Aktuality

Zpoždění výstavby rychlostní silnice S10 k jihočeským hranicím by poškodilo ekonomiku, varuje WKO

09. srpen 2021
Byznys Doprava Obchod Stavebnictví

Zástupci rakouské hospodářské komory WKO Freistadt společně se zástupci Jihočeské hospodářské komorou jednali o tématu výstavby rychlostní silnice S10 na česko-rakouské hranice, která by se měla napojit na rozestavěnou dálnici D3. Reprezentanti obou komor se vydali na místo, kde by se měly potkat obě dálnice na hranicích Dolního Dvořiště a Wullowitz. Dohoda mezi vládou České republiky a Rakouskou spolkovou vládou o propojení české dálnice D3 a rakouské rychlostní silnice S10 na česko-rakouských státních hranicích se uskutečnila již v dubnu 2017. Nyní ale dokončení úseku S10 komplikuje proces hodncení vlivu na životní prostředí.

Dle studie je vše prozkoumáno

Dle studie (EIA - Environmental Impact Assessment) zaměřené na vyhodnocení vlivů na životní prostředí je v Rakousku vše, co stojí za ochranu komplexně prozkoumáno a posouzeno. "Nesmíme to však přehánět. Politické taktizování a neustálé zdržování dostavění dálnice S 10 z nás dělá blázny, a to zejména vůči České republice," řekl Christina Naderer, předseda rakouské hospodářské komory WKO Freistadt, který dodává: "Vyzývám proto rakouskou ministryni Leonore Gewessler, aby uznala tuto mezistátní skutečnost a vyloučila S10 jako transevropskou dopravní síť z dalšího procesu hodnocení."

 

Zástupci WKO a Jihočeské hospodářské komory se sešli na hranicích

WKO Freistadt společně s Jihočeskou hospodářskou komorou jednaly o rezonanci tohoto tématu a společně se vydaly na místo, kde by se měly potkat obě dálnice na hranicích Dolního Dvořiště a Wullowitz. Dohoda mezi vládou České republiky a Rakouskou spolkovou vládou o propojení české dálnice D3 a rakouské rychlostní silnice S10 na česko-rakouských státních hranicích se uskutečnila již v dubnu 2017. Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory, který se setkání s rakouskou stranou účastnil, uvedl: „Jsme ohromeni tím, že tato přeshraniční dopravní spojka je nyní jedním z členů vlády zpochybňována, a to i navzdory uzavřené státní smlouvě.“

 

Zástupci Jihočeské hospodářské komory a rakouské WKO na česko-rakouských hranicích - zleva: Ludek Keist, Otakar Veselý, Christian Naderer a Dietmar Wolfsegger (autor fotgrafií: Erwin Pramhofer)

 

D3 je součástí spojení od německého Baltu na slovinský Jadran

WKO Freistadt objasňuje, proč se tímto tématem zabývá: S10 je součástí TEN (transevropské sítě). V souvislosti s dálnicí D3 v České republice je S10 součástí nejkratšího silničního spojení z německého Baltského moře přes Česko a Rakousko na slovinský Jadran. Z Berlína do Kopru je to přesně 1 028 km. D3 je dálnice na trase Praha - Tábor - České Budějovice - Dolní Dvořište.

Otakar Veselý, člen představenstva Jihočeské hospodářské komory, nedávno diskutoval s ředitelem odpovědným za vybudování dálnice v Českých Budějovicích o stavu plánováné jihočeské D3: „Stavba probíhá přesně podle plánu, D3 se staví v jednotlivých úsecích mezi Budějovicemi a Dolním Dvorištěm. Jeden úsek jižně od Českých Budějovic je plánován jako tunel. D3 bude tedy dokončena k rakouským hranicím nejpozději do roku 2026."

 

Silná výzva pro Rakousko

Christian Naderer to vidí jako silnou výzvu pro Rakousko: „Pro 7,1 km dlouhý úsek S10 ze severní části Freistadtu do Rainbachu musí další proces plánování začít bezprostředně po očekávaném pozitivním rozhodnutí EIA, aby mohla být stavba zahájena v roce 2023. Projekt pro zbývající 8,5 km dlouhý úsek od Rainbachu až k hraničnímu přechodu Wullowitz musí být rovněž rychle zahájen," varuje Naderer.

 

S10 jako osa ekonomiky a prosperity

Dietmar Wolfsegger, vedoucí WKO Freistadt, spatřuje S10 jako osu ekonomiky a prosperity: „Ten slouží v rámci Evropské unie k rozvoji vnitřního trhu a ke zlepšení hospodářské a sociální soudržnosti Unie. Ekonomika v Horním Rakousku a jižních Čechách se za poslední dvě desetiletí stále více prolínala. Možnosti ekonomického rozvoje v České republice jsou navíc nadále velmi dobře hodnoceny. Hustota provozu ve Wullowitzu se v roce 2019 pohybovala okolo 7 500 vozidel denně. Pro rok 2035 je předpovězeno přibližně 20 100 vozidel. Každý, kdo počítá se zpožděním na S10, ignoruje fakta a evropské zásady. Výstavba dálnice S10 je nepostradatelná a nezastavitelná.“

 

Stavební úseky na D3

V současné době jsou ve výstavbě dva úseky D3, a to z Prahy přes České Budějovice směrem na Linec. Jak 7,2 km dlouhý úsek z Usilného do Hodějovic, tak přilehlý 12,5 km úsek do Třebonína mají být uvedeny do provozu v roce 2023. 8,6 km úsek do Kaplice pak bude dokončen do roku 2024. Česká republika by měla v letech 2023 až 2025 postavit dalších dvanáct kilometrů z Kaplice směrem k Nažidlům a po roce 2022 by měla být zahájena výstavba posledního 3,5 km úseku ke státní hranici. Nejpozději v roce 2026 by měla být dálnice D3 hotová čekat na připojení k S10 ve Wullowitzu.

 

Zdroj: www.news.wko.at


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

08. srpen 2025
Byznys

Konference Future-Proof Leadership

Přijďte zjistit ve středu 17. 9. 2025, jak můžete vnést udržitelnost do firemní strategie. Inspirujte se zkušenostmi skvělých řečníků a příklady z praxe. Zjistěte, jaké jsou trendy ve vnímání udržitel...

Přečíst celý článek
05. srpen 2025
Byznys

Celní dohoda EU a USA je deeskalací obchodní války. Skutečná výzva nyní čeká Evropu na vnitřním trhu

Evropa by měla na novou obchodní dohodu se Spojenými státy reagovat důrazem na zvýšení své vlastní konkurenceschopnosti – zejména odstraněním vnitřních překážek na jednotném trhu, omezením byrokracie ...

Přečíst celý článek
01. srpen 2025
Byznys

Konzultační den Czechinvest pro firmy a podnikatele z Jihočeského kraje

Regionální kancelář agentury CzechInvest pro Jihočeský kraj si Vás spolu s partnerskými agenturami dovoluje pozvat na konzultační den pro firmy a podnikatele. Formou individuálních nebo online konzul...

Přečíst celý článek