Evropský parlament se shodl na pravidlech pro…

Evropský parlament se shodl na pravidlech pro kamiony

Evropský parlament se shodl na pravidlech pro kamiony

Evropský parlament minulý týden odsouhlasil takzvaný balíček mobility, který mimo jiné upravuje pravidla pro řidiče mezinárodní kamionové a autobusové dopravy. Po dlouhých jednáních se ministři shodli a čeští dopravci výsledky uvítali jako rozumný kompromis. 

Podle schválené verze by se směrnice vůbec nevztahovala na export a import, tedy takzvané bilaterální přepravy, a na tranzit. Naopak by platila pro kabotáž, tedy přepravy z bodu A do bodu B na území cizího státu. Směrnice se bude vztahovat i na třetizemní přepravy, tedy z jedné cizí země do druhé. Ty často provádějí takzvaní nomádi z východních zemí unie, kteří pendlují v západní Evropě dlouhé měsíce, což místní považují za nekalou konkurenci.

Výjimkou bude takzvaná propojovací třetizemní přeprava, kterou bude moci řidič provést v návaznosti na bilaterální přepravu dvakrát. Například když český kamion odveze náklad z Čech do Španělska, ale nebude mít vytížení na celou zpáteční trasu, bude moci po cestě zpět vyložit náklad například ve Francii, tam znovu naložit a vyložit ještě jednou po cestě zpět v Německu.


Bude zakázaný týdenní 45hodinový odpočinek v kabině, zkrácené odpočinky v kabině povolené budou. Čeští dopravci za tuto podobu dohody lobbovali s tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla podle zemí, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se nezapočítávají české diety.


Pro řidiče to znamená jasné vymezení případů, kdy se na ně vztahuje směrnice o vysílání pracovníků. 

 

Zdroj: www.zdropavy.cz

Vydáno: 08.04.2019