Dary pro Ukrajinu, které dnes poskytuje válkou těžce zkoušené zemi mnoho Čechů, si mohou podnikatelé odečíst z daní. Jak na to a co může daňový odpočet znemožnit?
Dary pro Ukrajinu si můžete odečíst z daní - jak na to a co může daňový odpočet znemožnit?
Dar neziskovce si odečtěte od základu daně
Pokud dar putuje české neziskové organizaci, je možné jej odečíst od základu daně, a to i v případě, že nejde o peníze. Abyste dary mohli zahrnout do svého ročního zúčtování, musejí mít hodnotu alespoň 1 000 korun nebo přesáhnout dvě procenta vašeho základu daně z příjmu. Postačí přitom splnit pouze jednu z obou uvedených podmínek. Týká se fyzických osob.
Horní hranice je 15 % základu daně (nad tuto hranici už odpočet není možný), u právnických osob potom maximálně 10 % základu daně při minimální hodnotě 2 000 korun.
Zákon definuje uplatnění odčitatelné položky
Uplatnění odčitatelné položky definuje Zákon o daních z příjmů v § 15 ods. 1 pro fyzické osoby a § 20 odst. 8 pro právnické osoby, kde je podstatný:
- Subjekt obdarovaného
- Účel daru
- Spodní a horní limit výše daru
Odpočty platí pro peněžní i nepeněžní dary
Lidé nejčastěji věnují Ukrajině peníze, darovat lze ale i jakékoliv nefinanční předměty či služby. Výše uvedené odpočty od základu daně platí pro peněžní i nepeněžní dary.
Pokud nevěnujete přímo finanční částku, je podstatná hodnota daru. Fyzická osoba darující část svého „soukromého majetku“ si může z daní odečíst jeho tržní cenu. U podnikajících fyzických osob a u právnických osob je to daňová zůstatková cena majetku.
V případě, že nepeněžité dary poskytne plátce DPH, nesmí zapomenout na odvod DPH.
V každém případě musí dárce k daňovému přiznání vždy přiložit potvrzení o poskytnutém daru. To by měly zmíněné neziskové organizace automaticky dodat.
Co může daňový odpočet znemožnit?
- Jsou-li dary poskytnuty ukrajinské dobročinné organizaci. Dle Zákona musí organizace sídlit v ČR nebo v EHP/EU.
- Je-li dar poskytnut na účet Ukrajinského velvyslanectví – bankovní účet je tedy vlastněn organizací či státem mimo Evropský hospodářský prostor
- Rozhodne-li se zaměstnavatel poskytnout dar svému ukrajinskému zaměstnanci, je třeba brát v potaz, že je jeho hodnota považována za příjem v souvislosti se zaměstnáním, dani tedy vždy podléhá.
Odvody na sociální a zdravotní pojištění by se k jednorázovému příspěvku souvisejícímu s mimořádnou závažnou událostí vztahovat neměly.
Novela zákona o dani z příjmů v souvislosti s dary Ukrajině
Více informací o možnostech odečtení darů pro Ukrajinu z daňového přiznání připravilo BusinessInfo na svém webu, kde naleznete také informace o daňových odpočtech, které mohou využít i Ukrajinci.
Zdroj: Redakčně upravená tisková zpráva BDO, BusinessInfo.cz
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Prezident HK Zajíček prosazuje změnu evropské regulace dlouhodobě. Teď začíná tlačit stejným směrem vedle Česka dalších 12 států EU
Evropa musí změnit způsob, jakým vytváří regulace. Nestačí zpětně opravovat pravidla, až když začnou firmám komplikovat život. Už při vzniku každého evropského předpisu musí být jasné, co přesně po po...
Čeští podnikatelé předali Evropské komisi podněty k revizi ETS. Volají po větší ochraně evropského průmyslu a předvídatelných podmínkách pro investice
Evropská klimatická politika musí více zohledňovat ekonomické dopady a posílit ochranu evropských výrobců před globální konkurencí. Na dnešním jednání se zástupci Evropské komise nad jejím návrhem rev...
Reakce HK ČR na valorizaci minimální mzdy: Je čas zrušit pravidlo 1,22násobku minimální mzdy pro zahraniční pracovníky
Pravidlo vytváří nerovné podmínky. Vláda schválila zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2027 na 24 900 korun měsíčně.