Spolupráci škol a firem je potřeba intenzivně…

Spolupráci škol a firem je potřeba intenzivně podporovat

Spolupráci škol a firem je potřeba intenzivně podporovat

Spolupráce středních škol a výrobních firem má rezervy a stále není na takové úrovni, která by vyhovovala oběma stranám. Vyplynulo to z nedávného kooperačního setkání v Hluboké nad Vltavou, které uspořádala Jihočeská hospodářská komora v rámci projektu „Pohraniční region 4.0 – společně digitálně utvářet".

Na trhu práce je poptávka po vyšších kompetencích pracovníků, které mnohdy přesahují dosaženou kvalifikaci absolventů. Oproti tomu střední školy zase těžko shánějí pedagogy, kteří by vzdělávání dokázali obohatit o nejnovější trendy v praktických dovednostech. Tak lze v dnešní době charakterizovat největší problém při spolupráci škol a soukromého sektoru. Vzdělání a odborná kvalifikace však nejsou to jediné, co zaměstnavatelé požadují.

„Těžko sháníme učitele, kteří by byli schopni dát výuce i něco navíc tak, aby naši studenti byli více připraveni na praxi. Není to snadné, při dnešním mzdovém ohodnocení pedagogů. Na druhé straně ani firmy nedokáží dobře specifikovat potřeby, tedy to, na co se máme při výuce žáků soustředit a jaké dovednosti jim máme nejvíce vštěpovat," uvedl Ing. Milan Timko, ředitel Střední odborné školy strojní a elektrotechnické Velešín.

Nedokonalou spolupráci škol a firem potvrdil také Evžen Reitschläger, majitel firmy Metalkov a člen představenstva Asociace malých a středních podniků. „Studenti, kteří absolvují obor strojírenství, obvykle do této oblasti vůbec nejdou pracovat. Podniky si tak své pracovníky musejí vzdělávat samy," řekl Reitschläger.

Spolupráci se studenty naopak pozitivně hodnotila Jana Polášek Filová z Výroby a logistiky ŠKODA AUTO, která na kooperačním setkání představila případovou studii s názvem „Jak nastartovat digitální inovace v podniku". „Ve ŠKODA AUTO mám vedle běžných pracovních povinností příležitost vést tým doktorandů, studentů bakalářského a magisterského studia, kterým se intenzivně věnuji a připravuji je na práci v průmyslu. Přistupuji ke každému z nich individuálně, zároveň je učím spolupracovat v týmu. Vedle práce na plný úvazek externě učím na FEL ČVUT, kde se snažím přizpůsobit formu a obsah přednášek osnovám, požadavkům trhu práce a především osobní motivaci studentů. Myslím si, že vše je o lidech, jak ve školách, tak v průmyslové praxi. Má práce mne naučila soustředit se na podstatné a místo hledání problémů naopak vidět příležitosti pro zlepšení. Pokud má fungovat spolupráce škol a firem, pak je i v této oblasti nutný zejména pozitivní a proaktivní přístup, vytváření a předávání příkladů dobré praxe," zdůraznila Jana Polášek Filová.

Vzdělávací sektor i soukromé firmy dlouhodobě propojuje Jihočeská hospodářská komora. „Naše platforma umožňuje oběma stranám více diskutovat. Ve spolupráci s Odborem školství Jihočeského kraje a úřady práce se aktivně i výzkumně zapojujeme do řešení problematiky trhu práce i vzdělávání. Snažíme se pomoci i v konkrétních případech, pokud se na nás obrátí podnik s tím, že chce spolupracovat s nějakou školou. Mimo jiné také v této záležitosti pořádáme veletrhy práce, akce zaměřené na podporu technického vzdělávání a řemesel jako výstava Dobrodružství s technikou či Vzdělání a řemeslo," uvedl ředitel Úřadu Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist.

 

Zdroj: Tisková zpráva Jhk ze dne 08. 04. 2019

Vydáno: 08.04.2019