Zatímco jihočeské a dolnobavorské velké firmy jsou v budoucnu připraveny plně digitalizovat svou výrobu, malé a střední podniky jsou procesu digitalizace a automatizace produkce spíše skeptické. A to i přesto, že více než polovina podniků v jižních Čechách a Dolním Bavorsku považuje digitální propojení procesů za rozhodující nebo velice důležité. Pouze pro 20 procent z nich nehraje žádnou či hraje podružnou roli.
Malé firmy o digitalizaci stále příliš nestojí
To je část závěrů studie, posuzující úroveň digitalizace firem na jihu Čech a v Dolním Bavorsku. Studii v letošním roce realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Průmyslovou a obchodní komorou Dolní Bavorsko v rámci projektu Pohraniční region 4.0 - společně.digitálně.utvářet. „Srovnávací studie je výsledkem půlročního dotazníkového šetření, kterého se účastnily jihočeské a německé podniky napříč obory. Jejím cílem je poukázat na dopad digitálních technologií v příhraničním regionu například z hlediska pracovních míst či potřeby dalšího vzdělávání. Studie se ale také zaměřuje na porovnávání digitální zralosti firem v jižních Čechách a v Dolním Bavorsku,“ uvedl ředitel Úřadu Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist.
České malé a střední podniky se vyznačují nízkými investicemi do digitální transformace v posledních třech letech. Právě finance jsou také překážkou k digitalizaci v budoucnu. „Největší překážky a rizika digitalizace vidí firmy ve vysokých investičních nákladech, souvisejících se zajištěním dalších činností, jako jsou například bezpečnost počítačových dat nebo nové nároky na kvalifikaci zaměstnanců. To je i důvod předpokládaných nízkých investic do procesu digitalizace malých a středních podniků. Jihočeské firmy plánují v příštích pěti letech investovat do digitálních technologií pouze 2,7 procenta svého obratu, podniky z Dolního Bavorska 4,5 procenta,“ uvedla Šárka Bělohlavová, manažerka projektu Pohraniční region 4.0 - společně.digitálně.utvářet, v rámci nějž studie vznikla.
Ze studie dále vyplývá, že jihočeské podniky jeví o digitalizaci menší zájem a nepřipravují se na ni tak intenzivně jako dolnobavorské podniky. Zatímco na německé straně hranice to je většina, na české pouze zhruba polovina firem. U všech přitom chybí strategický přístup. Zaměstnance, kteří se digitalizací v daném podniku speciálně zabývají, vůbec nemá 38 procent malých a středních podniků v Dolním Bavorsku a dokonce 58 procent v Jihočeském kraji.
„Podniky chápou digitalizaci jako zefektivnění nynější produkce, nevnímají ji ale jako důvod k zavádění nových obchodních modelů. V návaznosti na ni se pak nejvíce mění oddělení marketingu a výzkumu v Dolním Bavorsku a sekce výroby a logistiky v jižních Čechách. Takřka devadesát procent dotázaných dolnobavorských podnikatelů projevuje zájem o veřejnou finanční podporu na procesy digitalizace, oproti pouze polovině firem z Jihočeského kraje. Více než tři čtvrtiny podniků neočekávají v souvislosti s digitalizací změnu počtu zaměstnanců,“ vyjmenovala Šárka Bělohlavová další závěry studie.
Srovnávací studie se zúčastnilo 45 dolnobavorských a 79 jihočeských podniků. Vzniklá analýza posuzuje stav digitalizace v podnicích, pomáhá nastavit mechanizmy k hodnocení vlastní úrovně digitalizace a popisuje dopad digitálních technologií v příhraničním regionu například z hlediska pracovních míst nebo potřeby dalšího vzdělávání. Podrobná analýza bude k dispozici na webu Jihočeské hospodářské komory www.jhk.cz.
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Začíná olympiáda řemesel, technologií a služeb. Český tým zahajuje účast na EuroSkills 2025 a změří síly s evropskou špičkou
Čtrnáct mladých profesionálů z České republiky, kteří prošli náročným výběrem na národní úrovni, vstoupí zítra do bojů na evropském šampionátu odborných dovedností EuroSkills 2025 v dánském Herningu. ...
Energetika před volbami: Politici chtějí rychlejší povolování klíčové infrastruktury i levnější energii pro firmy
Na potřebě ještě výrazněji urychlit povolovací procesy pro stavby nových energetických zdrojů a liniových staveb přenosových a distribučních soustav se na dnešní předvolební debatě Hospodářské komory ...
Jak se daří vaší firmě? Zapojte se do šetření Komorový barometr
Hospodářská komora ČR zahájila tradiční podzimní šetření Komorový barometr, které mapuje aktuální situaci a očekávání podnikatelů v České republice.