Letecký gigant hledá v Česku partnery. Šanci mají…

Letecký gigant hledá v Česku partnery. Šanci mají výrobní a obráběcí firmy, ale i výzkumně-vývojové start-upy

Letecký gigant hledá v Česku partnery. Šanci mají výrobní a obráběcí firmy, ale i výzkumně-vývojové start-upy

Tuzemští výrobci letadel a jejich součástí, ale také společnosti zabývající se výzkumem a vývojem v leteckém průmyslu, tak mohou dosáhnout na nejvýznamnější zakázku v historii. Brazilský Embraer, který hledá dodavatele v České republice, se od 90. let minulého století vypracoval ve čtvrtého největšího výrobce letadel. Před ním jsou dnes jen světová esa Airbus, Boeing a Bombardier Aerospace.

Zdroj: Tisková zpráva Business Info, 28. února 2019

Brazilská společnost Embraer – čtvrtý největší výrobce letadel na světě, hledá dodavatele v České republice. „Firmy, které splňují naše představy, v Česku jsou," říká viceprezident Embraer pro Evropu Simon Johns. „Embraer je jedním z lídrů leteckého průmyslu. Zaměřuje se také na vývoj moderních technologií. To představuje pro české firmy mimořádnou příležitost," sděluje Johns.

Apetit ke spolupráci
Akce zorganizovala londýnská pobočka CzechTrade ve spolupráci s agenturou CzechInvest a Ministerstvem průmyslu a obchodu. „Věděli jsme, že má Embraer apetit na spolupráci s českými podniky. Několikrát v ČR byli a individuálně jednali s firmami jako Mesit či ERA. Námi zprostředkované jednání je může nasměrovat ke konkrétní spolupráci s vybranými dodavateli," prozrazuje ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Londýně Martin Macourek.

Embraer má dlouhodobě pozitivní zkušenost se společností Aero Vodochody, která je strategickým dodavatelem komponent pro křídla, zadní části trupu a dveří vojenského transportního letounu KC 390. A poohlíží se po dalších partnerech, především po dodavatelích a vědecko-výzkumných subjektech (R&D firmy), jejichž produkty chce implementovat do svých letounů.

„Embraer má velmi široký záběr. Zdaleka nevyrábí jen letadla, ale také komponenty a systémy. Dnes je zajímá především Průmysl 4.0, Big Data či 3D tisk – to jsou oblasti, ve kterých mají naše firmy velkou perspektivu. Dlouho se volá se po tom, abychom nebyli levnou montovnou, ale centrem výzkumu a vývoje – a právě Embraer představuje pro R&D firmy velkou šanci," upozorňuje Martin Macourek.

„Firma má zájem také o vysoce přesné obrábění velkých celků o rozměru až 1,5 metru z tradičních (hliník) i netradičních materiálů jako titan. A v Česku jsou významné průmyslové podniky, vyrábějící kompozita, které mají dobrý zvuk a dobré reference," dodává zástupce CzechTrade.

„Zájem Embraeru potvrzuje, jak silný zvuk český letecký průmysl ve světě má. A nejde jen o výrobce leteckých součástek a dílů, ale také o kvalitní výzkumně-vývojové zázemí a technologické inovace z této oblasti, s kterými přichází i české start-upy," doplňuje generální ředitelka agentury CzechInvest Silvana Jirotková.

Velký krok dopředu
Brazilský kolos oceňuje roli agentury CzechTrade coby zprostředkovatele. „Z formátu jednání během Sourcing Day jsou nadšeni. Pokud by si to organizovali sami, přišli by do kontaktu se spoustou podniků, se kterými být v kontaktu nechtějí, nebo by naopak mohli minout důležité dodavatele s vysokým potenciálem. Takto jim ušetříme drahocenný čas. Z poměrně obsáhlého seznamu, který jsme jim předali, si nakonec vybrali na 40 firem k osobním jednáním."

Pro české firmy tak šlo o mimořádnou příležitost, jak se posunout v dodavatelském řetězci. Může to být i vstupenka či pootevření dveří například k Boeingu. „Příležitost stát se dodavatelem Embareru mohou využít nejen firmy, které se zúčastnily únorové akce. Předpokladem je jejich registrace do databáze potenciálních dodavatelů Embraeru," říká Marek Zmrzlík, exportní konzultant CzechTrade.

Co na to podniky?
Ředitel brněnské společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka by bližší obchodní partnerství s firmou Embraer uvítal. Frentech je dnes v Česku jedním z hlavních dodavatelů pro letecký a vesmírný průmysl. „V současné době dodáváme především pro Airbus, ale i pro Boeing. Nepřímé dodávky realizujeme i pro Embraer, nicméně by nás potěšilo, kdybychom naši spolupráci rozšířili," uvádí Sobotka. Některé komponenty, jež progresivní firma z Brna vyrábí, jsou součástí zmíněného letounu KC 390. „Důležité je to, že nás chtějí zástupci Embraer navštívit. Přímo na místě totiž uvidí, jaké máme technologické možnosti a schopnosti," říká Sobotka.

Další společností, kterou si zástupci brazilského výrobce pozvali k jednání, je kunovická firma Evektor. Ta je dnes jedním z největších světových výrobců lehkých sportovních letounů. Zabývá se také vývojem a výzkumem v leteckém a automobilovém průmyslu, a přesným strojírenstvím.

„Můžeme Embraeru nabídnout dvě lákadla: výrobu přesných obráběných dílů, a také vývojové aktivity a inženýring. Naše firma má dnes firma 400 lidí, polovina z nich pracuje ve výzkumu a vývoji," říká obchodní ředitel společnosti Evektor Vít Kotek. Evektor je jedním z lídrů v oblasti moderních technologií.

Vít Kotek oceňuje jednání v rámci Sourcing day, jež jsou výhodná pro obě strany. „Účastnili jsme se v minulosti i dalších Sourcing days a musím tento formát maximálně ocenit stejně jako přístup agentury CzechTrade. Také k nám se přijedou zástupci Embraer podívat. V poslední době jsme udělali velký technologický pokrok a můžeme zahraničním partnerům nabídnout daleko víc než před několika lety," dodává Kotek.

Vydáno: 05.03.2019