Aktuality

Práce na home-office je stále oblíbenější. Pochvalují si ji zaměstnanci i vedoucí pracovníci

07. říjen 2020
Byznys IT HR a personalistika

S nástupem epidemie koronaviru nastaly už na jaře letošního roku zásadní změny v oblasti využívání práce z domova. Na tento jev zareagovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí rozsáhlým průzkumem o míře využívání tzv. home office, o postojích těch, kdo s ním mají zkušenosti, a také o hlavních výhodách a limitech tohoto fenoménu. Osloveni byli zaměstnanci i vedoucí pracovníci v různých typech organizací, jejich zkušenosti jsou převážně pozitivní.

Průzkum realizovaný ve spolupráci s projektem DigiKatalog financovaným z Operačního programu Zaměstnanost se soustředil na situaci a možnosti práce z domova před první vlnou epidemie koronaviru i během ní. Anonymní dotazník určený zástupcům státní správy, samosprávy, soukromých firem i neziskových organizací kompletně vyplnilo téměř 6 000 respondentů.

Před vypuknutím epidemie panovaly zásadní rozdíly ve využívání práce z domova především mezi různými typy zaměstnavatelů. Možnost pracovat na home office měla více než polovina respondentů soukromých organizací, a naopak méně než čtvrtina zaměstnanců veřejného sektoru. Také podmínky pro využívání této formy práce byly pro zaměstnance soukromých firem jednodušší.

V průběhu první vlny epidemie se počet zaměstnanců pracujících z domova, především ve státní správě a samosprávě, skokově navýšil. To donutilo zaměstnavatele urychleně vyřídit potřebnou administrativu, nastavit pravidla a posílit technické vybavení.

Odměnou jim byla ve více než 90 % spokojenost s fungováním práce z domova i s komunikací se zaměstnanci na dálku. Zhruba polovina vedoucích pracovníků považuje home office za benefit či prostředek slaďování pracovního a rodinného života. Čtvrtina věří, že může práci dokonce zefektivnit. Každý pátý vedoucí si s umožněním práce z domova naopak spojuje organizační komplikace.

Pro většinu řadových zaměstnanců je práce z domova lepší než práce v kanceláři z hlediska organizace času, soustředění i výkonnosti. Nejčastěji zmiňovanými mimopracovními klady jsou pak úspora času, možnost pracovat při drobné zdravotní indispozici či možnost zajistit péči o členy rodiny. Mezi nevýhodami naopak zaznívaly nedostatek sociálního kontaktu a nižší flexibilita při řešení pracovních otázek s kolegy. Důležitým faktorem nicméně je, že čím dlouhodobější zkušenost zaměstnanci s prací z domova měli, tím lépe ji hodnotili.

Souhrnná zpráva z průzkumu je dostupná veřejnosti v online podobě ZDE. Získané poznatky poslouží jako podklad pro nastavení související pracovněprávní legislativy a zároveň se stanou součástí připravované Metodiky práce z domova, kterou připravuje právě tým projektu DigiKatalog.

Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

23. září 2025
HR a personalistika

Nová povinnost pro zaměstnavatele: Nástup cizince musí hlásit ještě před započetím práce

Od 1. října 2025 vstupuje v platnost nová povinnost pro všechny zaměstnavatele, kteří přijímají do pracovního poměru cizince – včetně občanů Slovenské republiky. Zaměstnavatelé nově musí ohlásit ná...

Přečíst celý článek
12. září 2025
Byznys

Mapa globálních oborových příležitostí: Objevte nové šance pro rozvoj vašeho podnikání

Chcete rozšířit své podnikání? Pomůže vám Mapa globálních oborových příležitostí.

Přečíst celý článek
25. srpen 2025
IT HR a personalistika

Digitalizace není revoluce, ale evoluce

Jak malé firmy zvládají digitalizaci účetnictví a proč se jim to opravdu vyplácí? Digitalizace účetnictví je dnes jednoduchý, finančně nenáročný proces, který zvládnou i malé firmy během několika d...

Přečíst celý článek