidlech pro plošné antigenní testování na covid-19.
  • Od 1. února se interval mezi testy plně hrazenými ze zdravotního pojištění zkracuje z pěti na tři dny. Kabinet tím chce vyjít vstříc především pendlerům, kteří se nově musí prokazovat dvakrát týdně negativními testy při cestách za prací do Německa.
  • Více v mimořádném opatření vlády

 

UZAVŘENÍ PROVOZOVEN, VÝDEJNÍ OKÉNKA

  • Od 21 hod. musí zavřít všechny prodejny a služby včetně výdejních okének, přičemž vláda opět přikročila k jejich výraznému omezení, budou povoleny opět jen vymezené základní druhy prodávaného zboží a poskytovaných služeb.
  • Vláda zrovnoprávnila všechny druhy provozoven: zákaz se bude týkat výhradně sortimentu a služeb a nebude již vázán na velikost prodejny.
  • Velké supermarkety nebudou smět nabízet zákazníkům doplňkové zboží, které nelze prodávat a nabízet v jiných provozovnách.
  • Všechny povolené maloobchody a provozovny služeb budou moci mít otevřeno i v neděli.
  • Opět je zakázán i prodej nepotravinářského zboží na tržištích, v tržnicích a v mobilních provozovnách.

 

Vzdělávání a prezenční zkoušky

Od  9. 2. 2021 na základě výjimky je opět možné realizovat  PREZENČNÉ :

a) zkoušky z profesních kvalifikací dle zák. 179/2006 Sb. a jiné zkoušky pouze v případě, že je zkouška povinná dle právní legislativy pro výkon určité činnosti,

b) kurzy s akreditovaným programem podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Dále je možné od 9. února 2021 po dobu nouzového stavu realizovat kurzy s akreditovaným programem (dle § 117a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů) prezenční formou, a to při dodržení podmínek stanovených v usnesení a dále přijatých epidemiologických opatření. Jedná se o umožnění prezenčního vzdělávání (s danými podmínkami) jak pro kvalifikační kurzy pro pracovníky v sociálních službách, tak i pro ostatní akreditované kurzy dalšího vzdělávání podle zákona o sociálních službách.

Plné znění  vládního usnesení č.119  ze dne 8.2.2021

 

Doporučení a nařízení zaměstnavatelům

Usnesení Vlády České republiky  ze dne 23. prosince 2020 č. 1375 o přijetí krizového opatření nařizuje:

  • zaměstnavatelům využívat práci na dálku, pokud ji zaměstnanci mohou vzhledem k charakteru práce a provozním podmínkám vykonávat v místě bydliště;

a doporučuje:

  • podporovat dovolené a placené volno pro zaměstnance a obdobné nástroje uvedené v kolektivní smlouvě,
  • omezit výkon prací, které nejsou významné pro zachování činnosti zaměstnavatele.
  • zachovávat při kontaktu s ostatními osobami ve veřejných prostorách odstup nejméně 2 metry (např. při nákupu),
  • využívat z hygienických důvodů přednostně bezhotovostní platební styk

 

Další informace

Jihočeské firmy, které se dostanou do obtíží nebo se nacházejí v situacích, které vyžadují právní posouzení, je možné využít našich právních poraden. Tyto poradny mají své týmy, které jsou Vám schopny v brzké době zodpovědět Vaše dotazy a pomoci v situacích ovlivňujících Vaše podnikání. 

Právní poradna Jihočeské hospodářské komory

 

Zdroje informací

  • https://koronavirus.mzcr.cz - speciální web ke koronaviru

  • Informační server pro podnikatele: www.businessinfo.cz/koronavirus - mj. nejčastější otázky a odpovědi

  • Úřad vlády: www.vlada.cz

  • Ministerstvo zdravotnictví: www.mzcr.cz- zdraví a hygiena

  • Státní zdravotní ústav: www.szu.cz- zdraví a hygiena

  • Ministerstvo zahraničních věcí: www.mzv.cz- zahraniční cesty

  • Ministerstvo dopravy: www.mdcr.cz- doprava

  • Ministerstvo vnitra: www.mvcr.cz- bezpečnost, hranice a pobyt

  • Ministerstvo financí: www.mfcr.cz - daně a další finance

  • Ministerstvo práce a sociálních věcí: www.mpsv.cz - pracovněprávní oblast, sociální pojištění a sociální dávky

  • Česká správa sociálního zabezpečení: www.cssz.cz - sociální pojištění

  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: www.msmt.cz - vzdělávání a sport

  • Ministerstvo pro místní rozvoj: www.mmr.cz - cestovní ruch, zájezdy

  • Českomoravská záruční a rozvojová banka: www.cmrzb.cz - podpůrné programy

  • Česká obchodní inspekce: www.coi.cz - spotřebitelé

 

Informační linky

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu: 224 854 444 - speciální informační linka pro živnostníky a podnikatele

  • Státní zdravotní ústav: 724 810 106, 725 191 367 - zdraví a hygiena

  • Ministerstvo dopravy: 225 131 810, 225 131 820 - doprava

  • Ministerstvo zahraničních věcí: +420 224 183 100, +420 224 183 200 - zahraniční cesty

 

Informace z Hospodářské komory ČR

  • Hospodářská komora České republiky poskytuje a zveřejňuje informace spojené s COVID-19 na svých webových stránkách

Aktualizováno 30. 03. 2021

Covid kalkulačka

  • COVID kalkulačka MPO vypočívává podporu podnikatelů z dotačních programů státu. Tak, aby si bylo možné vypočítat celkové měsíční dotace za dobu, kdy podnikání muselo být kvůli koronaviru omezeno.

  • Cílem COVID kalkulačky je pomoci podnikatelům k lepšímu přehledu v dotacích a jejich výši.

  • Kalkulačka je k dispozici na adrese: https://www.mpo.cz/cz/covid-kalkulacka-mpo.html

 

Program ANTIVIRUS - program ochrany zaměstnanosti

Vláda schválila jeho prodloužení do 30. dubna 2021. Zároveň se mění některé parametry tak, aby peníze pomohly více zaměstnavatelům a zamezilo se jejich zneužívání.

Co se změní?

Dojde ke zvýšení limitu čerpání všech státních podpor včetně programu Antivirus jedním zaměstnavatelem z 800 000 EUR na 1,8 mil. EUR, což dle aktuálního kurzu odpovídá navýšení možnosti poskytnout takovéto podpory v souhrnné výši až 46 521 000 Kč. V praxi to znamená, že příspěvek v režimu Antivirus Plus, který je poskytován uzavřeným provozům, bude moci být poskytnut po delší dobu a širšímu okruhu zaměstnanců.

Příspěvek bude nadále poskytován jen na ty zaměstnance, jejichž pracovní poměr ke dni podání měsíčního vyúčtování vyplacených náhrad mezd trvá alespoň tři měsíce. Tato podmínka zamezí vzniku nových pracovních poměrů vytvořených zaměstnavatelem výhradně za účelem získání příspěvku.

Jednotlivé režimy

  • Antivirus A je určený pro podniky s nuceným omezením provozu a zaměstnanci v karanténě.
  • A+ je určen pro podniky, které byly uzavřené v souvislosti s vládním nařízením (například restaurace, fitness apod.).
  • V režimu B stát přispívá na náhrady mezd zaměstnanců v podnicích, na které koronavirová krize dopadla nepřímo. Například skrze pokles odbytu nebo dodávek vstupů.

Kde žádat a kdo má nárok na podporu

 

COVID – 2021

  • Plošný kompenzační program COVID – 2021 počítá s pomocí ve výši 500 Kč na den za zaměstnance v pracovním poměru po dobu násobeno počtem dnů v daném období, kdy byl provoz firem kvůli koronaviru omezen.
  • O prostředky z programu COVID 2021 budete moci žádat od 12. dubna 2021 do 31. května 2021, přičemž dotace se bude poskytovat za období od 11. ledna 2021 do 31. března 2021.
  • COVID 2021 pomůže podnikatelům, kterým v letošním lednu a v únoru ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 klesly tržby alespoň o 50 %. Výjimku budou mít OSVČ, které začaly podnikat po prvním dni srovnávacího období.
  • Dotace z COVID – 2021 spolu s pomocí z COVID – Nepokryté náklady nahradí dosavadní specifické programy. Kromě těchto dvou kompenzací bude pokračovat náhrada mzdy v programu Antivirus a kompenzační bonus OSVČ.
  • Podporu z programu nebude možné kombinovat s kompenzačním bonusem OSVČ, programem COVID – Nepokryté náklady a ostatními programy podpory na zmírnění dopadů koronaviru. Výjimku bude tvořit program Antivirus, souběh s touto náhradou mzdy možný bude.
  • Více informací na MPO
  • S covid dotacemi poradí i celostátní linka pro firmy a OSVČ na telefonním čísle 1212.

 

COVID – Nepokryté náklady

  • Má pomoci podnikatelům, kteří se kvůli pandemii koronaviru nachází ve ztrátě, s uhrazením části nepokrytých fixních nákladů.
  • Jedná se o plošně zaměřený, záchytný program pro firmy bez ohledu na konkrétní sektor, formu vlastnictví či počet zaměstnanců.
  • Žádat o podporu bude možné od 9. dubna 2021 do 9. června 2021. Dotace by se měla poskytovat za období od 1. ledna 2021 do 28. února 2021.
  • Podmínkou získání podpory v programu COVID – Nepokryté náklady bude pokles obratu firmy v lednu a únoru 2021 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 alespoň o 50 % a doložení účetní ztráty.
  • COVID - Nepokryté náklady bude alternativou k programu COVID - 2021. Firmy si budou moct vybrat jednu z těchto dvou kompenzací, která pro ně bude výhodnější.
  • Výše podpory bude činit 60 % nepokrytých fixních náklad, limit na jednoho žadatele bude 40 milionů korun. Podnikatelům tak pomůžeme s úhradou části nákladů/výdajů, které nejsou pokryty výnosy/příjmy.
  • Spolu s pomocí z COVID – 2021 nahradí dosavadní specifické programy. Kromě těchto dvou kompenzací bude pokračovat náhrada mzdy v programu Antivirus a kompenzační bonus OSVČ.
  • Více informací na MPO

 

COVID - Veletrhy/kongresy

  • Podnikatelům ve veletržním, kongresovém a eventovém průmyslu a na ně sektorově navázaným podnikatelským subjektům bude MPO kompenzovat až 60 % nepokrytých nákladů (ztráty).
  • Jde-li o žadatele s majetkovou účastí státu, nebo územního samosprávného celku ČR, má žadatel nárok na 40 % nepokrytých nákladů (ztráty).
  • V programu je pro podnikatele vyhrazeno 600 milionů korun.
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu začne žádiosti přijímat 6. dubna, podávat je bude možné do 31. května 2021.
  •  Pomoc se týká období od 1. března 2020 do 31. října 2020. Maximální výše podpory činí 20 milionů Kč na jednoho žadatele.
  • Žádosti se podávají prostřednictvím systému AIS MPO přes elektronický formulář spolu s potřebnými dokumenty ověřené auditorem.
  • Více informací: www.mpo.cz/covid-veletrhy.
  • Žadatelé mohou další informace získat na mailu covidveletrhy@mpo.cz, poradí i linka 1212.

 

16. generální pardon ministryně financí

  • reaguje na žádost HK ČR, aby byla i letos živnostníkům fakticky prodloužena lhůta pro podávání daňového přiznání k dani z příjmů.
  • Pardon ji tak prodlužuje o měsíc jak u těch fyzických osob, které podávají přiznání v listinné podobě, tj. až do 3. května, tak u poplatníků, co podávají přiznání v elektronické formě – ti mohou bez sankcí splnit své povinnosti až 1. června.
  • Generálním pardonem se také prodlužuje stávající osvobození od DPH pro respirátory třídy FFP 2 a vyšší, a to na plnění uskutečňovaná až do 3. června 2021, čímž by měly být tyto ochranné prostředky pro spotřebitele cenově dostupnější.
  • Rozhodnutí o prominutí je zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 16/2021.

 

Kompenzační bonus pro OSVČ

  • Vláda schválila nový kompenzační bonus pro OSVČ a malá eseróčka. Dosáhne na něj širší okruh žadatelů, bude navýšený na 1 000 Kč denně a nebude již vázán na nouzový stav. Velmi důležitou změnou je takéto, že bonusová období už nebudou nijak svázána s trváním nouzového stavu. Návrh zákona zavádí dvě bonusová období odpovídající únoru a březnu letošního roku.

  • O kompenzační bonus určený OSVČ a společníkům malých s.r.o. bude možné žádat i za duben, prodloužení o měsíc schválila vláda. Pracovníkům na dohody zůstává podpora 500 Kč denně. O kompenzaci mohou žádat podnikatelé, kterým v rozhodném období klesly tržby o 50 % a více.

  • Bonus přitom bude individuálně zastropován pro subjekty s typicky nižšími příjmy, jako jsou důchodci či studenti, aby nedocházelo v jednotlivých případech k nespravedlivému překompenzování. V případě dohodářů pak zůstává zachována původní výše bonusu 500 Kč denně. Novinkou je také možnost nároku na kompenzační bonus 500 Kč za dny, kdy měl potenciální příjemce nařízenou karanténu nebo izolaci. 

  • Finanční správa vyplácí kompenzační bonusy vždy až po nabytí účinnosti zákona.

  • O kompenzační bonus mohou žádat: osoby samostatně výdělečně činné, společníci vybraných společností s ručením omezeným a osoby pracující na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti.
  • Zájemci z řad OSVČ a malých s.r.o. s nejvýše dvěma společníky budou moci o kompenzační bonus snadno požádat na místně příslušném finančním úřadě vyplněním formuláře.
  • Pokyny pro vyplnění žádosti zde
  • Podat žádost bude nadále možné e-mailem, datovou schránkou, poštou , osobně na podatelně či přes webovou aplikaci: https://ouc.financnisprava.cz/kb2021/form/bonus
  • Lhůta pro podání žádosti za páté bonusové období je 24. březen 2021 a šesté bonusové období je 16. duben 2021.
  • Více informací
  • Nejčastějí otázky a odpovědi ke kompenzačnímu bonusu ZDE
  • Nejčastější otázky pro rok 2021

 

Ošetřovné pro OSVČ 

  • Až do 19. dubna 2021 mohou osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) opět žádat o Ošetřovné OSVČ. Dotace související s koronavirem se tentokrát týká období od 1. do 28. února 2021.
  • Žádosti je možné podávat prostřednictvím formuláře dostupného na www.mpo.cz/osetrovneosvc
  • Ošetřovné OSVČ už nelze kombinovat s kompenzačním bonusem, který bude vyplácet Ministerstvo financí.
  • Dotace kompenzující OSVČ opatření proti koronaviru – ošetřování člena rodiny (OČR) ve výši 400 Kč za každý den OČR.
  • O dotaci se žádá za každý kalendářní měsíc a bude vyplácena ex post. Program je koncipován jako rámcový a bude vyhlašován prostřednictvím výzev.
  • Tiskopis pro vyplnění žádosti zde.
  • Více informací
  • Podpora ve formě dotace bude vyplacena OSVČ, která:

    • pečuje o dítě mladší 10 let (dítě/děti musí být nejpozději k poslednímu dni stanoveného období mladší 10 let), které jinak navštěvuje školu či jiné dětské zařízení v současné situaci uzavřené kvůli COVID-19, nebo pro účely péče o dítě, které se nemůže účastnit výuky z důvodu nařízení karantény, obojí za předpokladu, že na stejné dítě nečerpá tuto dotaci nebo jiný příspěvek sloužící ke stejnému účelu žádná jiná osoba

    • pečuje o nezaopatřené dítě maximálně do věku 26 let, které je závislé na pomoci jiné osoby alespoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních službách, pokud nemůže navštěvovat školu z důvodu jejího uzavření na základě mimořádného opatření proti šíření infekce COVID-19, za předpokladu, že na stejné nezaopatřené dítě nečerpá tuto dotaci nebo jiný příspěvek sloužící ke stejnému účelu žádná jiná osoba

    • pečuje o osobu, jež je z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu závislá na pomoci jiné osoby alespoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních službách, která byla umístěna dočasně do domácí péče z důvodu uzavření zařízení sociální péče, kde jinak pobývá, na základě mimořádného opatření proti šíření infekce COVID-19, za předpokladu, že na stejnou osobu nečerpá tuto dotaci nebo jiný příspěvek sloužící ke stejnému účelu žádná jiná osoba

 

COVID – Ubytování II

  • 8. 2. začalo Ministerstvo pro místní rozvoj s příjmem žádostí do programu COVID – Ubytování II - IUZ
  • Program slouží na podporu malých ubytovacích zařízení jako jsou penziony a apartmány, na která též vážně dopadají dlouhodobá protiepidemická opatření a jsou od podzimu víceméně uzavřena.
  • Žádosti budou přijímány do 31. března 2021.
  • Pro většinu žadatelů je navržena paušální částka ve výši 200 Kč na pokoj a den.
  • Rozhodné období k němuž se dotace vztahuje: 22. 10. 2020 - 22. 01. 2021 (vyjma 3. 12. -17. 12. 2020)
  • Lhůty vyhlášené výzvy
    • Platnost výzvy: od 01. 02. 2021 do 31. 03. 2021
    • Příjem žádostí o dotaci: od 08. 02. 2021 do 31. 03. 2021
  • Další informace naleznete zde.
  • Formulář je k dispozici zde.

Kontakt pro dotazy k výzvě včetně formuláře žádosti o dotaci: covid-iuz@sfpi.cz

Kontakt pro dotazy ohledně výsledků řízení žádosti o dotaci a čerpání dotace: covid-iuz@mmr.cz
 

 

AgriCovid Potravinářství II

  • Ministerstvo zemědělství vyhlásilo 10. 3. 2021 2. výzvu dotačního programu AGRICOVID POTRAVINÁŘSTVÍ.
  • Podpora má pomoci subjektům dodávajícím potraviny do stravovacích služeb, u nichž došlo k poklesu příjmů o více než 25 % (např. pekárny, výrobce piva a vína nebo prvovýrobce a zpracovatele brambor).
  • Za rozhodné se považuje období od 1. prosince 2020 až do 28. února 2021. Dotační program tak navazuje na podporu za předchozí období.
  • Žadateli mohou být potravinářské a zemědělské podniky, které mohou získat až 200 000 Kč na příjemce a až 20 000 Kč na každou spolupracující osobu nebo zaměstnance.
  • Celková výše podpory nesmí být vyšší než 75 % skutečně prokázaného poklesu příjmů za prodej potravin.
  • Příjem žádostí bude probíhat od 15. března do 30. dubna 2021.
  • Text Zásad včetně podrobného návodu na podání žádosti o podporu jsou k dispozici ZDE.

Způsob podání žádosti:

  • Pro úspěšné odeslání žádosti je potřeba mít založený uživatelský účet k portálu eAGRI.
  • K zaslání žádosti dostačuje úroveň přístupu "omezený registrovaný přístup". Přihlásit se a odeslat žádost lze i pomocí datové schránky.
  • Více informací

 

COVID Záruka CK

  • Program má zmírnit dopady koronaviru na cestovní ruch a cestovní služby.
  • Podpora se bude poskytovat formou bankovních záruk vystavených ČMZRB, které cestovní kanceláře místo vlastních financí využijí pro povinnou spoluúčast na povinném pojištění ochrany proti úpadku.
  • Bankovní záruka má činit až 75 % z požadované spoluúčasti cestovní kanceláře do 30% limitu pojistného plnění, nejvýše však 4 miliony korun.
  • Záruky jsou určeny zejména pro malé a střední cestovní kanceláře a budou se vystavovat na jeden kalendářní rok, resp. na jedno pojistné období, zahájené mezi 1. říjnem 2020 a 31. prosincem 2021.
  • Žádat o podporu budou moct také společnosti, které dříve působily jako cestovní kanceláře, ale v době od 12. 3. 2020 se z nich musely stát cestovní agentury.
  • Dle Českomoravksé záruční a rozvojové banky budou žádosti o podporu přijímanány od 1. března 2021 prostřednictvím E-Podatelny.
  • Více o COVID Záruka CK

 

Covid - Nájemné II

  • Je určen podnikatelům, kteří museli kvůli krizovým mimořádným opatřením dočasně uzavřít provozovny pro maloobchodní činnost a poskytování služeb zákazníkům v těchto provozovnách. Podmínkou je hrazení alespoň 50 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu před podáním žádosti.

  • Rozhodné období: 1. 10. 2020 - 31. 12. 2020 (říjen, listopad, prosinec, respektive 4. čtvrtletí 2020)
  • Příjem žádosti: 5. 2. 2021 - 8. 4. 2021. 
  • Více informací

 

Liberační balíček a zrušení daně z nabytí nemovitých věcí

  • Vláda schválila rozhodnutí, kterým promine úrok z prodlení u daně z přidané hodnoty splatné v období říjen až prosinec 2020, bude-li daň uhrazena do konce roku 2020, a zálohy splatné v prosinci 2020 na dani z příjmů fyzických osob, dani z příjmů právnických osob a dani silniční.
  • Ministerstvo financí dopracuje a předloží vládě také rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty.
  • Byla také zrušena daň z nabytí nemovitých věcí ve výši 4 % z celkové kupní ceny, a to se zpětným účinkem.
  • Více o liberačním balíčku ZDE.
  • Více informací na webu Ministerstva financí

 

COVID III

  • Cílem programu je podpořit prostřednictvím ručení za provozní bankovní úvěry podnikatelů do 500 zaměstnanců, jejichž ekonomické aktivity jsou omezeny v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření.
  • Covid III bude prodloužen do 31. prosince 2021. K definitivnímu prodloužení ale dojde až po notifikaci Evropskou komisí.
  • Podnikatelé budou moci nově kromě provozních úvěrů požádat Českomoravskou záruční a rozvojovou banku o záruku i na investiční úvěry.
  • Prodlužuje se i doba, do kdy lze uplatnit plnění ze státní záruky, a to až do 30. dubna 2026, namísto původního 30. června 2024.
  • Českomoravská záruční a rozvojová banka nabízí tři typy záruk, a to:
    • až do výše 90 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků do 250 zaměstnanců,
    • až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků od 250 do 500 zaměstnanců,
    • maximální výše zaručovaného úvěru nesmí přesáhnout 50 mil. Kč.
  • Doba ručení max. 3 roky
  • Podnikatel o podporu žádá formou žádosti o úvěr u spolupracující finanční instituce, která má s ČMZRB uzavřenou smlouvu o portfoliovém ručení pro Program COVID III.
  • Více informací ZDE

 

Záruka COVID Plus pro velké exportéry

  • Cílem tohoto podpůrného úvěrového programu Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. (EGAP) je podpořit podnikání a posílit likviditu velkých exportních firem a jejich dodavatelů s více jak 250 zaměstnanci, které postihly ekonomické dopady COVID-19.
  • Podmínkou pro získání záruk je:
    • Minimální počet 250 zaměstnanců a podíl vývozu na celkových tržbách v roce 2019 musí dosahovat minimálně 20 procent, do čehož se ovšem počítají i výrobní dodávky pro jiného exportéra.
    • Program není určen firmám, které měly existenčních problémy ještě před vyhlášením nouzového stavu.
    • EGAP přijímá žádosti o záruky i pro firmy z oblastí cestovního ruchu a dopravy.
  • AKTUÁLNĚ: Vláda ČR dne 25. ledna 2021 projednala a schválila úpravu programu. Změnou je, že v rámci programu může žádat i subjekt s převažující ekonomickou činností ubytování - více ZDE.
  • Více informací 

 

Balíček opatření na podporu exportérů

  • Určeno pro právnické osoby. 
  • Přednostní vyřízení žádosti, snížené poplatky, zkrácená čekací doba a další služby
  • Bez žádosti - funguje automaticky.
  • Více informací ZDE

 

COVID - Lázně

  • Aktuálně: dne 15. 2. vláda schválila prodloužení COVID-Lázně do 31. 12. 2021. Nyní se čeká na schválení notifikace Evropské komise.

  • Cílem je podpora lázeňského cestovního ruchu. Podpora bude realizována formou podpory poptávky po službách cestovního ruchu, respektive podporou poptávky po ozdravných a preventivních pobytech v lázních (nejedná se o pobyty realizované v rámci komplexní či příspěvkové lázeňské péče).

  • Maximální výše podpory: Dotaci lze použít na proplacení uplatněných slevových voucherů. Tato dotace je poskytnuta pouze, pokud byl uplatněn fyzickou osobou starší 18 let. Osoba uplatňující voucher zároveň absolvuje u příjemce dotace pobyt v délce alespoň 6 nocí a zároveň alespoň 5 léčebně rehabilitačních nebo obdobných procedur nebo ošetření. Dotaci lze poskytnout na proplacení uplatněného slevového voucheru, pouze pokud nebyla uplatněna jiná obdobná sleva (např. sleva na pobyt nebo procedury poskytnutá krajem nebo městem či jiným resortem). Jeden slevový voucher lze uplatnit na výše definovaný účel, pro 1 osobu starší osmnácti let a 1 pobyt uskutečněný v rozhodném období. Dotaci lze uplatnit i na více pobytů osoby, která si vygenerovala nový voucher na nový pobyt.

  • Pozn.: předchozí výzva byla ukončena k 31. 12. 2020. 

  • Více informací ZDE

 

Odložení EET

  • Vláda předloží Parlamentu  návrh novely zákona o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, kterým chce prodloužit odložení povinnosti pro podnikatele evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb z 31. prosince 2020 až do 31. prosince 2022.
  • Odložení by se týkalo všech vln EET, tedy jak podnikatelů z 1. a 2., kteří v uplynulých letech již povinně evidovali, tak i 3. a 4. vlny, která doposud čekala na svůj start.
  • Novelu je třeba schválit ještě v letošním roce, jinak by se k 1. lednu 2021 musela EET rozběhnout naplno, a proto chce vláda použít institut legislativní nouze.
  • Více informací ZDE

 

Bezplatný odklad daně

  • V případě finančních potíží způsobených opatřeními proti šíření koronaviru mohou podnikatelé bezplatně do konce roku požádat o odložení platby daně nebo její rozložení na splátky.

  • Žádost by měla obsahovat informaci, v jak vysokých splátkách a v jakých lhůtách může poplatník daň uhradit.

  • Jak podat: Pro podání vůči správci daně elektronicky lze využít buď datovou schránku nebo společné technické zařízení správců daně (aplikace EPO - Elektronická podání pro Finanční správu), dostupná na adrese www.daneelektronicky.cz

  • Více informací ZDE

 

Covid - Kultura: výzva 3.2 pro audiovizi

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem kultury (MK) zveřejňuje výzvu 3.2 z programu Covid-Kultura pro audiovizi. Žádosti bude od pondělí 1. března do pátku 30. dubna přijímat MPO. Jednorázová podpora pro OSVČ bude 60 tisíc Kč, právnické osoby budou moct dostat covid kompenzaci maximálně 5 milionů Kč.
  • Dotaci z výzvy 3.2 pro audiovizi nepůjde kombinovat s podporou poskytnutou z předchozích výzev z programu Covid-Kultura, ani s podzimním kompenzačním bonusem pro OSVČ. Bude možné ji však kombinovat s jarním kompenzačním bonusem a programem „Ošetřovné“ pro OSVČ.
  • Výzva 3.2 z programu COVID – Kultura je pokračováním průběžných kompenzací v souvislosti s koronavirem pro živé umění. Rozšiřuje dřívější pomoc v návaznosti na jednání s profesními organizacemi a podněty z kulturní obce.
  • Více informací

 

Covid - Kultura: 3. výzva pro OSVČ

  • O jednorázovou podporu ve výši 60 000 korun mohou žádat jednotlivci v uměleckých a umělecko-technických profesích, na které nejvíce dopadla opatření přijatá vládou ČR a tito lidé se ocitli bez příjmů. Tyto žádosti o příspěvek bude možné podávat od 15. 2. - 30. 4. 2021 prostřednictvím systému AIS MPO: kultura.mpo.cz
  • Jednorázová podpora je určena pro umělecké profese v oboru hudba, divadlo, tanec, výtvarné umění a literatura (např. herci, hudebníci, tanečníci, zpěváci, dramaturgové, akrobati, umělečtí zvukaři, lightdesignéři, umělečtí manažeři apod.)
  • Nově se program rozšířil ještě o výtvarníky, malíře, sochaře, umělecké fotografy, ilustrátory či spisovatele.
  • Konkrétní podmínky a kritéria pro žadatele
  • Více infromace také na:  www.mpo.cz/kultura

 

 

Covid - Gastro - Uzavřené provozovny - UKONČENO

  • Program je určen podnikatelům, kterým byl přímo na základě krizových opatření vlády v rámci nouzového stavu zakázán nebo výrazně omezen prodej zboží nebo prodej a poskytování služeb, a tím snížena schopnost generovat tržby. 

  • Příjem žádostí: 18. 1. 2021 od 9:00 hodin - 15. 3. 2021 do 16:00 hod.

  • Žádosti na: portálu AIS MPO 

  • Více informací
  • Nejčastější otázky a odpovědi k programu

 

Covid - Sport III - UKONČENO

  • Od pondělí 15. února je možné podávat žádosti o podporu z programu na pomoc uzavřeným skiareálům. Celkem je v COVID - Sport III Lyžařská střediska k dispozici pro podnikatele, na které dopadla pandemie koronaviru, 1 miliarda korun.

  • O kompenzaci lze žádat prostřednictvím informačního systému AIS, a to do 18. března 2021.

  • Maximální výše denní podpory bude omezena částkou vypočtenou jako 50 % běžného průměrného denního nákladu provozu střediska za uplynulé 2 sezony, resp. dvě uzavřená účetní období. Žadateli o podporu pak za den bude náležet nižší z takto vypočtených částek.

  • Podmínkou čerpání dotace z programu COVID - Sport III Lyžařská střediska mimo jiné je, že žadatel nesmí za stejné období čerpat kompenzaci z jiného programu v kontextu s koronavirem.

  • Příjem žádostí: od 15. 2. od 09:00. do 18. 3. 2021

    O podporu se žádá elektronicky ZDE, informační systém podáváním žádosti provede, jeho součástí jsou i potřebné pokyny k přílohám aj.

  • Více informací na: www.mpo.cz/sport a www.covid.gov.cz

 

Komorová právní poradna

Členové Jhk mohou řešit právní otázky, které vyvstaly v souvislosti s koronavirem, přes bezplatnou Komorovou právní poradnu. Až do odvolání mohou členové Jhk zasílat své dotazy na:

Mimo to mohou podnikatelé využít také poradny Hospodářské komory ČR, která je dostupná v Právním elektronickém systému (PES): https://www.pespropodnikatele.cz/, od 1. února 2021 HK ČR obnovila činnost poradny pro podnikatele v souvislosti s covidem-19 - odkaz pro vložení dotazu: https://poradnapropodnikatele.komora.cz/

Aktualizováno 15. 02. 2020

Rakousko

Od 10. 2. 2021 se mění podmínky příjezdu do Rakouska.

Pozor: Lékařské potvrzení  prodělání onemocnění covidem-19 není důvodem k upuštění od povinnosti testu, karantény či registrace.

Co vše musíte splnit při cestě do Rakouska:

  1. Elektronická registrace  - jak ji vyplnit naleznete ZDE
  2. Negativní test PCR či antigenní test – nesmí být starší než 72 hodin
  3. Formulář (DE, EN) lékařského osvědčení o absolvování testu na SARS-CoV-2

Změny se týkají také PENDLERŮ, kteří jsou povinni předložit lékařské osvědčení o absolvování antigenního či PCR testu s negativním výsledkem, který je platný 7 dní od okamžiku odběru.

Pozor: Pokud test při vstupu do Rakouska nemáte, můžete se nechat do 24 hodin od vstupu otestovat v Rakousku. V tomto případě pak můžete lékařské osvědčení nahradit výsledkem testu provedeným v Rakousku.  Možnost využití bezplatných rakouských testovacích stanic. Výsledek obdržíte telefonicky či emailem. Nutné doložit sídlo zaměstnavatele v Rakousku. Nutná také elektronická registrace.

Seznam testovacích míst v Rakousku naleznete na tomto ODKAZE v dolní časti textu s názvem Testovací místa v Rakousku.

Výjimku z této povinnosti mají například:

  • lidé, kteří Rakouskem jen projíždějí,
  • a také osoby, které do Rakouska cestují v naléhavé a neodkladné rodinné záležitosti, jako je například pohřeb.

Zůstávají kontroly na hranicích se sousedními státy, pokračovat budou kontroly na hranicích s Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem.

Rakouská vláda zároveň zpřísnila podmínky cestování do země. Například z povinné desetidenní karantény po příjezdu do Rakouska se už lidé nebudou moci vyvázat novým negativním PCR testem. Dosud to bylo možné po pěti dnech, pendleři mají z desetidenní karantény i nadále výjimku.

Rakousko dále zvýšilo pokuty za nedodržování protiepidemických opatření. Za nenošení respirátoru a nedodržování odstupů nyní bude hrozit pokuta ve výši 90 eur (přes 2300 korun), zatímco dosud to bylo 25, potažmo 50 eur.

Více informací: na stránkách MZV.

 

Německo

Od 14. 2. zařadilo Německo Českou republiku na seznam rizikových zemí s mutujícím virem. Dochází tak k dalšímu zpřísňování pravidel pro cestování pro občany České Republiky cestující do a přes Spolkovou republiku Německo. Až na velmi úzký okruh výjimek musí cestující z ČR nastoupit v Německu po příjezdu do karantény.

Čeští PENDLEŘI doposud v Sasku potřebují dva testy týdně, v Bavorsku se musí testovat každých 48 hodin.

Do BAVORSKA budou nově moci dojíždět všichni pendleři, které zaměstnavatel označí za nezbytné. Od středy má Německo umožnit denní dojíždění za prací všem důležitým profesím.

Co vše musíte splnit při cestě do Německa:

  1. Elektronická registrace
  2. Negativní PCR nebo antigenní test (v německém či anglickém jazyce) – nesmí být starší než 48 hodin – pozn. Není podstatné, jestli cestující cestuje i na velmi krátké období (např. pouze na jednu hodinu).
  3. Karanténa 10 – 14 dní dle dané Spolkové země. Pozn.. Karanténu nelze zpravidla zkrátit ani po 5 dnech na základě předložení druhého negativního testu.

Osoby, které Německem pouze projíždějí, se musí taktéž povinně registrovat, mít s sebou doklad o úspěšné provedené registraci a musí mít s sebou test.

Osoby, které cestují do Německa nebo přes Německo, mají výjimku z karantény pouze ve velmi omezených případech. Výjimky z karanténních opatření mají:

  • osoby projíždějící přes Německo bez zbytečných odkladů
  • nákladní dopravci/osoby, které do Německa cestují z pracovních důvodů, aby přepravily přes hranice zboží nebo náklad po silnici, železnici nebo letecky (v případě pobytu na území Německa méně než 72 hodin a za dodržení ochranných a hygienických opatření)
  • pendleři, kteří pracují v oblasti zdravotnictví nebo pečovatelských službách (tito musí splňovat karanténní nařízení dané spolkové země).

V individuálních případech může místně příslušný úřad rozhodnout od upuštění od karantény.

POZOR: Každá ze spolkových zemích má vlastní opatření proti COVID-19, za tímto účelem doporučujeme sledovat informace tamních zastupitelských úřadů ČR.

Rozcestník k portálům jednotlivých spolkových zemí s opatřeními proti COVID19 je k nalezení ZDE.

Zastupitelské úřady ČR v Německu:

Více informací:

 

Interaktivní mapa Evropské unie ke Covid-19

Interkativní mapa států Evropské unie zobrazuje veškeré důležité informace týkající se covid-19 a přístupu či omezení v jednotlivých zemích. Naleznete tu také informace pro podnikatele, turisty či dopravce, telefonní čísla a odkaz na webové stránky zahraničních institucí.

Interaktivní mapa ZDE

 

Bezplatné exportní služby pro vývozce

  • Agentura CzechTrade poskytuje 58 expertů na teritoria celého světa. A to jak přes českou centrálu v Praze, tak i v zahraničních kancelářích. Poskytování exportních služeb bude zdarma až do konce roku 2020.
  • Více informací ZDE

 

Klíčové informace pro podnikání se zahraničím

Pokud obchodujete se zahraničními subjekty, doporučujeme sledovat: 

  • tarifní a netarifní bariéry – nejčastěji se dozvíte o zákazu vývozu specifických výrobků (převážně zdravotnického materiálu);
  • logistiku – všechna nutná či doporučená opatření pro tranzit či dodej zboží včetně dokumentů, které musíte nově předkládat na hranicích;
  • otevřené hraniční přechody – nejen, které přechody jsou otevřené, ale často i doporučené přechody s menšími kolonami (pokud takové jsou);
  • hygienická opatření – nejčastější je nutnost mít roušku a dezinfekci (někde dobrovolně, někde povinně);
  • plán ekonomické podpory – komplexní informace o krocích vlády dané země pro zmírnění ekonomického poklesu;
  • perspektivní sektory pro podnikání – obchodní výměna se nezastavila a i v dnešní době je možné se zeměmi obchodovat (například při přestavbě nemocnic);
  • ekonomická predikce – odhady pro ekonomický vývoj v dané zemi pro rok 2020 a často i rok 2021

Z hlediska obchodních cest a nutnosti testu na koronavirus doporučujeme sledovat Rozcestník informací k cestování  Ministerstva zahraničních věcí ČR a mapu cestovatele.

Pokud musíte absolvovat po návratu test na koronavirus, zde je seznam odběrových center.

 

Pomoc české ekonomice - Mapa strategických příležitostí

Mapa strategických příležitostí má za cíl pomoci firmám orientovat se v turbulentní době a zprostředkovává aktuální příležitosti ze světa. Vychází z unikátních informací, kterými disponují ekonomičtí diplomaté českých zastupitelských úřadů a zástupci agentur na podporu exportu ve světě. Publikace reaguje na bezprecedentní události roku 2020. Najdete zde kromě aktuálních strategických sektorů i pochopení dopadů pandemie koronaviru na český export, a to pomocí představení dosavadních proměn ekonomik vybraných zemí jak z pohledu fiskálních reakcí národních vlád, tak v makroekonomických souvislostech spolu s budoucím ekonomickým vývojem a faktory, které jej ovlivňují.

Mapa strategických příležitostí ke stažení ZDE

 

Zdroj informací:

Komorové vouchery

Komorové vouchery pomáhají podnikatelům v této covidové době, kdy nemohou běžně poskytovat své služby, i v blízké budoucnosti s nastartováním podnikatelské činnosti.

Propagujte své podnikání zveřejněním své nabídky. Zveřejnění je pro členy Jhk zdarma.

Chcete podpořit ostatní firmy? Zakupte si nabízené vouchery. 

Aktuality

Zpracováváme soubory cookies. Pomáhají nám ke správnému fungování webové stránky, k poskytování funkcí sociálních sítí, personalizaci obsahu a inzerce a k analýzám její návštěvnosti. Používáním webu souhlasíte s jejich užitím.