Barometr nákladní dopravy hodnotí každé čtvrtletí pohled na zakázky silničních dopravců pro další půlrok. Ke konci ledna byli dopravci nejvíce pesimističtější za poslední rok. Jen 32 % dopravců v mezinárodní kamionové dopravě má pozitivní predikci na půl dalších šest měsíců. Z jakého důvodu?
Silniční dopravci vidí své zakázky pesimisticky. Co za tím stojí?
„Pouze 32 % dopravců v mezinárodní kamionové dopravě vidí zakázky na půl roku dopředu optimisticky. To je méně než polovina ve srovnání s koncem ledna loňského roku, tedy před ruskou invazí na Ukrajinu. Ve vnitrostátním provozu má pozitivní výhled dokonce jen 28 % dopravců,“ prozradil Martin Felix ze společnosti ČESMAD.
Důvody pesimistického pohledu
Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř k tomu říká: „Naši členové hlásí velký propad zakázek. Pokles je u některých zákazníků v desítkách procent, a to téměř bez rozdílu v jednotlivých odvětvích. Klesají objemy přepravovaných surovin, dílů a polotovarů pro výrobu, spotřebního zboží i potravin. Automobilky oznamují odstávky výroby, a to znamená pokles přeprav v automotivu. Veliký pokles optimismu jsme zaznamenali už na konci října, ale teď je to ještě horší. A silniční doprava je jasný indikátor pro ekonomiku. Na straně zákazníků je vidět velká nejistota a už se do objednávek propisuje nižší poptávka. Možná vždy neklesají tak tržby, ale zvýšené ceny a vysoká inflace zakrývají nízké objemy přepravovaného zboží. Nečeká nás lehký půlrok.“
Výsledky hospodaření dopravců však dopadly poměrně dobře
Výsledky hospodaření u silničních dopravců ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku však dopadly poměrně dobře. Přibližně 65 % dopravců v mezinárodní dopravě dosáhlo na zisk z dopravní činnosti. Vnitrostátní doprava na tom byla poněkud hůř, jen 54 %. Výsledky jsou dosti podobné jako před rokem. Několik firem využívá i další zdroje související s provozováním dopravy. Mezi ně patří například opravy vozidel, spediční činnost, logistika, prodej pohonných hmot a další. Kvůli tvrdé konkurenci by odvětví jen z čisté dopravy nemohlo dlouhodobě fungovat. „Nejvíce utrpělo hospodaření dopravních firem v loňském prvním čtvrtletí, kdy se do zisku dostalo jen 49 % firem v mezinárodním transportu a jen 35 % dopravců na vnitru. To byla daň za raketový nárůst cen nafty po útoku Rusů 24. února. Přepravy se jim na téměř polovinu čtvrtletí propadly do ztráty, než zafungovaly palivové doložky nebo než dojednali zvýšení cen se zákazníky,“ řekl Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení ČESMAD.
Zdroj: dopravadnes.cz
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
OCE: Úspěšní exportéři se dočkají dalšího ocenění. Inspirují ostatní
Příležitost zazářit mezi českou exportní elitou nabízí již šestý ročník soutěžního projektu Ocenění Českých Exportérů, který vyzdvihuje, podporuje a oceňuje ryze české firmy. O vítězích rozhodnou ekon...
Čtyřem z deseti českých exportérů klesá poptávka. O pojištění uvažuje násobně víc firem, než je počet současných pojištěných
S poklesem zahraniční poptávky aktuálně zápolí 43 procent českých exportujících firem. Čtvrtinu (26 procent) tuzemských exportérů nyní nejvíc pálí ztráta konkurenceschopnosti v důsledku vyšších náklad...
Celní správa ČR prochází transformací. Co se mění od 1. července?
Přinášíme vám přehled o důležitých změnách.