Strategii na podporu malých a středních podniků (MSP) v České republice (ČR) pro období 2021-2027 schválila vláda. Má za cíl zvýšit produktivitu a konkurenceschopnost českých MSP a tím zároveň posílit mezinárodní pozici ČR, mj. v oblasti výzkumu a inovací či využití pokročilých technologií a dovedností. Koncepční dokument vychází především ze zjištění a doporučení Světové banky.
Vláda schválila Strategii na podporu malých a středních podniků pro období 2021 - 2027
Prioritou vlády je dle Ministerstva průmyslu a obchodu udržet konkurenceschopnost ČR a posilovat naši pozici ve světě. Strategie vznikla ve spolupráci s jednotlivými resorty, zástupci Světové banky a Evropské komise (EK), velký dík dle MPO patří také podnikatelům a asociacím, se kterými ministerstvo jednalo. Mezi klíčové oblasti, kterými se dokument zabývá, patří podnikatelské prostředí, přístup k financím, přístup na trhy, pracovní síla, dovednosti a vzdělávání, výzkum, vývoj a inovace, digitalizace, nízkouhlíková ekonomika a účinné nakládání se zdroji.
„Malé a střední podniky hrají z pohledu růstu české ekonomiky, tvorby pracovních míst či inovativnosti nezastupitelnou roli. Jejich rozvoji však může bránit řada faktorů jako například omezený přístup k financím, informacím o nových technologiích a potenciálních trzích, nedostatečné inovační schopnosti či samotné podnikatelské prostředí. V zájmu ulehčení rozvoje MSP chce vláda tento segment koncepčně podporovat a zajistit tak růst jejich produktivity a konkurenceschopnosti,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU fondy Marian Piecha, který je zároveň předsedou Řídicího a koordinačního výboru, hlavního orgánu pro řízení, koordinaci a monitorování implementace schválené strategie.
Odpovědnost za plnění jednotlivých opatření mají příslušné resorty a úřady dle jejich zaměření. „Problematika podpory MSP pokrývá celou řadu oblastí, proto jsme již na počátku příprav zohlednili velký kompetenční přesah. Výsledná podoba tak zároveň respektuje další klíčové strategické či koncepční dokumenty na národní i evropské úrovni, čímž zajišťuje tolik potřebné synergie. Celkově pak strategie obsahuje 107 ambiciózních opatření, jejichž splnění by mělo vést k dosažení stanovených cílů a komplexnímu rozvoji segmentu MSP,“ říká Pavel Juráš z odboru strukturálních fondů MPO, pod jehož vedením strategie vznikala.
Strategie MSP navazuje na Koncepci podpory malých a středních podnikatelů z období 2014 – 2020. Pro to, aby se nástroje na podporu MSP optimalizovaly, zpracovala Světová banka ve spolupráci s MPO a EK analýzu současného prostředí MSP v ČR. A právě ze závěrů a doporučení uvedené analýzy vychází strategie nová, která by měla pomoci posílit produktivitu českých MSP. Roční souhrnnou zprávu o plnění Strategie MSP bude MPO od příštího roku pravidelně zveřejňovat na webu www.mpo.cz.
Samotný dokument a jeho přílohy jsou samozřejmě na webu volně ke stažení - ZDE.
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Nová povinnost pro zaměstnavatele: Nástup cizince musí hlásit ještě před započetím práce
Od 1. října 2025 vstupuje v platnost nová povinnost pro všechny zaměstnavatele, kteří přijímají do pracovního poměru cizince – včetně občanů Slovenské republiky. Zaměstnavatelé nově musí ohlásit ná...
Mapa globálních oborových příležitostí: Objevte nové šance pro rozvoj vašeho podnikání
Chcete rozšířit své podnikání? Pomůže vám Mapa globálních oborových příležitostí.
Konference Future-Proof Leadership
Přijďte zjistit ve středu 17. 9. 2025, jak můžete vnést udržitelnost do firemní strategie. Inspirujte se zkušenostmi skvělých řečníků a příklady z praxe. Zjistěte, jaké jsou trendy ve vnímání udržitel...