Pokud by zavedení národní digitální daně namířené proti velkým zahraničním společnostem vedlo ze strany americké administrativy k eskalaci mezinárodního napětí, nazývaného obchodními válkami, výpadky daňových příjmů českého státního rozpočtu můžou několikanásobně převýšit očekávaný výnos z digitální daně, upozorňuje Hospodářská komora České republiky.
Hospodářská komora ČR: Zavedení digitální daně se státu nemusí vyplatit
České firmy do USA exportují zboží za více než 100 miliard korun, v USA také investovalo už více než 90 tuzemských podniků v oblastech textilního průmyslu, IT, strojírenství nebo obranného průmyslu. Jestliže americká administrativa zavede odvetná opatření, značně tím poškodíme české podniky. Když se podnikatelům nepodaří najít alternativní odbytiště jejich produkce, jejich ztráty by mohly vést k mnohem většímu výpadku daňových příjmů státního rozpočtu, než kolik stát na dani z digitálních služeb vůbec vybere,“ upozorňuje prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Sněmovní rozpočtový výbor dnes doporučil Sněmovně schválit beze změny vládní návrh na zavedení sedmiprocentní digitální daně. Výbor nepodpořil žádný z návrhů na snížení sazby daně ani odklad účinnosti daně na příští rok. Zavedení digitální daně dnes projednala i koaliční rada, ta se nově shodla na pětiprocentní sazbě.
„Doufáme, že poslanci zohlední rizika a při dalším jednání v poslaneckém sněmovně se najde shoda na snížení sazby digitální daně. Poslanci i vláda by nicméně měli také zvážit variantu, zda se zavedením nové daně nepočkat do té doby, než na jejích parametrech bude shoda na celounijní úrovni, což se dosud nestalo,“ dodal Dlouhý.
Zdroj: Hospodářská komora ČR
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Malé firmy se lépe adaptují na nové technologie, ale často jim chybějí kvalitní data
„Firmám často chybí byznys plán, plánování financí a průběžné vyhodnocování těchto plánů. Finančním tokům spousta podnikatelů i manažerů nerozumí a nechápou proč nemají peníze, když jsou v zisku,“ upo...
Změny v daních a odvodech 2025: Na co by si měli dát podnikatelé pozor?
Daňoví poplatníci se v letošním roce dočkali mnoha změn v daních i dalších odvodech státu. V některých případech platí, že se mění jen parametry, jinde došlo k výraznějším úpravám zákonů, které by pod...
Nový zákon o regulaci lobbování
Dne 1. července 2025 nabývá účinnosti nový zákon č. 168/2025 Sb., který upravuje podmínky lobbování v České republice. Za účelem implementace zákona zpracovalo Ministerstvo spravedlnost dvě metodická ...