Aktuality

MPSV zlepšilo dostupnost mimořádné okamžité pomoci (MOP), žádostí v krizi přibývá

22. duben 2020
HR a personalistika Podpora podnikání Koronavirus

Ministerstvo práce a sociálních věcí zjednodušilo způsob žádání o MOP, zcela elektronizovalo podání a odstranilo testování majetku žadatelů vyjma finančních prostředků na bankovním účtu. Žádostí přitom v posledních týdnech přibylo. Jen v dubnu do 17. 4. lidé podali 1 800 žádostí. MOP je jedním z důležitých nástrojů, kterým lze pomoci pracovníkům na DPP a DPČ, kteří v důsledku pandemie přišli o své příjmy. MPSV připravuje také tzv. ošetřovné pro pojištěné dohodáře.

Změny a zjednodušení MOP

Mimořádná okamžitá pomoc doznala v posledních týdnech několik zásadních zjednodušení.

1. Nově je možné vše zařídit elektronickou cestou (www.mpsv.cz/- /mimoradna-okamzita-pomoc). Žádost lze odeslat emailem i bez ověřeného elektronického podpisu na adresu místní pobočky Úřadu práce ČR. Součástí žádosti však musejí být přílohy, které lze získat snadno on-line (např. výpis z bankovního účtu přes elektronické bankovnictví), nebo by je klienti měli mít k dispozici, tj. podklady k nákladům na bydlení (např. nájemní smlouva, smlouvy týkající se energií apod.).

2. Nově není testován majetek žadatelů při žádosti o MOP s výjimkou finanční hotovosti na bankovním účtu. Doposud bylo nutné pro přiznání dávky prokazovat majetek žadatele a osob žijících s ním ve společné domácnosti. Nově tato povinnost odpadá a v rámci majetku budou posuzovány pouze relevantní finanční prostředky, které má žadatel a s ním společně posuzované osoby k dispozici (např. na bankovních účtech).

“Setkáváme se se zcela nesmyslnými fámami. V médiích se lze dočíst, že pokud vlastní například pračku nebo ledničku, automaticky jim zanikne nárok na MOPku. To je nesmysl,“ uvedla ministryně Maláčová na pravou míru jeden z nejčastějších mýtů.

Příklad: Pan Tomáš – pracuje na DPP, obvyklé bere 18.000 Kč čistého, ale v dubnu přišel kvůli koronaviru o množnost výdělku. Náklady na živobytí (bydlení, telefon, automobil apod.) u něj činí 18 000 Kč. Pokud by zde byly náklady na bydlení 14.000,- Kč, potom by MoP činila 17.860, Kč – tj. 3860,- Kč (ZM) + 14.000,- Kč (náklady na bydlení). Na účtu má ještě úspory ve výši 15.000 Kč (k úsporám se nebude přihlížet, neboť nejsou vyšší než dvojnásobek životního minima a nákladů na bydlení). Pan Tomáš bude mít nárok na MOP ve výši 17 860 Kč.

Podrobnosti a další příklady naleznete ZDE

Od počátku krize narůstá počet žádostí o MOP Od 1. 3. 2020 do 17. 4. 2020 eviduje MPSV celkem 4 328 žádostí o MOP. Přiznaných žádostí pak bylo 2 227, tedy zhruba 51 %. Drtivou většinu nepřiznaných žádostí netvoří žádosti zamítnuté, ale ty, u kterých jsou klienti vyzváni k doplnění a které mohou být následně stále přiznány. Od vyhlášení nouzového stavu je patrný pozvolný nárůst počtu žádostí o MOP a tento trend pokračuje i v dubnu. Od 1. do 17. 4. lidé podali již 1 800 žádostí a stoupá i průměrná výše vyplacené částky u jedné žádosti. Nově bude MPSV předkládat informaci o podaných a přiznaných MOP vždy v pondělí za uplynulý kalendářní týden.

Počet podaných a přiznaných MOP

 

 

 

 

 

 

Čas potřebný k vyřízení žádosti

V ideálním stavu – tedy v případě, že klienti vše správně doloží, trvá Úřadu práce ČR administrace MOP v průměru 60 minut a Úřad práce ČR může po vydání rozhodnutí zaslat finanční prostředky už do 3–5 dnů. V 90 % případů však podávají klienti chybně vyplněné žádosti. Nejčastěji jde o závažné formální nedostatky či chybějící údaje jako například popis životní situace, požadovaná výše dávky nebo doložené náklady na bydlení. Úředníci pak telefonicky nebo písemně musí po klientech požadovat doplnění. V případě, že klient reaguje na telefonickou či e-mailovou výzvu a doplní všechny potřebné údaje, protáhne se doba vyřízení přibližně o 48 hodin. Pokud je však nutné vyzvat klienta písemně, celý proces se opět prodlouží. Aktuálně se úředníci setkávají také s tzv. zpětvzetím žádosti, tedy že klienti sami stahují podané žádosti o MOP, neboť dodatečně uvedou, že si požádali např. o kompenzační bonus a tento obdrželi.

Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

24. září 2025
Podpora podnikání

Seminář na téma Aktuální možnosti podpory VaV z OP TAK a TA ČR

Agentura pro podnikání a inovace ve spolupráci s Jihočeským vědeckotechnickým parkem a Technologickou agenturou ČR Vás zve k účasti na semináři Aktuální možnosti podpory výzkumu a vývoje pro podnikat...

Přečíst celý článek
23. září 2025
HR a personalistika Podpora podnikání

Nová povinnost pro zaměstnavatele: Nástup cizince musí hlásit ještě před započetím práce

Od 1. října 2025 vstupuje v platnost nová povinnost pro všechny zaměstnavatele, kteří přijímají do pracovního poměru cizince – včetně občanů Slovenské republiky. Zaměstnavatelé nově musí ohlásit ná...

Přečíst celý článek
25. srpen 2025
HR a personalistika

Digitalizace není revoluce, ale evoluce

Jak malé firmy zvládají digitalizaci účetnictví a proč se jim to opravdu vyplácí? Digitalizace účetnictví je dnes jednoduchý, finančně nenáročný proces, který zvládnou i malé firmy během několika d...

Přečíst celý článek