Koronavirus

Aktuální informace pro zaměstnavatele i zaměstnance

Vážení podnikatelé, zástupci firem, zaměstnanci,

v této velmi obtížné situaci Vám chceme poskytnout co největší informační podporu, a proto níže naleznete přehled toho nejdůležitějšího, včetně kontaktů na odborníky z řad našich členských firem, kteří jsou Vám v této nelehké situaci nápomocni.

 

Průvodce testováním ve firmách prostřednictvím samotestování

Ministerstvo zdravotnictví sjednotilo pravidla pro samotestování pro zaměstnance a OSVČ. Jedná se například o povinnost vést evidenci testování či nahlásit případný pozitivní test závodnímu, respektive ošetřujícímu praktickému lékaři.

  • mimořádné opatření o povinnosti zaměstnavatelů vést evidenci testování a povinnosti zaměstnanců a OSVČ nahlásit případný pozitivní test lékaři
  • mimořádné opatření o testování zaměstnanců nestátních neziskových organizací
  • mimořádné opatření o testování zaměstnanců mikro firem s 1 až 9 zaměstnanci a o testování osob samostatně výdělečně činných

Další užitečné informace a rady, jak při testování postupovat, naleznete na webu Hospodářské komory ZDE.

V případě samotestování postupujte dle následujících 10 kroků.

Aktualizováno 17. 5. 2021: Premiér Andrej Babiš během víkendu potvrdil, že by povinné testování na covid-19 ve firmách mělo skončit na přelomu června a července 2021. Testování nebude podle předsedy vlády nezbytné, očekává totiž vyšší proočkovanost populace. Mezioborová skupina MeSES nicméně požaduje, aby firemní koronavirové testy pokračovaly i o prázdninách.

 

Respirátory FFP2 - dodavatelé

Návod, jak si vybrat správný respirátor od Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) - informační leták

  • Otavan Třeboň a.s.: Respirátory vyráběné v Polsku odpovídají normě EN 149:2001+A1:2009, předpokládaný termín dodání a garance ceny je do 7 pracovních dní.
    Cena za 1 ks respirátoru: objednávka na 750 ks - cena 12,- Kč/ks; objednávka na 750 až 1500 ks - cena 11,- Kč/ks; objednávka na 1 500 ks a více ks - cena 10,50 Kč/ks.
    Minimální jednorázový odběr je 750 ks (jeden velký karton).
    Kontakt: Martin ŠEBESTA – martis@otavan.cz   tel: +420 737 207 81
  • GASTRO PRODUCTION s.r.o. - nabídka respirátorů FFP2 s certifikátem: objednávka nad 20 tis. ks - cena 7 Kč/ks, pod 20 tis. ks - cena 8Kč/ks. K dodání od 8. 3. 2021.
    Kontakt: tel.: +420 727 876 194, e-mail: libal@gastro.cz, web: www.gastro.cz

  • Anglo česká s.r.o. - respirátor s filtrační třídou FFP2 NR zachycuje více než 95% virů, bakterií, prachových, pylových i smogových částic. Materiál: Bavlna + netkaná látka, CE certifikace, Cena 19 Kč/ks, baleno po 10 ks.
    Kontakt: Jana PAUKROVÁ - mob:  778 403 721, paukova-j@angloceska.cz, web: www.angloceska.cz

  • nanoSPACE s.r.o. - web: www.nanospace.cz

 

Nabídka antigenních testů pro samotestování

Hospodářská komora v posledních dnech eviduje zájem (nejen) podnikatelské veřejnosti o zajištění antigenních testů pro tzv. samotestování. Vzhledem k vyčerpání zásob je nyní možné prostřednictvím kontaktních formulářů HK ČR objednávat antigenní testy. HK ČR nabízí možnost zajištění samoodběrových testů prostřednictvím e-shopu VIAKOM (Antigenní test ze slin na COVID-19 – 20 ks (Clongene Biotech Co., Ltd.). Před objednávkou se nejprve zaregistrujte v pravém horním rohu a při tvorbě své objednávky dejte do poznámky kód "CCL". Upozorňujeme, že i tento uvedený dodavatel disponuje omezeným množství ks.

Kompletní seznam antigenních testů, pro které vydalo ministerstvo výjimku, naleznete zde: https://www.mzcr.cz/seznam-antigennich-testu-pro-ktere-vydalo-mz-vyjimku/. Součástí přehledu jsou k využití i kontakty na dodavatele.

 

Nabídka externího testování

  • Pokud by Vaše firma měla zájem o testování ze strany externí firmy, kontaktujte ohledně vyřízení administrativních záležitostí jednatele firmy Smržo – Medic, s.r.o., pana Hamříka: hamrik@smrzomedic.cz, +420 777262590
  • Pro informaci o volných termínech, rezervaci konkrétního termínu a případnými dotazy se obracejte na koordinátorku pro jižní Čechy - p. Mackovou: Edita Macková, mackova@smrzomedic.cz, +420 736 681 913
  • Informace k testování:
    • Zdravotnické zařízení poskytuje formou mobilních týmů testování ve firmách a společnostech na území většiny krajů ČR.
    • Testování se provádí neinvazivními antigenními testy ze slin.
    • Jako zdravotnické zařízení provádí fírma Smržo - Medic, s.r.o. testování proúčtováním na zdravotní pojišťovny a firmám neúčtujeme žádné platby ani poplatky.

 

Odborné služby Jihočeské hospodářské komory

Kvůli mimořádným opatřením Vlády, ale i bezpečnostni našich pracovníků, přešla většina zaměstnanců Jihočeské hospodářské komory na práci z domova. Odborné služby, a to ověřování certifikátů o původu zboží, ATA karnetů či systém Mýto ale fungují bez omezení v běžných otevíracích hodinách. Služba CzechPoint bude fungovat pouze dvakrát týdně nebo po telefonické domluvě a ideálně korespondenční cestou.

Kontakty na nejbližší oblastní kancelář Jhk naleznete ZDE. Otevírací hodiny odborných služeb kanceláře v Českých Budějovicích zůstávají od 07:30 do 15:30 hod.

Pokud na této stránce nenaleznete hledané informace, neváhejte se na nás obrátit na kontaktním formuláři

Aktualizováno dne 20. 06. 2021

 

Vstup na území České republiky

Češi, kteří absolvovali obě dávky očkování  proti covidu-19, od pondělí 21. června nebudou muset při návratu ze zemí s velmi vysokým rizikem nákazy nastoupit do  pětidenní karantény. Podle ministra zahraničních věcí bude očkovaným stačit PCR test po příletu.

Resort zahraničí představil web www.dovolena2021.cz s kompletními cestovatelskými informacemi. 

Podmínky pro vstup na území ČR a karanténní opatření je upraveno ochranným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR (platné od 1. 6. 2021)

 

Pravidla ke vstupu do zemí/k návratu do ČR (platné od 07. 06. 2021)

 

Informace:

 

Cestování do ostatních zemí

Přehled podmínek ke vstupu do jednotlivých zemí naleznete zde: Rozcestník – aktuální informace k cestám do zahraničí

DROZD - Projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům v nouzi a účinně organizovat pomoc v případě přírodních katastrof i sociálních nepokojů

 

Zdroje: 

Ministerstvo vnitra ČR

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo zdravotnictví

Aktualizováno 09. 04. 2021

Pobyt cizinců dle zákona a konec nouzového stavu

V souvislosti s blížícím se koncem nouzového stavu k 11. dubnu 2021 skončí i dočasná možnost zjednodušené změny zaměstnání držitelů zaměstnaneckých a modrých karet podle krizového opatření vlády.

Od 12. dubna 2021 tak bude možno měnit zaměstnavatele nebo pracovní zařazení opět již výhradně podle pravidel stanovených zákonem o pobytu cizinců:

  • držitel zaměstnanecké karty: oznámení změny zaměstnavatele nebo pracovní zařazení Ministerstvu vnitra alespoň 30 dní předem; změna zaměstnavatele nejdříve po 6 měsících od vydání karty;
  • držitel modré karty: změna zaměstnavatele nebo pracovní zařazení během prvních 2 let pouze po předchozím souhlasu Ministerstva vnitra.

 

Adaptačně integrační kurzy

Novinkou v oblasti zaměstnávání zahraničních pracovníků jsou od 1. 1. 2021 jsou tzv. adaptačně integrační kurzy:

  • realizátorem kurzů jsou pověřena Centra na podporu integrace cizinců
  • za realizaci pro Jihočeský kraj zodpovídá naše Centrum se sídlem: Kněžskodvorská 2296/8a, 370 04 České Budějovice (tel.: + 420 387 202 508 e-mail: icceskebudejovice@suz.cz)
  • na této adrese budou také kurzy probíhat, v případě kurzů pro firmy se počítá i s možností realizace v prostorách firmy
  • termíny kurzů zatím nejsou známy, budou se plánovat s ohledem na poptávku (předpoklad realizace v odpoledních až večerních hodinách i o víkendech, v případě zájmu bude možné vytvořit i termíny v dopoledních hodinách)
  • obsahem kurzu je seznámení se s právy a povinnostmi občanů v ČR, nasměrování na důležité státní orgány a kontakty, seznámení se se zvyky a tradicemi v ČR, jak funguje naše společnost, doporučení a tipy pro lepší integraci apod
  • pro koho je kurz povinný, jaká je délka kurzu, výše poplatku a výše pokuty za nesplnění atd. naleznete v příloze č.1 a zde: Adaptačně-integrační kurzy - Ministerstvo vnitra České republiky (mvcr.cz)
  • Více informací o integračních kurzech

 

Příchod zahraničních pracovníků do ČR

 

Lhůty a příjezdový formulář

Aktualizováno 20. 06. 2021

Vláda odsouhlasila, že 11. dubna 2021 skončil nouzový stav. Protiepidemická opatření od 12. dubna 2021 vychází z nového pandemického zákona. 

Bezplatné PCR testy od června

Od 1. června budou z veřejného zdravotního pojištění hrazeny měsíčně dva PCR a čtyři antigenní testy na koronavirus. Hrazené PCR testy mají ulevit zejména turistům, kteří jej využijí při návratu z dovolené. Podle ministerstva zdravotnictví je pravděpodobné, že od července dojde ohledně testů k dalším úpravám.

 

Povinné testování ve firmách

Podle rozhodnutí vlády ze 7. 6. firmy a úřady od 1. července už nebudou muset povinně testovat zaměstnance. Povinné testování tedy ještě poběží do 30. června, přičemž stát bude dál přispívat 60 Kč na každý test. Lidé už také na svém pracovním místě ode dneška nemusí nosit respirátory. 

 

Nošení roušek a respirátorů

  • Od 15. června ruší povinnost nošení roušek ve školách ve všech krajích. Žáci, studenti a pedagogičtí pracovníci ve Zlínském, Jihočeském a Libereckém kraji od 15. června  odloží stejně jako zbytek republiky během výuky roušky. Ty však nadále zůstávají ve společných prostorách škol v rámci celé republiky. Povinnost nosit roušky se v těchto krajích ruší také v zaměstnání, a to u osob pracujících na jednom místě bez přítomnosti jiných osob než jsou spolupracovníci.
  • Povinnost nosit respirátor se nevztahuje například na: děti do 2 let věku, děti v mateřské škole, žáky, studenty a pedagogické pracovníky v rámci vzdělávací aktivity (zejm. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje), osoby s poruchou intelektu, osoby řídící vozidlo veřejné dopravy, moderátory či sportovce - celý výpis zde. 

Změny od 15. června se týkají také karanténních opatření, kdy do karantény nemusí až plně očkované osoby po uplynutí 14 dnů od druhé dávky (u vakcíny Janssen od první dávky).

 

Postupné rozvolňování od 1. července

  • KULTURNÍ, SPORTOVNÍ A VZDĚLÁVACÍ AKCE: Zvýší maximální kapacita kulturních představení, sportovních utkání a také vzdělávacích akcí. Tyto akce bude nově moci navštívit uvnitř až 2000 osob, venku pak až 5000 osob. V klubech a zařízeních stravovacích služeb bude také možné produkovat živou hudbu, bude povolený prodej občerstvení v kinech. V platnosti naopak prozatím zůstane zákaz tance. Ve službách i na kulturních, sportovních a ostatních hromadných akcích nadále platí povinnost prokazovat bezinfekčnost, k čemuž slouží tzv. systém O-T-N. Prokazují se jím osoby, které jsou naočkované, mají platný negativní test, nebo v posledních 180 dnech prodělaly onemocnění covid-19.
  • SOUKROMÉ A VEŘEJNÉ HROMADNÉ AKCE: Zvýšení maximální kapacity se týká také soukromých a veřejných hromadných akcí, a to na přítomnost až 500 lidí uvnitř a 1000 lidí venku.
  • BAZÉNY A WELLNESS: Zvýší se také kapacita bazénů a wellness zařízení, a to až na 75 % celkové kapacity.
  • SLUŽBY, KOSMETIKA, KADŘENCTIVÍ: U epidemiologicky rizikovějších činností (kadeřnictví, kosmetika, manikúra, masáže apod.) se nově ruší podmínka poskytování služby v jeden moment pouze jednomu zákazníkovi. Stejně tak se ruší povinná evidence zákazníků.
  • OBCHODY: Od 1. července bude moci být v maloobchodu jedna osoba na 10 metrů čtverečních. 

 

Postupné rozvolňování od 8. června 2021

KULTURNÍ, SPORTOVNÍ A VZDĚLÁVACÍ AKCE: Již od 8. 6. se zvyšuje počet diváků na kulturních, sportovních, kongresových i vzdělávacích akcích až na 1 000 uvnitř a 2 000 venku. Současně lze ale naplnit nanejvýš polovinu a ve velkých prostorách čtvrtinu míst k sezení v hledišti. Vláda zároveň pro všechny oblasti sjednotila podmínky pro prokazování bezinfekčnosti.

 

Postupné rozvolňování od 31. května 2021

  • VENKOVNÍ KOUPALIŠTĚ, WELLNESS: Od 31. května se zpřístupní venkovní koupaliště, která budou fungovat s 50% obsazeností. Ve znovuotevřených bazénech a koupalištích bude platit limit jednoho člověka na 15 metrů čtverečních vodní a odpočinkové plochy v její blízkosti. Nutná bude ochrana dýchacích cest při vstupu či v odpočinkových zónách, ne však ve vodě. V saunách či solných jeskyních bude moci být kapacita naplněna pouze do 30 procent.  Při vstupu se budou muset lidé prokázat negativním testem z oficiálního odběrového místa, potvrzením o očkování či o prodělané nemoci v posledních 180 dnech.
  • VNITŘNÍ SPORTOVIŠTĚ: Vláda zároveň schválila otevření vnitřních sportovišť, bazénů. Ve vnitřních sportovištích bude platit limit jednoho člověka na 15 metrů čtverečních (dosud platilo i omezení maximálně 30 návštěvníků, toto už nyní platit nebude). Bude možné užívat šatny.
  • MUZEA, PAMÁTKY: Od 31. 5. bude také možné konání prohlídek v muzeích a památkách až pro 30 lidí s potvrzením o bezinfekčnosti.
  • VNITŘNÍ PROSTORY RESTAURACÍ: Od pondělí 31. května se otevřou vnitřní prostory restaurací s podmínkou, že počet hostů musí odpovídat počtu míst k sezení, nejvýše však 4 u stolu. Více hostů bude moci být usazeno u stolu s 10 a více místy (mezi skupinami čtyř zákazníků, kromě členů jedné domácnosti, musí být odstupy 1,5 metru). Lidé také budou muset dodržovat stejná pravidla, která platí pro zahrádky – musí mít potvrzení o prodělané nemoci, negativním covidovém testu nebo očkování. V podnicích není povolen živá hudba ani tanec.
  • HERNY, KASÍNA, KONGRESY: Vedle otevření kasin a heren se zvýší limit počtu účastníků na kongresech a konferencích na 250 osob uvnitř i venku.
  • KLUBY, DISKOTÉKY: Otevřou se hudební, herní, taneční či společenské kluby a diskotéky, nebude se v nich však smět tancovat. Lidé budou muset mít negativní test z oficiálního odběrového místa.

 

Postupné rozvolňování od 24. května 2021

  • HOTELY, UBYTOVÁNÍ: Vláda od 24. května zpřístupní hotely, které nabídnou plnou kapacitu. Podmínkou pro hosty bude negativní covidový test, očkování nebo prodělání nemoci v posledních 90 dnech.
  • PREZENČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ: od 24. května bude možné realizovat prezenční vzdělávací akce a zkoušky za podmínek, že vnitřní počet účastníků (včetně vystupujících, pořadatelů, zkoušejících apod.) nepřesáhne 50 % kapacity sezení a zároveň počet 50 osob, koná-li se akce ve vnitřních prostorech, nebo 100 osob, koná-li se tato akce výhradně ve vnějších prostorechVíce informací v mimořádném opatření ministerstva zdravotnictví č. 471 účinného od 24.5.2021.
  • OCHRANNÉ OBDOBÍ: Kabinet také prodloužil dobu, po kterou je člověk oficiálně chráněn po prodělání covidu, a to z 90 na 180 dnů.

 

Postupné rozvolňování od 17. května 2021

  • VZDĚLVÁNÍ A ZKOUŠKY: od 17. 5. bude možné realizovat prezenční vzdělávací akce: maximální přípustný počet přítomných účastníků nesmí být vyšší než 50 % celkové kapacity míst k sezení a zároveň celkový počet osob nesmí přesáhnout 10 osob (+ max. 3 osoby z řad veřejnosti na veřejné zkoušce), kdy mezi sedícími účastníky musí být volné sedadlo a musí se prokázat testem na covid či jinak - více v opatření ministerstva zdravotnictví ČR. Třídy prvního stupně základních škol budou moci realizovat výuku bez rotace.
  • ZAHRÁDKY RESTAURACÍ: V pondělí 17. května budou moci restaurace a hospody zpřístupnit hostům své venkovní zahrádky. Podmínkou bude max. počet 4 osob u jednoho stolu a prokázání se negativním testem na covid-19, popř. očkováním (stačí jedna dávka) nebo proděláním koronaviru v posledních 90 dnech. Dodržování pravidel bude kontrolovat hygiena nebo policie. Na zahrádkách restaurací bude moci fungovat pro hosty připojení wi-fi.
  • SPORT, FITNESS CENTRA: Zasportovat si od příštího týdne může venku až 30 lidí, amatérský sport byl dosud povolen pro max. 12členné skupiny. Vláda pro dvojice osob povolila také sportování uvnitř, bude tak možné hrát tenis nebo badminton. 17. května se otevírají také fitness centra, kde se lidé budou muset prokazovat negativním covidovým testem, očkováním nebo proděláním nemoci.
  • COVID PAS V ČESKU: V týdnu OD 17. 5. se v ČR začíná testovat tzv. covid pas. Od prvního června stát chce vydávat QR kódy lidem, kteří jsou proti nemoci očkovaní, v posledních 90 dnech ji prodělali nebo mají negativní test. Od druhé poloviny června chce vláda využívat k prokazování bezinfekčnosti mobilní aplikaci vyvinutou Hospodářskou komorou ČR.
  • VNITŘNÍ SPORTOVIŠTĚ: Už od pondělí 17. května vláda otevře vnitřní sportoviště s podmínkou 15 metrů čtverečních na jednoho klienta.

 

Postupné rozvolňování od 10. května 2021

  • MALOOBCHODNÍ PRODEJNY: Od pondělí 10. května se otevírá zbytek obchodů. Stále však platí povinnost nosit ve vnitřních prostorách respirátor a v prodejnách smí být maximálně jeden zákazník na 15 metrů čtverečních.
  • ŠKOLY, ŠKOLKY, STŘEDISKA VOLNÉHO ČASU: Od pondělí se do škol v celé republice vrací žáci 2. stupně základních škol a nižších stupňů šestiletých a osmiletých gymnázií a konzervatoří. V prezenční výuce se budou střídat v rotačním režimu po celých třídách. Otevírají se také střediska volného času pro děti, bez omezení začínají fungovat mateřské školy a dětské skupiny. Děti mladší osmnácti let se mohou vracet k organizovanému sportu. U zájmových kroužků se zvyšuje počet povolených osob v místě ze dvaceti na třicet. Pro děti do 6 let vstupuje v platnost výjimka z povinnosti absolvovat povinné testy na covid-19 tam, kde je to jinak nařízeno.
    Pro studenty se obnovuje klinická a praktická výuka na vysokých školách. Studenti se však budou muset pravidelně testovat a nosit ochranu úst a nosu.
  • LÁZNĚ: Lázeňské pobyty nově mohou absolvovat všichni občané ČR a EU a rezidenti s alespoň přechodným pobytem v Česku. Pro podstoupení lázeňské kůry je však nutné předložit negativní PCR test, doklad o kompletním očkování nebo o prodělání covidu v posledních třech měsících

 

Co stále platí: 

TESTOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ:

  • Zaměstnavatelé nově nesmí umožnit na pracovišti přítomnost zaměstnance, který v posledních 7 dnech neabsolvoval PCR test nebo Ag test nebo jiný preventivní test na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem. Testovat se musí také firmy do 10 lidí a živnostníci, kteří se při práci setkávají se třetími osobami.
  • Pro informace k testování lze kontaktovat celostátní informační linku pro firmy a OSVČ na telefonním čísle 1212, kterou provozuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
  • Vláda začátkem května definitivně potvrdila, že povinné testování jednou týdně bude ve firmách, v neziskových organizacích či na úřadech pokračovat zatím do konce června. Podstupovat ho budou muset nadále i živnostníci.
  • Více informací ZDE
  • Testování se řídí dle mimořádného opatření

 

ZÁVODNÍ STRAVOVÁNÍ

  • Díky přehodnocení původního zákazu bude v provozovnách, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, ve vězeňských zařízeních), opět umožněna od středy 3. března 2021 i přímá konzumace pokrmů.
  • U jednoho stolu ale bude smět sedět jen jeden strávník, pokud se jedná o dlouhý stůl, musí být mezi strávníky alespoň dvoumetrová mezera nebo mechanické překážky, které brání šíření kapének.
  • Více informací ZDE

 

SPOLEČNÁ KARANTÉNA

  • Od 3. března dochází k úpravě délky nařízené karantény pro osoby, které žijí ve společné domácnosti s osobou nakaženou koronavirem a nelze dodržet podmínky její izolace od ostatních členů domácnosti.
  • Nově se délka karantény v takovém případě zkracuje z 21 dnů na 14 dnů.

 

AUTOŠKOLY

  • Provoz autoškol v současnosti zcela zakázaný není, pokračovat může při dodržování protipandemických podmínek teoretická i praktická výuka.
  • Po dobu praktické jízdy s výcvikovým vozidlem v rámci zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel musí posádka vozidla používat respirátory alespoň třídy FFP2 nebo KN95.

 

Další informace

Jihočeské firmy, které se dostanou do obtíží nebo se nacházejí v situacích, které vyžadují právní posouzení, je možné využít našich právních poraden. Tyto poradny mají své týmy, které jsou Vám schopny v brzké době zodpovědět Vaše dotazy a pomoci v situacích ovlivňujících Vaše podnikání. 

Právní poradna Jihočeské hospodářské komory

 

Zdroje informací

  • https://koronavirus.mzcr.cz - speciální web ke koronaviru

  • Informační server pro podnikatele: www.businessinfo.cz/koronavirus - mj. nejčastější otázky a odpovědi

  • Úřad vlády: www.vlada.cz

  • Ministerstvo zdravotnictví: www.mzcr.cz- zdraví a hygiena

  • Státní zdravotní ústav: www.szu.cz- zdraví a hygiena

  • Ministerstvo zahraničních věcí: www.mzv.cz- zahraniční cesty

  • Ministerstvo dopravy: www.mdcr.cz- doprava

  • Ministerstvo vnitra: www.mvcr.cz- bezpečnost, hranice a pobyt

  • Ministerstvo financí: www.mfcr.cz - daně a další finance

  • Ministerstvo práce a sociálních věcí: www.mpsv.cz - pracovněprávní oblast, sociální pojištění a sociální dávky

  • Česká správa sociálního zabezpečení: www.cssz.cz - sociální pojištění

  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: www.msmt.cz - vzdělávání a sport

  • Ministerstvo pro místní rozvoj: www.mmr.cz - cestovní ruch, zájezdy

  • Českomoravská záruční a rozvojová banka: www.cmrzb.cz - podpůrné programy

  • Česká obchodní inspekce: www.coi.cz - spotřebitelé

 

Informační linky

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu: 224 854 444 - speciální informační linka pro živnostníky a podnikatele

  • Státní zdravotní ústav: 724 810 106, 725 191 367 - zdraví a hygiena

  • Ministerstvo dopravy: 225 131 810, 225 131 820 - doprava

  • Ministerstvo zahraničních věcí: +420 224 183 100, +420 224 183 200 - zahraniční cesty

 

Informace z Hospodářské komory ČR

  • Hospodářská komora České republiky poskytuje a zveřejňuje informace spojené s COVID-19 na svých webových stránkách

Aktualizováno 20. 06. 2021

Covid kalkulačka

  • COVID kalkulačka MPO vypočívává podporu podnikatelů z dotačních programů státu. Tak, aby si bylo možné vypočítat celkové měsíční dotace za dobu, kdy podnikání muselo být kvůli koronaviru omezeno.

  • Cílem COVID kalkulačky je pomoci podnikatelům k lepšímu přehledu v dotacích a jejich výši.

  • Kalkulačka je k dispozici na adrese: https://www.mpo.cz/cz/covid-kalkulacka-mpo.html

 

Program ANTIVIRUS - program ochrany zaměstnanosti

Vláda dne 19. dubna schválila prodloužení Antiviru do konce května. Postup žádosti a pravidla programu ANTIVIRUS zůstávají zachována.
Více informací k prodloužení ZDE.

Jednotlivé režimy

  • Antivirus A je určený pro podniky s nuceným omezením provozu a zaměstnanci v karanténě.
  • A+ je určen pro podniky, které byly uzavřené v souvislosti s vládním nařízením (například restaurace, fitness apod.).
  • V režimu B stát přispívá na náhrady mezd zaměstnanců v podnicích, na které koronavirová krize dopadla nepřímo. Například skrze pokles odbytu nebo dodávek vstupů.

Antivirus A, A Plus – nucené omezení provozu a karantény

  • AKTUÁLNĚ: Vláda dne 31. 5. rozhodla o neprodloužení Antiviru A Plus na červen. Antivirus A je naopak prodloužen do konce června. Více ZDE.

Antivirus B – související hospodářské potíže

  • AKTUÁLNĚ: Vláda dne 31. 5. již neprodloužila Antivirus B na červen. Více ZDE

Kde žádat a kdo má nárok na podporu

 

COVID – Nepokryté náklady

  • Má pomoci podnikatelům, kteří se kvůli pandemii koronaviru nachází ve ztrátě, s uhrazením části nepokrytých fixních nákladů.
  • Jedná se o plošně zaměřený, záchytný program pro firmy bez ohledu na konkrétní sektor, formu vlastnictví či počet zaměstnanců.
  • O podporu z plošného programu Covid – Nepokryté náklady mohou podnikatelé žádat od 28. června do 13. září. Žádosti se budou, stejně jako dosud, podávat prostřednictvím informačního systému AIS MPO. V aktuální první výzvě ze stejného titulu lze žádosti podávat do 19. července. 
  • Byla vyhlášena výzva s rozhodným obdobím od 1. dubna do 31. května. Pokud si do 9. května žádáte o COVID- 2021, můžete si ještě následně zažádat o COVID - Nepokryté náklady. Poté platí, že poměrná část vyplacená žadateli v programu COVID - 2021 bude snižovat základ pro výpočet výsledné výše dotace v programu COVID - Nepokryté náklady. 
  • Podmínkou získání podpory v programu COVID – Nepokryté náklady bude pokles obratu firmy v lednu a únoru 2021 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 alespoň o 50 % a doložení účetní ztráty.
  • COVID - Nepokryté náklady bude alternativou k programu COVID - 2021. Firmy si budou moct vybrat jednu z těchto dvou kompenzací, která pro ně bude výhodnější.
  • Výše podpory bude činit 60 % nepokrytých fixních náklad, limit na jednoho žadatele bude 40 milionů korun. Podnikatelům tak pomůžeme s úhradou části nákladů/výdajů, které nejsou pokryty výnosy/příjmy.
  • Spolu s pomocí z COVID – 2021 nahradí dosavadní specifické programy. Kromě těchto dvou kompenzací bude pokračovat náhrada mzdy v programu Antivirus a kompenzační bonus OSVČ.
  • Více informací na MPO

 

COVID - Veletrhy/kongresy

  • AKTUÁLNĚ: 20. 5. nabyl účinnost dodatek, kterým dochází k prodloužení termínu pro podávání žádostí do 14. června 2021.

  • Program je určen podnikatelům (fyzickým i právnickým osobám) podnikajícím v oblasti organizace a realizace veletrhů, výstav, kongresových, firemních a dalších hromadných akcí zaměřených především na B2B segment, kterým klesl obrat alespoň o 30 %.
  • Pomoc se zpětně týká období od března do dubna 2020. Žádat je možné ZDE, a to do 31. května 2021.
  • Pokud je žadatel příjemce podpory z programu Antivirus, tak bude muset v žádosti zohlednit odpovídající část podpory poskytnutou z tohoto programu.
  • V případě, že byl příjemcem kompenzačního bonusu, bude muset vrátit i načerpané prostředky z tohoto programu. Bližší informace je možné najít ZDE.
  • Jde-li o žadatele s majetkovou účastí státu, nebo územního samosprávného celku ČR, má žadatel nárok na 40 % nepokrytých nákladů (ztráty).
  • V programu je pro podnikatele vyhrazeno 600 milionů korun.
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu začalo žádiosti přijímat 6. dubna, podávat je bude možné do 31. května 2021.
  • Maximální výše podpory činí 20 milionů Kč na jednoho žadatele.
  • Žádosti se podávají prostřednictvím systému AIS MPO přes elektronický formulář spolu s potřebnými dokumenty ověřené auditorem.
  • Více informací: www.mpo.cz/covid-veletrhy.
  • Žadatelé mohou další informace získat na mailu covidveletrhy@mpo.cz, poradí i linka 1212.

 

16. generální pardon ministryně financí

  • reaguje na žádost HK ČR, aby byla i letos živnostníkům fakticky prodloužena lhůta pro podávání daňového přiznání k dani z příjmů.
  • Pardon ji tak prodlužuje o měsíc jak u těch fyzických osob, které podávají přiznání v listinné podobě, tj. až do 3. května, tak u poplatníků, co podávají přiznání v elektronické formě – ti mohou bez sankcí splnit své povinnosti až 1. června.
  • Současný generální pardon odpouští DPH na respirátory a další položky dodané v rámci ČR do 3. června a toto prominutí má prokazatelný pozitivní dopad do cen tohoto zboží a v běžném obchodním styku je odpuštění DPH realizováno bez jakýchkoliv problémů a nejasností. Nově bude odstraněna přebytečná administrativa, která komplikovala dodání těchto ochranných pomůcek veřejným institucím v těch situacích, kdy je instituce přímo nakoupila mimo ČR a dále využívala na neziskové aktivity (například je zdarma rozdala zdravotníkům).
  • Rozhodnutí o prominutí je zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 16/2021.

 

Kompenzační bonus pro OSVČ

  • AKTUÁLNĚ (k 31. 5.): Kompenzační bonus není prodloužen na červen, protože ekonomika je až na drobné výjimky otevřená. Tyto výjimky řeší kompenzace pod Ministerstvem průmyslu a obchodu. O kompenzace za druhé až čtvrté bonusové období jde nadále žádat.

  • Vláda prodloužila bonus do konce května. Finanční správa bude pracovat na úpravě formuláře žádosti, které by měly začít být přijímány v týdnu od 10. května. Materiál schválený vládou najdete v aplikaci ODok.

  • Na kompenzační bonus dosáhne širší okruh žadatelů, je navýšený na 1 000 Kč denně a nebude již vázán na nouzový stav. Velmi důležitou změnou je takéto, že bonusová období už nebudou nijak svázána s trváním nouzového stavu. Návrh zákona zavádí dvě bonusová období odpovídající únoru a březnu letošního roku.

  • O kompenzační bonus určený OSVČ a společníkům malých s.r.o. bude možné žádat i za duben, prodloužení o měsíc schválila vláda. Pracovníkům na dohody zůstává podpora 500 Kč denně. O kompenzaci mohou žádat podnikatelé, kterým v rozhodném období klesly tržby o 50 % a více.

  • Bonus přitom bude individuálně zastropován pro subjekty s typicky nižšími příjmy, jako jsou důchodci či studenti, aby nedocházelo v jednotlivých případech k nespravedlivému překompenzování. V případě dohodářů pak zůstává zachována původní výše bonusu 500 Kč denně. Novinkou je také možnost nároku na kompenzační bonus 500 Kč za dny, kdy měl potenciální příjemce nařízenou karanténu nebo izolaci. 

  • Finanční správa vyplácí kompenzační bonusy vždy až po nabytí účinnosti zákona.

  • O kompenzační bonus mohou žádat: osoby samostatně výdělečně činné, společníci vybraných společností s ručením omezeným a osoby pracující na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti.
  • Zájemci z řad OSVČ a malých s.r.o. s nejvýše dvěma společníky budou moci o kompenzační bonus snadno požádat na místně příslušném finančním úřadě vyplněním formuláře.
  • Pokyny pro vyplnění žádosti zde
  • Podat žádost bude nadále možné e-mailem, datovou schránkou, poštou , osobně na podatelně či přes webovou aplikaci: https://ouc.financnisprava.cz/kb2021/form/bonus
  • Více informací
  • Nejčastějí otázky a odpovědi ke kompenzačnímu bonusu ZDE
  • Nejčastější otázky pro rok 2021

 

Ošetřovné pro OSVČ 

  • AKTUÁLNĚ: Od. 1. 6. mohou osoby samostatně výdělečně činné opět žádat o „ošetřovné“ v kontextu s pandemií koronaviru. Aktuální podpora se týká období od 6. dubna do 16. května 2021. Příjem žádostí začal v 9 hodin, podávat je bude možné do konce června.

  • Cílem výzvy je zmírnění negativních dopadů souvisejících s celosvětovým šířením onemocnění COVID-19 na osoby samostatně výdělečně činné v České republice.
  • Účel/podmínky pro čerpání: Zmírnění negativních dopadů na OSVČ v České republice, konkrétně dopadů spojených s nutností péče OSVČ o děti do 10 let nebo osoby závislé na péči jiné osoby dle zákona o sociálních službách, které nemohou navštěvovat školu nebo jiné zařízení.
  • Jaká je maximální částka podpory: 400 Kč/den
  • Rozhodné období: 1. až 31. 3. 2021
  • Příjem žádosti: od 22. 4. 2021 od 9:00 hod. do 21. 5. 2021 do 23:59 hod.
  • Více informací ZDE
  • Tiskopis pro vyplnění žádosti zde.
  • Podpora ve formě dotace bude vyplacena OSVČ, která:
    • pečuje o dítě mladší 10 let (dítě/děti musí být nejpozději k poslednímu dni stanoveného období mladší 10 let), které jinak navštěvuje školu či jiné dětské zařízení v současné situaci uzavřené kvůli COVID-19, nebo pro účely péče o dítě, které se nemůže účastnit výuky z důvodu nařízení karantény, obojí za předpokladu, že na stejné dítě nečerpá tuto dotaci nebo jiný příspěvek sloužící ke stejnému účelu žádná jiná osoba
    • pečuje o nezaopatřené dítě maximálně do věku 26 let, které je závislé na pomoci jiné osoby alespoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních službách, pokud nemůže navštěvovat školu z důvodu jejího uzavření na základě mimořádného opatření proti šíření infekce COVID-19, za předpokladu, že na stejné nezaopatřené dítě nečerpá tuto dotaci nebo jiný příspěvek sloužící ke stejnému účelu žádná jiná osoba
    • pečuje o osobu, jež je z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu závislá na pomoci jiné osoby alespoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních službách, která byla umístěna dočasně do domácí péče z důvodu uzavření zařízení sociální péče, kde jinak pobývá, na základě mimořádného opatření proti šíření infekce COVID-19, za předpokladu, že na stejnou osobu nečerpá tuto dotaci nebo jiný příspěvek sloužící ke stejnému účelu žádná jiná osoba

 

Liberační balíček a zrušení daně z nabytí nemovitých věcí

  • Vláda schválila rozhodnutí, kterým promine úrok z prodlení u daně z přidané hodnoty splatné v období říjen až prosinec 2020, bude-li daň uhrazena do konce roku 2020, a zálohy splatné v prosinci 2020 na dani z příjmů fyzických osob, dani z příjmů právnických osob a dani silniční.
  • Ministerstvo financí dopracuje a předloží vládě také rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty.
  • Byla také zrušena daň z nabytí nemovitých věcí ve výši 4 % z celkové kupní ceny, a to se zpětným účinkem.
  • Více o liberačním balíčku ZDE.
  • Více informací na webu Ministerstva financí

 

COVID III (Úprava Invest)

  • Cílem programu je podpořit prostřednictvím ručení za provozní bankovní úvěry podnikatelů do 500 zaměstnanců, jejichž ekonomické aktivity jsou omezeny v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření.
  • Covid III bude prodloužen do 31. prosince 2021. K definitivnímu prodloužení ale dojde až po notifikaci Evropskou komisí.
  • Podnikatelé budou moci nově kromě provozních úvěrů požádat Českomoravskou záruční a rozvojovou banku o záruku i na investiční úvěry.
  • Prodlužuje se i doba, do kdy lze uplatnit plnění ze státní záruky, a to až do 30. dubna 2026, namísto původního 30. června 2024.
  • Českomoravská záruční a rozvojová banka nabízí tři typy záruk, a to:
    • až do výše 90 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků do 250 zaměstnanců,
    • až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků od 250 do 500 zaměstnanců,
    • maximální výše zaručovaného úvěru nesmí přesáhnout 50 mil. Kč.
  • Doba ručení max. 3 roky
  • Podnikatel o podporu žádá formou žádosti o úvěr u spolupracující finanční instituce, která má s ČMZRB uzavřenou smlouvu o portfoliovém ručení pro Program COVID III.
     
  • Záruční program Covid III bude nově změněn na Covid III – Úprava Invest. Firmy tak budou moci získat záruku od Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s. i za komerční úvěry na investice.
  • Dosud stát touto formou ručil jen za úvěry provozní. Podnikatelé se tak se státní zárukou budou moci půjčit na investice až 90 milionů korun. Podniky do 250 zaměstnanců dostanou záruku až do výše 90 procent jistiny pro úvěry do 50 milionů, respektive do 50 procent pro úvěry do 90 milionů. U firem do 500 zaměstnanců bude ručení až do výše 80 procent pro úvěry do 50 milionů, respektive až do výše 50 procent jistiny úvěru do 80 milionů.
  • Více informací ZDE

 

Záruka COVID Plus pro velké exportéry

  • Cílem tohoto podpůrného úvěrového programu Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. (EGAP) je podpořit podnikání a posílit likviditu velkých exportních firem a jejich dodavatelů s více jak 250 zaměstnanci, které postihly ekonomické dopady COVID-19.
  • Podmínkou pro získání záruk je:
    • Minimální počet 250 zaměstnanců a podíl vývozu na celkových tržbách v roce 2019 musí dosahovat minimálně 20 procent, do čehož se ovšem počítají i výrobní dodávky pro jiného exportéra.
    • Program není určen firmám, které měly existenčních problémy ještě před vyhlášením nouzového stavu.
    • EGAP přijímá žádosti o záruky i pro firmy z oblastí cestovního ruchu a dopravy.
  • AKTUÁLNĚ: Vláda ČR dne 25. ledna 2021 projednala a schválila úpravu programu. Změnou je, že v rámci programu může žádat i subjekt s převažující ekonomickou činností ubytování - více ZDE.
  • Více informací 

 

Balíček opatření na podporu exportérů

  • Určeno pro právnické osoby. 
  • Přednostní vyřízení žádosti, snížené poplatky, zkrácená čekací doba a další služby
  • Bez žádosti - funguje automaticky.
  • Více informací ZDE

 

Odložení EET

  • Vláda předloží Parlamentu  návrh novely zákona o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, kterým chce prodloužit odložení povinnosti pro podnikatele evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb z 31. prosince 2020 až do 31. prosince 2022.
  • Odložení by se týkalo všech vln EET, tedy jak podnikatelů z 1. a 2., kteří v uplynulých letech již povinně evidovali, tak i 3. a 4. vlny, která doposud čekala na svůj start.
  • Novelu je třeba schválit ještě v letošním roce, jinak by se k 1. lednu 2021 musela EET rozběhnout naplno, a proto chce vláda použít institut legislativní nouze.
  • Více informací ZDE

 

Bezplatný odklad daně

  • V případě finančních potíží způsobených opatřeními proti šíření koronaviru mohou podnikatelé bezplatně do konce roku požádat o odložení platby daně nebo její rozložení na splátky.

  • Žádost by měla obsahovat informaci, v jak vysokých splátkách a v jakých lhůtách může poplatník daň uhradit.

  • Jak podat: Pro podání vůči správci daně elektronicky lze využít buď datovou schránku nebo společné technické zařízení správců daně (aplikace EPO - Elektronická podání pro Finanční správu), dostupná na adrese www.daneelektronicky.cz

  • Více informací ZDE

 

COVID – 2021 - ukončeno k 9. 5.

  • AKTUÁLNĚ (1. 6.): Vláda ukončila program Covid 2021 k 9. květnu. Žádosti z proběhlé výzvy bylo možné podávat do 2. června.
  • Plošný kompenzační program COVID – 2021 počítá s pomocí ve výši 500 Kč na den za zaměstnance v pracovním poměru po dobu násobeno počtem dnů v daném období, kdy byl provoz firem kvůli koronaviru omezen.
  • COVID 2021 pomůže podnikatelům, kterým v letošním lednu a v únoru ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 klesly tržby alespoň o 50 %. Výjimku budou mít OSVČ, které začaly podnikat po prvním dni srovnávacího období.
  • Dotace z COVID – 2021 spolu s pomocí z COVID – Nepokryté náklady nahradí dosavadní specifické programy. Kromě těchto dvou kompenzací bude pokračovat náhrada mzdy v programu Antivirus a kompenzační bonus OSVČ.
  • Podporu z programu nebude možné kombinovat s kompenzačním bonusem OSVČ, programem COVID – Nepokryté náklady a ostatními programy podpory na zmírnění dopadů koronaviru. Výjimku bude tvořit program Antivirus, souběh s touto náhradou mzdy možný bude.
  • Více informací na MPO či na https://covid.gov.cz/situace/kompenzace/covid-2021
  • S covid dotacemi poradí i celostátní linka pro firmy a OSVČ na telefonním čísle 1212.

 

 

COVID - Lázně 2021 - ukončeno

  • Cílem dotačního titulu je podpora lázeňského cestovního ruchu. Podpora bude realizována formou podpory poptávky po službách cestovního ruchu, respektive podporou poptávky po ozdravných a preventivních pobytech v lázních (nejedná se o pobyty realizované v rámci komplexní či příspěvkové lázeňské péče).
  • Příjem žádostí: 12. 4. 2021 - 28. 5. 2021
  • Více informací ZDE

 

Komorová právní poradna

Členové Jhk mohou řešit právní otázky, které vyvstaly v souvislosti s koronavirem, přes bezplatnou Komorovou právní poradnu. Až do odvolání mohou členové Jhk zasílat své dotazy na:

Mimo to mohou podnikatelé využít také poradny Hospodářské komory ČR, která je dostupná v Právním elektronickém systému (PES): https://www.pespropodnikatele.cz/, od 1. února 2021 HK ČR obnovila činnost poradny pro podnikatele v souvislosti s covidem-19 - odkaz pro vložení dotazu: https://poradnapropodnikatele.komora.cz/

Aktualizováno 15. 02. 2020

Rakousko

Od 10. 2. 2021 se mění podmínky příjezdu do Rakouska.

Pozor: Lékařské potvrzení  prodělání onemocnění covidem-19 není důvodem k upuštění od povinnosti testu, karantény či registrace.

Co vše musíte splnit při cestě do Rakouska:

  1. Elektronická registrace  - jak ji vyplnit naleznete ZDE
  2. Negativní test PCR či antigenní test – nesmí být starší než 72 hodin
  3. Formulář (DE, EN) lékařského osvědčení o absolvování testu na SARS-CoV-2

Změny se týkají také PENDLERŮ, kteří jsou povinni předložit lékařské osvědčení o absolvování antigenního či PCR testu s negativním výsledkem, který je platný 7 dní od okamžiku odběru.

Pozor: Pokud test při vstupu do Rakouska nemáte, můžete se nechat do 24 hodin od vstupu otestovat v Rakousku. V tomto případě pak můžete lékařské osvědčení nahradit výsledkem testu provedeným v Rakousku.  Možnost využití bezplatných rakouských testovacích stanic. Výsledek obdržíte telefonicky či emailem. Nutné doložit sídlo zaměstnavatele v Rakousku. Nutná také elektronická registrace.

Seznam testovacích míst v Rakousku naleznete na tomto ODKAZE v dolní časti textu s názvem Testovací místa v Rakousku.

Výjimku z této povinnosti mají například:

  • lidé, kteří Rakouskem jen projíždějí,
  • a také osoby, které do Rakouska cestují v naléhavé a neodkladné rodinné záležitosti, jako je například pohřeb.

Zůstávají kontroly na hranicích se sousedními státy, pokračovat budou kontroly na hranicích s Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem.

Rakouská vláda zároveň zpřísnila podmínky cestování do země. Například z povinné desetidenní karantény po příjezdu do Rakouska se už lidé nebudou moci vyvázat novým negativním PCR testem. Dosud to bylo možné po pěti dnech, pendleři mají z desetidenní karantény i nadále výjimku.

Rakousko dále zvýšilo pokuty za nedodržování protiepidemických opatření. Za nenošení respirátoru a nedodržování odstupů nyní bude hrozit pokuta ve výši 90 eur (přes 2300 korun), zatímco dosud to bylo 25, potažmo 50 eur.

Více informací: na stránkách MZV.

 

Německo

Od 14. 2. zařadilo Německo Českou republiku na seznam rizikových zemí s mutujícím virem. Dochází tak k dalšímu zpřísňování pravidel pro cestování pro občany České Republiky cestující do a přes Spolkovou republiku Německo. Až na velmi úzký okruh výjimek musí cestující z ČR nastoupit v Německu po příjezdu do karantény.

Čeští PENDLEŘI doposud v Sasku potřebují dva testy týdně, v Bavorsku se musí testovat každých 48 hodin.

Do BAVORSKA budou nově moci dojíždět všichni pendleři, které zaměstnavatel označí za nezbytné. Od středy má Německo umožnit denní dojíždění za prací všem důležitým profesím.

Co vše musíte splnit při cestě do Německa:

  1. Elektronická registrace
  2. Negativní PCR nebo antigenní test (v německém či anglickém jazyce) – nesmí být starší než 48 hodin – pozn. Není podstatné, jestli cestující cestuje i na velmi krátké období (např. pouze na jednu hodinu).
  3. Karanténa 10 – 14 dní dle dané Spolkové země. Pozn.. Karanténu nelze zpravidla zkrátit ani po 5 dnech na základě předložení druhého negativního testu.

Osoby, které Německem pouze projíždějí, se musí taktéž povinně registrovat, mít s sebou doklad o úspěšné provedené registraci a musí mít s sebou test.

Osoby, které cestují do Německa nebo přes Německo, mají výjimku z karantény pouze ve velmi omezených případech. Výjimky z karanténních opatření mají:

  • osoby projíždějící přes Německo bez zbytečných odkladů
  • nákladní dopravci/osoby, které do Německa cestují z pracovních důvodů, aby přepravily přes hranice zboží nebo náklad po silnici, železnici nebo letecky (v případě pobytu na území Německa méně než 72 hodin a za dodržení ochranných a hygienických opatření)
  • pendleři, kteří pracují v oblasti zdravotnictví nebo pečovatelských službách (tito musí splňovat karanténní nařízení dané spolkové země).

V individuálních případech může místně příslušný úřad rozhodnout od upuštění od karantény.

POZOR: Každá ze spolkových zemích má vlastní opatření proti COVID-19, za tímto účelem doporučujeme sledovat informace tamních zastupitelských úřadů ČR.

Rozcestník k portálům jednotlivých spolkových zemí s opatřeními proti COVID19 je k nalezení ZDE.

Zastupitelské úřady ČR v Německu:

Více informací:

 

Interaktivní mapa Evropské unie ke Covid-19

Interkativní mapa států Evropské unie zobrazuje veškeré důležité informace týkající se covid-19 a přístupu či omezení v jednotlivých zemích. Naleznete tu také informace pro podnikatele, turisty či dopravce, telefonní čísla a odkaz na webové stránky zahraničních institucí.

Interaktivní mapa ZDE

 

Bezplatné exportní služby pro vývozce

  • Agentura CzechTrade poskytuje 58 expertů na teritoria celého světa. A to jak přes českou centrálu v Praze, tak i v zahraničních kancelářích. Poskytování exportních služeb bude zdarma až do konce roku 2020.
  • Více informací ZDE

 

Klíčové informace pro podnikání se zahraničím

Pokud obchodujete se zahraničními subjekty, doporučujeme sledovat: 

  • tarifní a netarifní bariéry – nejčastěji se dozvíte o zákazu vývozu specifických výrobků (převážně zdravotnického materiálu);
  • logistiku – všechna nutná či doporučená opatření pro tranzit či dodej zboží včetně dokumentů, které musíte nově předkládat na hranicích;
  • otevřené hraniční přechody – nejen, které přechody jsou otevřené, ale často i doporučené přechody s menšími kolonami (pokud takové jsou);
  • hygienická opatření – nejčastější je nutnost mít roušku a dezinfekci (někde dobrovolně, někde povinně);
  • plán ekonomické podpory – komplexní informace o krocích vlády dané země pro zmírnění ekonomického poklesu;
  • perspektivní sektory pro podnikání – obchodní výměna se nezastavila a i v dnešní době je možné se zeměmi obchodovat (například při přestavbě nemocnic);
  • ekonomická predikce – odhady pro ekonomický vývoj v dané zemi pro rok 2020 a často i rok 2021

Z hlediska obchodních cest a nutnosti testu na koronavirus doporučujeme sledovat Rozcestník informací k cestování  Ministerstva zahraničních věcí ČR a mapu cestovatele.

Pokud musíte absolvovat po návratu test na koronavirus, zde je seznam odběrových center.

 

Pomoc české ekonomice - Mapa strategických příležitostí

Mapa strategických příležitostí má za cíl pomoci firmám orientovat se v turbulentní době a zprostředkovává aktuální příležitosti ze světa. Vychází z unikátních informací, kterými disponují ekonomičtí diplomaté českých zastupitelských úřadů a zástupci agentur na podporu exportu ve světě. Publikace reaguje na bezprecedentní události roku 2020. Najdete zde kromě aktuálních strategických sektorů i pochopení dopadů pandemie koronaviru na český export, a to pomocí představení dosavadních proměn ekonomik vybraných zemí jak z pohledu fiskálních reakcí národních vlád, tak v makroekonomických souvislostech spolu s budoucím ekonomickým vývojem a faktory, které jej ovlivňují.

Mapa strategických příležitostí ke stažení ZDE

 

Zdroj informací:

Komorové vouchery

Komorové vouchery pomáhají podnikatelům v této covidové době, kdy nemohou běžně poskytovat své služby, i v blízké budoucnosti s nastartováním podnikatelské činnosti.

Propagujte své podnikání zveřejněním své nabídky. Zveřejnění je pro členy Jhk zdarma.

Chcete podpořit ostatní firmy? Zakupte si nabízené vouchery. 

Aktuality

Zpracováváme soubory cookies. Pomáhají nám ke správnému fungování webové stránky, k poskytování funkcí sociálních sítí, personalizaci obsahu a inzerce a k analýzám její návštěvnosti. Používáním webu souhlasíte s jejich užitím.